Nekromanti Kvasr, fornnordiskt ööl?

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Var hämtar neogames namnen på olika företeelser i Eon egentligen?
Det här tyckte jag var intressant, men det är kanske inte intressant för alla. Jag tyckte i alla fall att det var kul.

I begynnelsen slogs vaner (ja, vanarer kanske?) och asarna. Efter en lång tids stridigheter bestämde de sig för att sluta fred, och då bestämdes det att alla skulle spotta i samma kopp. Efter att ha gjort detta vid en enorm festmåltid, så skapade de en man av salivet. Denna man döptes till kvaser (kvasr?) och han var en jävel på poesi och annan konst... Denne man kidnappades sedan av dvärgar som kokade honom i en gryta och bryggde sedan en brygd på honom för att få del av gudarnas visdom. Brygden kallades sedan för mjöd. Odin blev pissed och hämtade grytan hos någon jätte och flög hem med den i form av en örn och så spillde han lite på jorden och så yadda yadda yadda...

Har neogames hämtat iden till att döpa dvärgarnas öl till kvasr efter denna händelse kanske?

Roligt i sådana fall...

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 

Eraser

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
15
Location
Östersund
Antagligen har de väl hämtat namnet Kvasr från fornordisk mytologi. De flesta fantasyvärldar brukar ju antingen bygga på varandra eller på mytologi från jordens alla hörn.

Tolkiens värld bara vimlar av mytologska ord,namn osv. sen vimlar det av världar som liknar hans Midgård (ja bara det namnet är ju ett bevis=) )
//Eraser

Eraser //
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Det är inte något speciellt nytt lr farligt, i wheel of time böckerna finns det en magiker som heter Kiruna osv.

"A true friend stabs you in the back"- Oscar Wilde
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Jag drog upp en liknande debatt för länge sedan hur likt Jargiska kejsardömet var det romerska imperiet.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Slim

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
8
Location
Hässleholm Sverige
Jag vet inte om detta är relevant men det finns en dryck i
Lettland som heter Kvas. Viserligen är det bara en läskdryck men den ser ut som mörk skummande öl.

Scepticus
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
"Jag vet inte om detta är relevant men det finns en dryck i
Lettland som heter Kvas. Viserligen är det bara en läskdryck men den ser ut som mörk skummande öl."


I Ryssland så är Kvass ett mörkt svagt-medium starkt öl. Det bryggs lite annorlunda av tradition än vad vanlig öl gör. Kornen (Oftas råg, men det som finns till hands används) bakas in i ett bröd istället för att mältas på vanligt sätt.

Bela
 

Slim

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
8
Location
Hässleholm Sverige
Vi snackar nog om samma sak Bela men jag har då aldrig känt av någon alkohol i drycken, och jag har sedan 6 års ålder pumpat i mig drycken. Sedan jag flyttat till Sverige så har det inte blivit mycket av den varan men då och då får man en 5 liters dunk med Kvass. Smaken liknar lite blötlagd grov bröd men det är mums i vilket fall som helst.

Scepticus
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
"Vi snackar nog om samma sak Bela men jag har då aldrig känt av någon alkohol i drycken, och jag har sedan 6 års ålder pumpat i mig drycken."

Det är mycket troligt att det är samma brygd vi talar om. Jag har dock aldrig smakat Kvass utan bara läst om den i olika ölartiklar, så jag får ta ditt ord på att Kvass är alkohol fri.



Bela
 
Top