Nekromanti Kvinnliga och manliga RP

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Jag vet att liknande diskussioner har varit uppe förut, men den här är värd att tas upp igen...
Borde det inte finnas vissa skillnader i mäns och kvinnors grundegenskaper? T.ex. är det rätt rimligt att kvinnor inte kan ha lika högt i styrka som män, men däremot högre i fysik och smidighet. Något annat man hade kunnat tänka sig är att kvinnor har lägre i sådan intelligens som baserar sig på logik och rumsligt tänkande men däremot högre i psyke eller personlighet.
Några åsikter i frågan?

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
En enkel metod är att kvinnor får STY-2, men SMI+1 och PSY+1 (alternativt KAR+1, låt spelaren välja, stark i psyket eller mer utstrålning) på så sätt får de lika många GE-poäng och ingen blir grinig :gremsmile:.
I ett supplement till Phoenix Command så föreslår en kille att män ska få STY+1 och SMI-1 medan kvinnor får STY-2, SMI+1 och Iaktagelse+1 samt STO-2 då blir skillnaden mellan män och kvinnors STY 3 steg.

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Borde det inte finnas vissa skillnader i mäns och kvinnors grundegenskaper? T.ex. är det rätt rimligt att kvinnor inte kan ha lika högt i styrka som män, men däremot högre i fysik och smidighet."

Rimligt, möjligen. Det har ältats förut, och vi har inte kommit fram till ett jota (sök lite i detta forum, rollspelsmakarforumet, Eon-forumet och Rävsvans-forumet så lär du hitta en hel del åsikter i frågan).

Den frågan som dock alla glömmer bort i sammanhanget är inte huruvida det är rimligt eller realistiskt, utan huruvida det är önskvärt. De modifikationer som du tar upp kommer säkerligen att leda till någon form av könspåvvergäjming (dvs att man väljer kön för att opta rollpersonen), och då måste man fråga sig om vinsten i realism/rimlighet är värd risken för detta.

Ämnet är också känsligt och inflammerat ur könsjämlikhetsdebattsynvinkel. Du kommer säkert att få både en och annan rödstrumpa på dig på grund av uttalandet "Något annat man hade kunnat tänka sig är att kvinnor har lägre i sådan intelligens som baserar sig på logik och rumsligt tänkande men däremot högre i psyke eller personlighet.", vilket är ett tydligt tecken på hur inflammerad debatten är. Oavsett om det är realistiskt/rimligt eller inte, är det värt den debatten om man inför sådana modifikationer?

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Inflammerat ämne som det kan bli svidande debatt i. Tror att kvinnor som läser rollspelsböcker kan bli avskräckta av sådana modifikationer, och sen är det nog realistiskt, det kan jag tro på.....

De flesta rollspel har inga sådana modifikationer, och det är väl bra det, annars hade piff och puff funnit ytterligare en sak att angripa i rollspelshobbyn.

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"De flesta rollspel har inga sådana modifikationer, och det är väl bra det, annars hade piff och puff funnit ytterligare en sak att angripa i rollspelshobbyn."

De har redan försökt med den angreppspunkten. Det är bara synd (för dem, alltså) att det finns optiker i Skövde som lusläser vad de skriver och deras källor och på så sätt kan konstatera att de är rätt långt uppåt väggarna.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Hmm, nu vet jag att du referear till någon. Kan det vara Mats(eller var det Björn?) Hellkvist?

Du får inte prata i tungor sådär......Eller prata otydligt för den delen.....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hmm, nu vet jag att du referear till någon. Kan det vara Mats(eller var det Björn?) Hellkvist?"

Björn Hellqvist, om man ska vara petig.

"Eller prata otydligt för den delen....."

Jag får inte vara tydlig heller, på grund av personuppgiftslagen. Så fort man kan identifiera en person med hjälp av de uppgifter som lämnas så är det ju personuppgifter, och sådana får man inte lämna ut. Men eftersom det finns fler än en optiker i Skövde och fler än två jordekorrar så är det inget brott mot PUL. /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag vet att liknande diskussioner har varit uppe förut, men den här är värd att tas upp igen...

Jag tvivlar, men vem vet... kanhända något nytt kommer upp denna gång. Jag tror dock att tråden kommer urarta och bli låst... statistiskt sett så är det vanliga ödet för detta ämne :)

Borde det inte finnas vissa skillnader i mäns och kvinnors grundegenskaper?

Varför det? Jag tycker det är bättre att _inte_ hantera en sak som denna än att hantera den på ett sätt folk ogillar.
Folk är inte ense om att det finns skillnader mellan könen (som inte har sitt upphov i vår _kultur_).
Folk är säkerligen inte ense om _vilka_ dessa skillnader är.
Vilken samling av modifikationer man än väljer kommer det därför 1: bli bråk för _att_ man har skillnader 2: bli bråk för att man har _fel_ skillnader.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Men VET du att det finns fler än två jordekorrar i skövde? Jag tror inte det finns några jordekorrar överhuvudtaget i skövde...

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
Femenism

skilj inte ett skit på könen! och vad fanken är det med att kvinor får 1+i karisma är tjejer snyggare än killar för dig ja men inte för tjejer! Da

Livet är som en T6 det bästa man kan få är 6
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
NEEEJ!!!(OT)

"Livet är som en T6 det bästa man kan få är 6"
Å jag som hade tänkt att köpa tröjan som det stog så på och ha till nästa konvent, med ett eget litet märke på, "KING KROMM". Så man känner igen mig, men nu går inte det... får la nöja mig med KING KROMM, eller kanske bara KROMM, den som lever får se.

/King Kromm
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Femenism

Men alltså, enligt dom som forskar på det så är kvinnor bättre på det sociala än män. Så jag vet inte om det är utseende folk tänkte på när de föreslog att kvinnor skulle ha plus i karisma.

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Anatomi

Män har 50% mer muskelmassa på överkroppen och 30% mer på underkroppen. Kom inte och säg att det beror på vår kultur...

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Anatomi

Kom inte och säg att det beror på vår kultur...</I>

Varför inte? Det är nog svårt att helt förneka att kulturen skulle ha någon inverkan. Om det var lika naturligt för pojkar att leka lugna och snälla lekar med dockor m.m. skulle skillnaderna säkerligen vara mindre.

Det är dock irrelevant. Poängen är att man kan förlora kunder på något som är en i bästa fall rätt tvivelaktig realism-vinst.
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
OT

Jag har aldrig sett en enda jordekorre i Skövde, jag känner ingen som har sett någon jordekorre i Skövde, faktum är att jag aldrig har varit i Skövde. Man kan därför fråga sig om Skövde eller jordekorrar överhuvudtaget existerar. (På samma plats iaf...)

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 
Top