Nekromanti [Kutulu] Språkfundering - "mythos"?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jo, i Kutulu kommer jag såklart att ha anledning att tala om "the Mythos" några gånger. På engelska är det ju ganska lätt att prata om just "the mythos" och så funkar det. men vad använder man på svenska?

IRL pratar jag nog ofta om "mythosen" / "mytosen".
Man skulle kunna tänka sig "myten" eller "mytologin", men på något sätt känns de mindre specifika. Kan man t.ex. prata om "när rollpersonerna stöter på mytrelaterade/mytologirelaterad företeelser"? Utan att det låter som att det skulle kunna handla om Tor och Athena?

Man kan ju specificera: "när rollpersonerna stöter på företeelser som är relaterade till den lovecraftska mytologin" eller kanske "kutulumytologin". Om man vill. Men det blir lite klumpigt.

Jag gillar egentligen inte engelskans "the cthulhu mythos" heller, ska sägas - mytologin är ju mycket större än just bara varelsen Vthulhu - men inser att det är inarbetat.

Hur tänker ni?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jag har mest sett det skrivet som "mytoset". Annars på svenska, just för att få det att låta mer allomfattande och mindre detaljerat skulle man kanske kunna prata om "mytologin kring de äldste", eller vad du nu valt att kalla dem.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Läran om de äldste?

Motivering: Mytologi betyder ungefär gudalära. Big C är väl en "great old one".
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
822
Location
Stockholm
mythosen eller mytoset måste nog vara bland det fulaste man kan göra mot ett ord...
Då skulle jag föredra om du bara hade Mythos, även i bestämd form. Som ett namn. Med versal. Konceptet som varelse, liksom.

Alternativet "Legenden" förmodar jag går för långt för dig?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
roboman;n184600 said:
Mythosen är det finaste ordet i svenska språket.
Bara den lilla detaljen att det inte riktigt är ett ord i svenska språket. Än.
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Vad Cassell Concise Dictionary säger:

mythos n. (pl. mythoi) 1 (poet.) myth. 2 the mythology , beliefs, attitudes, etc. of a society. 3 a narrative theme, a scheme of events.

SAOL har inget motsvarande. Men i SAOB hittar vi att formen mythos eller mytos faktiskt har använts förr i svenskan:

MYT my4t, r. (l. m.); best. -en; pl. -er. Anm. Ngn gg användas formerna mythus (Lyceum I. 2: 47 (1810)) o. myt(h)os (SvD(A) 1934, nr 207, s. 5, SvTeolKv. 1937, s. 145).

Möjligen kan termen mytvärld ellr mytkrets motsvara det Derleth var ute efter när han valde att använda ordet mythos. Åter från SAOB:


-KRETS. krets av med varandra samhöriga myter. Atterbom Minn. 293 (1818). IllRelH 420 (1924).
-VÄRLD. sammanfattande, om myterna o. däri uppträdande personer (hos ett visst folk, på ett visst område o. d.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Vänta, va? Så mythos/mytos finns alltså etablerat, på 1930-tal? Coolt. Vet inte om det blir det jag använder i slutänden, men definitivt intressant!
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Jag gillar Kutulus mytvärld och Lovecrafts mytvärld. Det är mindre jargong än Kutulus mythos och Lovecrafts mythos. Mytkrets är, som jag ser det, samlingen av berättelser som relaterar till varandra, men mytvärlden är den värld som ligger bakom alla dessa berättelser.

Mytologi är läran om myter, så det blir inte rätt. Grekisk mytologi är alltså läran om grekiska myter, eller kanske läran om den grekiska mytvärlden. Vi kan dock tänka oss att det det skulle kunna finnas något som heter kutulusk mytologi, men om man studerar det blir man antagligen galen.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
mytvärlden låter bra, känns som det betyder rätt grej med

skön halvgammal feel på det, låter som ett bibliotek på en mindre ort 1975 sådär
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Termen Cthulhu Mythos skapades för att kunna beskriva den världsbild som Lovecraft skapat och som andra författare byggde vidare på. Lovecrafts egen term var Yog-Sothotery och termen Cthulhu Mythos började användas av August Derleth först efter Lovecrafts död. Det är ett ord som används av författare för att beskriva för andra författare vad de skriver om. Jag kan inte påminna mig att någon person i någon berättelse använt ordet myt.
Samma sak i rollspelet CoC: Cthulhu Mythos är det namn som Sandy Peterson valde för att beskriva rollpersoners kunskap om det man inte ska känna till. Det finns inte en rollperson som skulle tala om "the mythos" för det är en form av metakunskap.

Ordet mythos är urspungligen grekiska som via latinet blivit myt på svenska och mythos på engelska och franska. Jag tror säkert att om du använde dig av ordet "mythos" i svenska akademiska kretsar på 1930-talet eller 1800-talet så skulle de förstå vad du menade helt enkelt för att de talade latin och kanske även gammalgrekiska, inte för att det var ett svenskt ord.

Ett förslag är att kalla det för Lovecraft-mytologin, men för det första känns det tråkigt och för det andra tycker jag att det bara beskriver vad Lovecraft själv skrev och exkluderar andra författare.
Man skulle kunna säga den mörka mytologin, den gamla mytologin, den sanna mytologin o.s.v., men jag tycker att det räcker med "Mytologin" eftersom det räcker för att folk ska veta vad du talar om. Om man skulle tala om det utanför rollspelet får man väl säga "Mytologin i Kutulu".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Problemet med att bara skriva "Mytologin" är väl att det blir lite skumt när sagda mytologi inte beskrivs alls i själva boken - jag detaljerar ingen kosmologi, inga varelser, inga symboler. Det är därför jag greppat efter konstruktioner som "den lovecraftska mytologin" (vilket inte blir riktigt samma sak som "lovecraft-mytologin", utan mer brett).

Men jag köper Herr Grönstedts invändning om att mytologi inte är en samling myter eller företeelser utan läran om myterna. Visserligen kan man argumentera för att det skett en betydelseglidning år 2016, men att propsa på den sortens akademiska korrekthet känns ganska rätt för just det här projektet. "Mytvärld" känns lite obekant och ligger inte riktigt bekvämt i munnen ännu, men det känns lagom torrt och akademiskt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
krank;n184690 said:
Problemet med att bara skriva "Mytologin" är väl att det blir lite skumt när sagda mytologi inte beskrivs alls i själva boken - jag detaljerar ingen kosmologi, inga varelser, inga symboler.
Varför måste sånt vara med bara för att man nämner ordet mytologi?
Säg att jag skriver en vikingabok. Då är det helt OK att skriva att de brukade ha torhammare som smycken runt halsen och blotade till Oden och enligt deras mytologi så var Ratatosk en ekorre som sprang upp och ner för världsträdet Yggdrasil. Då behöver jag väl inte ha med någon detaljerad kosmologi heller? Och jag behöver inte ens säga att det är nordisk mytologi för det är underförstått att det är nordisk vi talar om.

Och om mytologi inte passar p.g.a "logi" som betyder "läran om", använd grundformen: myt/myter. Ex: "Enligt myten sa Darth Vader: 'I am your father', men alla som sett filmen vet att det är fel".
Se, myt fungerar utmärkt. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
anth;n184694 said:
Varför måste sånt vara med bara för att man nämner ordet mytologi?
Grejen är väl att man i sammanhanget som allra minst någon gång behöver etablera att det är just den lovecraftska mytvärlden som avses, inte bara "Mytologin" eller "myten" i största allmänhet... Men det kanske var underförstått i ditt förslag, att man i början av boken kvalificerar det en smula?

(Och ja, ovanstående är ett exempel på jag som prövar "mytvärld" som begrepp =) )

anth;n184694 said:
Säg att jag skriver en vikingabok. Då är det helt OK att skriva att de brukade ha torhammare som smycken runt halsen och blotade till Oden och enligt deras mytologi så var Ratatosk en ekorre som sprang upp och ner för världsträdet Yggdrasil. Då behöver jag väl inte ha med någon detaljerad kosmologi heller? Och jag behöver inte ens säga att det är nordisk mytologi för det är underförstått att det är nordisk vi talar om.
För att förtydliga: det du beskriver nu, med Ratatosk och Yggdrasil, är precis den sorts grej som överhuvudtaget inte nämns i texten. Jag skriver lite svävande om "när rollpersoner stöter på platser, varelser eller andra företeelser med anknytning till den lovecraftska mytologin" i vansinneskapitlet.

Men det kanske är underförstått att "mytologin" i ett spel som heter Kutulu alltid syftar till just den lovecraftska?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
krank;n184695 said:
Grejen är väl att man i sammanhanget som allra minst någon gång behöver etablera att det är just den lovecraftska mytvärlden som avses, inte bara "Mytologin" eller "myten" i största allmänhet... Men det kanske var underförstått i ditt förslag, att man i början av boken kvalificerar det en smula?

(Och ja, ovanstående är ett exempel på jag som prövar "mytvärld" som begrepp =) )

För att förtydliga: det du beskriver nu, med Ratatosk och Yggdrasil, är precis den sorts grej som överhuvudtaget inte nämns i texten. Jag skriver lite svävande om "när rollpersoner stöter på platser, varelser eller andra företeelser med anknytning till den lovecraftska mytologin" i vansinneskapitlet.

Men det kanske är underförstått att "mytologin" i ett spel som heter Kutulu alltid syftar till just den lovecraftska?
Jag skulle nog säga att i ett spel som heter Kutulu så är det underförstått att mytologin är Cthulhu Mythos.
Och jag skulle nöja mig med att säga i början av boken att den bygger på de myter som H.P. Lovecraft skapade i sina noveller och romaner och som sedan andra författare byggt vidare på.
Sedan kanske ha med en lista (kanske i ett appendix) med utvalda berättelser/författare.
Är det etablerat i början av boken så ska du i princip inte behöva nämna vare sig Lovecraft eller Cthulhu igen om du inte vill det.

Sorry, Jag förstod att Ratatosk och Yggdrasil var dåliga exempel, men var för lat att radera dem innan jag tryckte på Svara.
 
Top