Krickdala Kvantspöken på artonhundratalet

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Ett litet grubbel. Filar på introduktionsäventyr till Tistelriddare.

Rollpersonerna anländer något sent till ett födelsedagskalas i en trädgård, och finner att alla gästerna är försvunna. En kall vind går genom träden och får dem att viska kusligt. Det är kväll. Maskeradmasker i guldpapper och serpentiner hänger ännu från stolar. Servis kvar på trädgårdsborden, myror bär bort smulor av tårta.

*

Det som har hänt är att en av presenterna som överräcktes var en oansenlig bok, men i denna låg ett stort, sällsamt spelkort som bokmärke.

Spelkortet är inte i papper utan i ett mycket hårt, skimrande material, som pärlemor eller tunn metall, och av en okänd valör: istället för spader, ruter, eller liknande, är det en silverstjärna med sju uddar, och bilden föreställer en riddare som blundar och tittar mot himlen.

Spelkortet är en del av en kortlek som kallas för Den Celesta Arkanan, som användes av nattfolket — närmast en sorts mån- och rymdälvor, med en känsla av Venedig och Andalusien — för att resa genom tid och rum.

Korten i Den Celesta Arkanan kombinerades på olika sätt, för att förändra verklighetens natur. Nu är korten spridda för vinden, förstörda, förlorade till tiden och entropin, ligger bortglömda här och där eller används som glasunderlägg och — bokmärken.

Just det kort som dök upp på födelsedagsfesten har kraften att skifta personer ut ur tid och rum en aning, så att de är kvar i världen men inte längre syns eller hörs, och -- möjligen med vissa undantag -- inte kan röra vid saker.

Jag tänker att kortet användes i kombination med andra för att färdas genom speglar till andra världar, eller för att besöka nån sorts bibliotek av kristall, nästan som Stålmannens Fortress of solitude. Kanske? Det är inte så viktigt, i alla fall inte i introäventyret som jag ska spela med frun och dotter nu i sommar. Det viktiga är att om man lägger en tass på kortet och uttalar en viss ramsa, blir man till en sorts kvantflimmer, en skugga — och en av gästerna, som kände igen kortet som trillade ur boken, lurade de andra att göra detta, när hon inte fick köpa kortet hur mycket pengar hon än erbjöd födelsedagsbarnet.

*

Det verkar med andra ord som att gästerna har försvunnit, men i själva verket är de kvar, men de är osynliga och kroppslösa. Och naturligtvis försöker de medan dagarna går kommunicera med folk — bland annat Rollpersonerna — och naturligtvis är deras kontaktförsök spöklika och märkliga. Från andra, liknande historier finns ju bland annat följande, som jag inte vill stjäla rakt av:

- Pojken i Stranger Things manipulerar elektriciteten och skriver saker med lampor.
- Flickan i Poltergeist talar genom teven.
- Astronauten i Interstellar mekar med ett armbandsur, och får sekundvisaren att ticka fram någon sorts morsekod.

Det som mina egna små kvantspöken gör hänger förstås lite grann ihop med vad det magiska spelkortet egentligen åstadkommer, och varför (är det en förberedelse för ett hopp i "hyperrymden", ett sätt att kunna besöka ett arkiv inuti en ädelsten från en främmande civilisation, etc). Jag söker nog efter något som känns Lovecraftianskt och ”stjärnljusaktigt”, vad det nu ska betyda. Det kan vara både mytologiskt och halvt pseudovetenskapligt. ”Astrotropiskt”. Kanske något med manipualtion av fotogragiska plåtar, eller magnetism som utövas på silverföremål. Jag vet inte. Något som liksom intuitivt känns som att det har att göra med en stjärnfarande, uråldrig, sagoaktig civilisation. Kanske är det för luddigt, men jag kastar ut frågan här ändå. Jag ska läsa om stjärnljus och stjärnor och gravitation och sånt där imorgon, så kanske kommer något bra då.

I övrigt går det framåt med arbetet. Jag hade velat vara klar med beta-betan lagom tills någon sorts ettårsjubileum i början av juli, men… ja, kanske finns något redan i slutet av nästa vecka inshallah; måste peta färdigt i de mycket, mycket enkla reglerna, och fylla i lite olika sorters "Skimmer", och en del annat. Vi får se. Jag försöker också ha semester.

Bild för... jag vet inte. För att jag ritade Bill Murray som en utterprofessor som eventuellt dyker upp och kan en del om den Celesta Arkanan.

7A506918-543E-45ED-8DF4-CD8714B388C1.jpeg
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Skulle de inte kunna ses i speglar. Så när man borstar tänderna på kvällen dyker det upp någon bakom en som mimar HJÄLP
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
- De talar genom musik. Både när någon spelar fiol, eller öppnar en speldosa, eller lyssnar på en fonograf (finns det fonografer? eller skivspelare rentav?). Oavsett vad man försöker spela förvrids det till en överlagring av en spöklik röst, eller en rytm som formar ord.
- Drömmar är också overkliga, de befinner sig också ett halvt steg bortom det gripbara, så de spökblivna kan visa sig i eller i alla fall tala eller skicka brev i andras drömmar.
- De kan förändra bilder (men inte text). Fotografier och silverplåtar, som du säger, men även illustrationer i böcker och oljemålningar på väggarna. Inte som rörliga bilder, men som att de alltid har varit där, vaga gestalter i bakgrunden och så förändrade motiv som försöker säga något.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Fallande löv som i ögonvrån, för ett ögonblick, bildar en bild/siluett?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Magnetism: de kan manipulera magnetiska fält för att flytta på föremål som är magnetiska. Lätta ryck i någons fickur, mynt som låser ihop sig i en kompakt cylinder eller hoppar ur fickan och sprids över golvet. Häller man ut järnfilspån eller små metallkulor på golvet kan kvantspöket skriva meddelande.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Manipulera ljus: de kan manipulera hur ljus bryts/reflekteras genom speglar, vatten eller glas.

Ett fönster kan plötsligt bli helt svart fastän det är mitt på dagen. Solens stålar som faller på ett glas vatten kan fokuseras till en starkt lysande punkt (kanske peka ut en tavla eller bok i hyllan som är en ledtråd). Eller fokuseras till en brännande punkt (för att skriva meddelande på lämplig träbit, eller kanske ge en oförskämd RP en näsbränna).

Spegeln på väggen speglar inte den som tittar i den, utan en tavla/bok på annat ställe i rummet.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Älsk på alla svar! Jag tror att spökena, klumpigt och ovant, kan manipulera silver. ”Silvergastar”. Då kan man få en blandning av fenomen:

Underligt böjda skedar och gafflar i bestickslådan. Som bokstäver som går att pussla ihop till HJÄLP. Eller till skurkens namn.

Silvret bakom gamla speglar spricker och svartnar och rispas. Ett försök att skriva något.

Silverplåtar som används i gamla fotografier blir suddiga och ändras. En svart gloria kring skurk eller offer. Svarta ögon på foton, etc.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
De talar genom musik. Både när någon spelar fiol, eller öppnar en speldosa, eller lyssnar på en fonograf (finns det fonografer? eller skivspelare rentav?). Oavsett vad man försöker spela förvrids det till en överlagring av en spöklik röst, eller en rytm som formar ord.
Det här känns som en separat sorts spöke eller nån sorts älva. Som kan tala genom att man drar en stråke över en fiolsträng, eller spänner en fiolsträng mellan två grenar. Så Kommer rösten vibrerande. Underbart.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
En tärning som alltid landar på samma siffra (som antagligen är en ledtråd).
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Damm och dammvirvlar. Syns bara när rummet är dunkelt men sidobelyst av månljus, lampsken, kvällssol eller liknande. Det är inte lätt att förmedla budskap med damm, föreställ dig själv att du försöker kommunicera med någon som inte uppfattar dig utan bara ser dammet du håller i tassarna och försöker vifta mönster med.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
518
Älsk på alla svar! Jag tror att spökena, klumpigt och ovant, kan manipulera silver. ”Silvergastar”. Då kan man få en blandning av fenomen:

Underligt böjda skedar och gafflar i bestickslådan. Som bokstäver som går att pussla ihop till HJÄLP. Eller till skurkens namn.

Silvret bakom gamla speglar spricker och svartnar och rispas. Ett försök att skriva något.

Silverplåtar som används i gamla fotografier blir suddiga och ändras. En svart gloria kring skurk eller offer. Svarta ögon på foton, etc.
Silvergastar låter ju super, både som ord men även att det blir lagom mycket detektivande. Att fatta att det är just silver som manipuleras så att fyndiga utredare kan skaffa fram silvertråd eller silver kulor att lägga på ett oija bräde.

Sen är det ju kul om utredarna under första hälften av utredningen tror att silvergasten/gastarna är skurken i dramat och inte offren
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,048
Rollpersonerna anländer något sent till ett födelsedagskalas i en trädgård, och finner att alla gästerna är försvunna. En kall vind går genom träden och får dem att viska kusligt. Det är kväll. Maskeradmasker i guldpapper och serpentiner hänger ännu från stolar. Servis kvar på trädgårdsborden, myror bär bort smulor av tårta.
Det är ju en väldigt fin öppningsscen. Har du tänkt något mer kring strukturen på äventyret? Handlar det om utredning av platser kopplade till gästerna, eller kommer händelser mer i rollpersonernas väg enligt en fast ordning? Jag blir sugen på att spelleda det (eller en version av det) när jag besöker @Lemur med familjen i veckan.
 
Last edited:

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Sen är det ju kul om utredarna under första hälften av utredningen tror att silvergasten/gastarna är skurken i dramat och inte offren
Jomen precis så tänker jag.

Det är ju en väldigt fin öppningsscen. Har du tänkt något mer kring strukturen på äventyret? Handlar det om utredning av platser kopplade till gästerna, eller kommer händelser mer i rollpersonernas väg enligt en fast ordning? Jag blir sugen på att spelleda det (eller en version av det) när jag besöker @Lemur med familjen i veckan.
Jag gillar också öppningsscenen. Därefter tänker jag att det ska finnas ett par olika trådar att dra i, som leder vidare till gäster och platser man kan ta den ordning man känner för. Jag tycker om att ha en struktur där det nästan alltid finns i alla fall en två, tre ledtrådar på bordet samtidigt, så att spelarna kan välja.

När de väl kommit på att det är samlaren av sällsamma och ockulta föremål Clothilde Sömme -- en av gästerna -- som ligger bakom försvinnandet, och att hon använde ett mystiskt spelkort, så tror jag att det blir en liten heist i hennes lyxiga strandvilla vid floden, för att stjäla tillbaka spelkortet och på nåt sätt få de försvunna gästerna att fasas tillbaka ut ur "hyperrymden"/ "silverrymden". Typ. Och där kan de ju ta hjälp av silvergastarna, om de har kommit på ett bra sätt att kommunicera med dem på. Ungefär så.

Det vore fantastiskt om du spelledde det för folk! Det är en bit från att vara klart, men jag själv hoppas kunna spelleda det för familjen kanske på onsdag och över helgen eller så, så jag kan skicka vad jag har både av själva spelet och äventyret nu i dagarna? Vad har du för tidsram?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Jag tänker mig att den obehagliga gästen som lurade födelsedagsbarnet att använda kortet hade med sig de nödvändiga verktygen för att manipulera saker från den andra sidan. Typ ett handsmycke som ser ut att vara gjort av intrikata silverkedjor som täcker tumme och pekfinger. Det är dock egentligen är smitt av en av månfolkets magiker och gjort av mycket mer exotiska material (som en katts jamande fångat i ett nät av månstrålar, eller det är i alla fall vad smådjuren förstår utifrån månfolkets förklaringar. Månfolket lär ha mycket som de endast kan förklara genom liknelser och allegorier. Eller lögner).

Smycket tillåter bäraren att flytta på saker oavsett på vilken sida av slöjan de befinner sig.

P.S: Sen vet jag inte om kortets ursprungliga funktion är så oviktigt? Tänk om det var ett sätt att antingen undkomma eller kommunicera med....något på den andra sidan? Något (eller något liknande) som jagar gästerna (eller försöker hjälpa dem, men är för underligt för att gästerna ska förstå att det inte är ett monster).
 
Last edited:

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Sen vet jag inte om kortets ursprungliga funktion är så oviktigt? Tänk om det var ett sätt att antingen undkomma eller kommunicera med....något på den andra sidan? Något (eller något liknande) som jagar gästerna (eller försöker hjälpa dem, men är för underligt för att gästerna ska förstå att det inte är ett monster).
Du vet, jag började liksom i andra änden på nåt sätt, och tänkte rent praktiskt att "vad kan få ett födelsedagskalas att försvinna i tomma intet på ett kul sätt", och då dök idén om Den Celesta Arkanan upp. Fröet till den kom för länge sen, i någon annan Krickdalatråd, där någon -- jag tror att det antingen var du eller @Sömniga Isaac, men jag kan minnas fel -- la fram bilden av en kortlek som fallit från himlen en natt.

Hursomhelst, jag tänker att om man lägger tassen på just det här kortet, och uttalar rätt ramsa, så förflyttas man till en sorts "hyperrymd" och blir kroppslös, förutom att man kan manipulera silver -- kanske för att det är nödvändigt, därför att korten i Arkanan har en bård av just silver. Nå. Och om man har andra kort i Den Celesta Arkanan till hands kan man sedan kanske, jag vet inte, resa längsmed en stråle stjärnljus, eller kliva in i andra kort, som är dörrar till andra världar och tiden. Jag ser bilden av ett snäckskal av silver, men det är nog bara för att jag vill stjäla sådana rymdskepp från Spelljammer. Hursomhelst, det är klart att det kan leva andra, sällsamma väsen där i silverrymden, som vaknar eller lockas till lilla Krickdala när kortet ur Den Celesta Arkanan aktiveras igen, efter att varit oanvänt i många tusen somrar. Möjligen blir det dock nästa äventyr -- det här lilla äventyret måste bli klart typ den här veckan om vi ska hinna spela det på semestern.

Men älskar idén.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,048
Vad har du för tidsram?
Det är synkront med dig i morgon kväll i så fall (om inte våra döttrar får för sig att bada, leka, kolla på film eller något annat rimligt). Skicka vad du har om du hinner och orkar. Annars kollar jag gärna senare! Min dotter pratar ibland om att hon är sugen på att spela ”det där musballerinaspelet”.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Bara lite idéer:

Behöver gästen med kortet ens ha lurat medvetet? Kanske jubilaren samlar på ockulta saker? Kanske det fanns fler ockulta saker bland presenterna (och därmed mer för spelarna att nysta i)? Kanske det var en oväntad kombination av kortet och någon annan sak?
 
Top