Nekromanti Kvinnliga och manliga RP

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
820
Location
Göteborg
Finns redan

"LUMPARSTÅRY [KAR]"

Varför införa detta? Det finns ju redan en besvärjelse som heter Terror som gör att omgivningen flyr från platsen så fort de kan... /images/icons/wink.gif

Ett citat av Ebba Grön är på sin plats här tycker jag:

"Små gröna as försöker göra mig till man,
då väljer jag hellre att va barnslig som fan"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Va?

Det är ju inte direkt första gången detta kommer på tal
Va? Talar ni bakom min rygg?!

Du måste banne mig vara Krilles andrepilot - Alternativt groupie /images/icons/wink.gif
Menar du att jag alltid tycker lika? Tja, tänk på det gamla forumordspråket: Krille har alltid rätt! Fattar du? Host host.. /images/icons/wink.gif


Så här gick då till när jag skulle skriva mitt inlägg:
#läsa läsa# ursprungsinlägget..
-Hmmm! Här ska skrivas! Jag ska.. #läser krilles inlägg# hmmm.. ehm.. Det där hade ju jag tänkt säga!
Men eftersom alla har ignorerat Krilles inlägg så kan jag ju lika gärna säga att jag tycker likadant..



Snipp snapp snut, så var DEN sagan slut..

/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Åldersmodifikation då?

>Tror du inte att en flicka som funderar på att börja spela skulle bli litet sur av att reglerna kallar henne ologisk och svag? då är det en klen tröst (nästan ytterligare en förolämpning ) att vara t.ex. vig och söt.

Men däremot en hyfsad tröst om reglerna säger att hon har en stor social kompetens och därmed får högre än genomsnittsmannen på sociala färdigheter, bättre koordinationsförmåga, samt att hon har lättare för att överleva svält för att nämna några exempel...

Lägre styrka kan ju f.ö. lätt uppvägas med bättre grovmotorik. I strid t.ex. kan det vara rätt användbart... Dessutom måste hon ju ges möjligheten att spela en kvinnlig variant av Conan om hon nu vill. Att sen genomsnittskvinnan i spelet är svagare än genomsnittsmannen är ju en annan sak...

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Åldersmodifikation då?

>Däremot är det inte ovanligt att en (frisk) 30årig kvinna är starkare än en (frisk) 30årig man.

Ja givetvis. En spelare kan ju slå 18 för sin kvinnliga RP minska med 2 och få 16, som fortfarande är en bra bit högre än genomsnittet för båda könen...

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Nu hängde jag inte riktigt med... Menar du att en hel del av de som blir griniga blir griniga, eller har du bara en förkärlek för att påpeka självklarheter?

Skämt åsido kan du väl bara strunta i de regler du inte gillar i ett spel. Eller du kanske kasserar ett helt regelsystem på grund av en enda sak som i ditt tycke är felaktig?

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Spelar roll?

Det finns ju folk som tycker det är kul med realism också... Smaken är ju som bekant som baken.

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Med tanke på att kvinnor har en bättre förmåga att göra fler saker samtidigt än vad män har så är det fel att ge dom lägre inteligens.

Att sätta dåligt rumsligt tänkande är även det fel då otränade kvinnor går vilse lika ofta som otränade män och logik tja män och kvinnor har ungefär lika bra på det området.

Vad som skilljer sig är knappt märkbart män lär vara bättre att fokusera all sin energi och koncentration på EN sak åt gången medans kvinnorna ofta delar upp sin fokus på flera olika ibland ej samanhängande grejer.
Poängen att de små skillnader i HUR vi tänker spelar igentilgen ingen roll vad som märks är att kvinnor har ofta ett mer avancerat sätt att använda språket än vad vi män har.
Kvinnor använder ofta mångdubbla betydelser och antydningar medans män säger rakt på sak och inte fattar när kvinnan läser upp hur billigt roser är i år och att det finns en ny resturang att vad Kvinnan menar är igentilgen "Ska du och jag göra något specielt vi har ju ett jubeleum nu i veckan" när hon påpekar rosorna och resturangen...

Skillanderna är små och märkts knappt de härstamar antagligen från tidig period då kvinnorna var tvungen att sköta om barnen samt samla in matväxter och jaga SAMTIDIGT medans VI män kunde koncentrera sig på EN sak åt gången: "Hitta Mamut stryp mamut" Jaga eller samla växter eller leka med ungarna...

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Herr Ågren

Veteran
Joined
5 Aug 2001
Messages
55
Location
Årsta, Stockholm
Tänk på att modifikationerna enbart skulle gälla rollpersoner! Kan det verkligen vara så viktigt att eventuella påvisbara skillnader mellan könen avspeglas i just rollpersonernas grundegenskaper? SL ensam bestämmer ju trots allt grundegenskaperna för alla världens invånare utom just denna ynka lilla grupp med äventyrare, som dessutom (fast kanske inte alltid) ska föreställa hjältar. Alltså, om SL tycker att den genomsnittliga (människo)kvinnan bör vara klenare byggd än sin manliga motsvarighet så får väl SL genomgående ge sina kvinnliga SLP:s ett lägre värde i STY. Om det sedan råkar finnas en kvinnlig rollperson med STY 50 så lär hon ändå inte påverka medelvärdet.

Mvh
Herr Ågren
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Svårt att döma individen

Oberoende svar (har ej läst någon annan):
Starka och hyperintelligenta kvinnor förekommer, även om frekvensen av enormt starka män är större än den av vanligheten att kvinnor har svällande biceps, benmuskler, magmuskler, m.m, m.m...
Rent vetenskapligt har jag inte en ledtråd. Det kan ju låta orrätvist om man tar in en kvinna som är framgångsrik forskare med 200 IQ och en dum -man- bondlurk med dryga 80 och säga att IQ standarden hos män är större än den hos kvinnor. Starka kvinnor vinner VM guld och så vidare...
Sen är det inte bara att döma männen. Det finns män med högt psyke och personlighet... så det är svårt att döma individen.
Men i rollspel kan det som vanligt vara svårt att avgöra sådana här saker med regler. Så låt bli.
Spelarna är trots allt bara några få i miljarden - så att deras grundegenskaper modifieras med +1 eller -1 beroende av deras kön tycker jag är onödigt.
Förövrigt motsätter jag mig slupvisst framslagna attribut eller grundegenskaper över huvudtaget. Om man däremot använder Västmarks egenskaper (best invention ever, nästan) kommer spelarna att upptäcka att dessa innehåller enorm frihet för figurskapandet.
Västmark - Best Invention EVER...
I rest my case.

-Morgoth
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Nej jag har inte för vana att kasera hela regelsystem bara för en enda regel. Inte ens för något så idiotiskt som det vi diskuterar(som tur e så finns det inte så många spel som har mod på grundegenskaperna pga kön). Däremot så skulle jag kasera regeln som SL och om någon annan SL försökte pracka på mig någon sådan mod när jag gjorde rollfigur utan rimlig förklaring (typ: denna verklighet vi spelar i e inte alls som den vi lever i, här ÄR kvinnor svagare/starkare) så skulle jag ge honom fingret.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Genitalier och Rynkor

Men alltså, att kvinnor är svagare än män ha med testoronet och andra könshormoner att göra och inte så mycket med kultur att göra. Det är på grund av detta mycket svårare för kvinnor att utveckla muskelmassa än män. Bara så du vet....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Va?

<I>"Snipp snapp snut, så var DEN sagan slut.."</I>

Det var en bra saga. *Hoppas att Arvidos inte tog illa upp*

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
En gyllene regel:

<I>"Men alltså, att kvinnor är svagare än män ha med
testoronet och andra könshormoner att göra och inte så
mycket med kultur att göra. Det är på grund av detta mycket
svårare för kvinnor att utveckla muskelmassa än män. Bara
så du vet...."</I>

Det finns alltid undantag, annars håller jag med dig :)

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Och för en som spelar D&D 3... (ännu OT)

New Feat:

Telling Stories of Life in the Army
Prerequisites: Proficient in at least one Military Weapon, must be male.
The character has spent some time in a military force, in any capacity. Regardless of whether he really learnt anything or experienced anything, this gives him the Extraordinary ability to invoke a certain camraderie with other people of a military background.
Effects: When associating with anyone who has the prerequisites for this feat, the character can attempt to invoke a feeling of fellowship with them by telling a story from his time as a recruit. The story doesn't have to be true. This gives him a circumstancial +4 bonus on all checks vs. Cha to influence reactions, or any use of the skills Bluff, Diplomacy, Gather Information, Perform or Sense Motive. The effect lasts as long as the character continues to tell his stories. Anyone not applicable for this feat must make a Will save vs. 10+the Feat's user's Cha-bonus or leave the area in disgust or attack the user. The bonus from the feat does not apply towards these people.
Note: PCs can be affected by this Feat. Note that most Warrior NPCs probably have it, including all those humanoids PCs practice ethnical cleansing on.

Nightowl, ännu en meningslös post...

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Ja, kvinnliga SLP bör få lägre STY om kvinnliga RP får det...

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Det finns inga belägg vad jag vet för att kvinnor har bättre simultanförmåga. Däremot finns det bevis för att män har bättre rumsligt tänkande och logiskt tänkande. Skillnaden i intelligens finns eg. inte. Vi använder helt enkelt intelligensen olika. Medan män har en benägenhet att vara mer intresserade av t.ex. problemlösning och logik, är kvinnor oftast mer intresserade av samspelet i en social grupp osv. Grundegenskapen INT i de flesta spel, täcker oftast just logik osv. medan sådant som social kompetens oftast täcks av Personlighet eller Karisma...

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Men tänk dig ett rollspel där det stod att kvinnor fick -1 i INT. Vilket rabalder det skulle bli....Helfestligt om det hände....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 
Top