Nekromanti Kvickt anfall/Snabbt anfall??

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
När man greppar någon (t ex greppar en motståndares vapenarm), kan man då använda sig utav Kvickt anfall, för att greppa och sedan göra ett anfall, så att motståndaren får svårighetsökning på att slå tillbaka... Läste i regelboken och där stod nåt om att man inte kan använda (vet inte om det var Kvickt eller Snabbt anfall) den färdigheten till greppa.... Kan nån förtydliga för en stackars "analfabet"???
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
vad gäller kvicka anfall och greppa vet jag inte hur det är, men rimligen borde de följa samma mönster som snabba greppanfall, nämligen de finns inte.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
ok så här ser det ut.

Kvickt anfall och kraftfullt anfall är variationer på anfallsmanövern 'anfall'.
När du gör ett standard anfall (alltså hugg, slag whatever) så kan du välja att låta det vara kraftfullt eller kvickt. Detta ger lite modifikationer på skada och motståndarens VINIT nästa runda.

Det finns dock ingenting som heter kvickt greppa eller kraftfullt greppa.
Men om jag förstår saker rätt så vill du greppa och anfalla i samma runda ?

Detta är naturligtvis utförbart. Du ska helt enkelt göra 2 handlingar samma runda istället för 1. Eftersom du har 2 handlingar i samma runda så blir varje handling +Ob1T6 svårare (hade det varit 3 handlingar samma runda så hade alla handlingar blivit +Ob2T6 svårare osv).

En runda med där man gör 1 greppa och 1 slag blir som följer.

Ob4T6 mot slagsmål (för att greppa)
Ob4T6 mot slagsmål, dolk, svärd, whatever (för att nita'an)

Hoppas det hjälpte.
 

Darkly Noom

Veteran
Joined
28 Jan 2002
Messages
147
Location
Karlskoga
Jag anser att det nog skulle gå i ett verkligt senario. Varför skulle man inte kunna greppa någon snabbt? Det finns ju förklaringar till det mesta och varför skulle man inte kunna göra egna regler??
 
Top