Nekromanti [Kutulu] Omslagsbrief och val av illustratör

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
När nu texten till Kutulu ligger färdig och jag fått in de flesta illustrationerna till bokens innanmäte så är det dags att återigen börja fundera på omslag. Efter att ha frågat er, fått in många svar och därefter grunnat ett par månader så skrev jag ner följande:

Framsidan föreställer en vit vägg. Det hänger en tavla på väggen, lite under mitten. En krafsad Kutulu-logotyp ovanför tavlan. På den vita väggen har också någon skrivit saker, ritat mystiska symboler, etc. Krafset och loggan är svartvita.

Ut ur tavelramen kommer tentakler, som om något i tavlan är på väg att ta sig in i vår verklighet. Jag vet att tentakler är lite kliché i sammanhanget, men det struntar jag i, jag gillar tentakler. Tentaklerna och tavelramen är i starka färger, vilket skapar lite kontrast mot den vita väggen. Det behöver inte vara fotorealistiskt, men ska inte vara i någon "tecknad" stil.​

Typ så. Givetvis kommer illustratören att ges hyfsat fria händer, så hen får ändra saker om de inte funkar.

Därefter ropade jag ut på Google+ efter intresserade illustratörer. Jag har ju bjudits in till en rätt stor grupp för rollspelsillustratörer där, så jag fick en handfull svar rätt så omgående. Jag har ju lite speciella önskemål iom att jag vill köpa loss alla rättigheter och släppa hela spelet via Creative Commons, så jag är inte superförvånad över att det inte blev fler.

Iallafall, här är lite kortfattat de som svarade - jag har gjort en första rensning bland illustratörer som jag ärligt talat inte tyckte höll måttet eller vars stil kändes helt fel.
Cotronis och Quigley har jag jobbat med förut; båda är duktiga och pålitliga; jag vet vad de går för. Boucher upplever jag som grym på line art, men jag fick inte riktigt rätt vibbar av hans färg-prylar.

Just nu är jag rätt så sugen på att välja Martinez; han gör snygga prylar och det vore trevligt att jobba med någon ny. Lite osäkrare kort än Cotronis och Quigley, men det finns ju också en poäng i att utöka sitt nätverk tänker jag.

Har ni några tankar här?

Jag tänkte försöka ta beslutet kring imorgon kväll, så ni har tyvärr inte så mycket tid på er att tycka saker, men ändå... =)
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Jag kollade och precis som du fastnade jag för Bouchers lineart. Dessutom gillade jag att han jobbar med olika tekniker. Hur som helst så är ditt omslag ganska stiliserat och illustrationsmässigt är väl det viktiga tentaklerna och det verkar Boucher gilla att göra, sett utifrån dennes galleri.

Jag skulle ha testat honom.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Vet inte vad du är ute efter för känsla/stil så jag kör på "generell" Cthulhu-känsla.

Första tankar när jag såg deras portfolio:

Quiqly: gör standardsaker. Snyggt, men tråkigt.

Boucher: Vill du ha svartvita bilder är detta någon för dig.

Shields: Vore bra till OSR-spel eller folk som vill ha serietidningsstil.

Johnson: OSR och 70-talsfantasy.

Martinez: Hade passat bättre till Rotsystem.

Cotronis: Har du råd med färgbilder är detta ett givet kort, men det krävs bra bildmanus för att få det att funka.

Min tanke: Boucher för bilder till inlaga och Cotronis gör omslagsbilden.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Inlagan är redan fixad, ska sägas. Och japp, flera av Martinez bilder skulle passa Rotsystem, men jag tror att hans stil skulle funka här. Han gör ju inte bara postapok-bilder så att säga...

Nackdelen med att använda Cotronis är att jag ju redan har ett spel (Rotsystem) med honom på omslag. Han är duktig såklart, men jag tänker att det kan finnas en poäng i att låta mina spel ha lite olika stilar.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Disclaimer: Jag kan bara utgå ifrån vad jag sett på deras respektive portfolios (och allt jag vet om Cthulu-mythoset).

Jag är inte alls imponerad av Boucher, skulle mycket hellre se Cotronis på framsida och Martinez till övriga illustrationer. Jag tycker de är de ensamma om att hålla en någorlunda mörk ton medan det ändå inte ser överdrivet tecknat ut. Boucher skulle passa bättre i en väldigt vetenskapligt lagd Monster Manual för en värld, där man inte försökte förmedla någon typ av känsla med bilderna ifråga.
?Fördelen Martinez har gentemot Cotronis är att han visar upp mer mångfald i sina motiv. Vissa av de bilder som visas upp kanske skulle passa bättre till exempelvis Rotsystem, men jag tycker många av dem ger en skön blandad känsla av mystik, spänning och skräck.
Cotronis visar mest upp omslagsvänligt material (in lack of a better word). Det är fantasieggande och går att titta på länge utan att tröttna. Bilderna ger utrymme för tolkning men samtidigt en bra känsla av vad som kommer finnas innanför pärmarna. Men jag vet inte om jag skulle vilja se den typen av bilder på varannat uppslag (eller hur frekventa dina illustrationer nu är).

?Med det sagt tycker jag urvalet i allmänhet är jävligt snyggt, och speciellt Shields med sin (som redan nämnts) serietidningsstil och Quigley's svartvita bild är riktigt cool.

Så med andra ord:
?Omslag: Cotronis eller Martinez
?Inlaga: Martinez eller kanske Quigley om han kan göra det i svartvitt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Tack för tankarna!

Vad gäller "stil" så är den övergripande tanken med Kutulu att det ska kännas som en bok. Alltså en bok-bok, såna där som vanliga människor köper i vanliga bokhandlar. Typ. Jag har inspirerats en del av lite lyxigare utgåvor av Alice i Underlandet och Narniaböckerna.

Inlagan kommer att ha illustrationer i karg svartvit, målet är lite känsla av just Alice och Narnia, och jag har valt illustratörer - de här - baserat på bilder de visade upp på Gothcon förra året.

Tanken med omslaget är i första hand att det ska vara "slående" - dra till sig blicken och hålla den. Jag ville inte ha något klassiskt "Kutulu reser sig ur djupet"-omslag eftersom Kutulu som spel mer är tänkt att fokusera på mysterielösande och skräck någonstans i gränslandet mellan Agatha Christie och Lovecraft. Jag ville inte heller ha med några investigators på omslaget, dels för att jag inte kunde komma på någon bra omslagsidé med dem och dels för att rollpersonerna faktiskt inte är huvudpersonerna - de är bara det medium genom vilket den riktiga huvudpersonen, mysteriet, upplevs. Det här är så att säga inte personlig skräck a' Kult där det är individens personliga upplevelse som står i centrum. Så tanken var att ha något som garanterat kändes cthuloidt, men som samtidigt kändes "småskaligt" (eller ja, jämfört med Kutulu själv iaf) men främmande, hotfullt ändå.

Jag håller med om att Cotronis gör skitbra omslag. Det som gör att jag lutar mot Martinez är som sagt dels för att jag gillar att testa nya illustratörer sådär i allmänhet och dels för att jag vill undvika att Kutulu känns alltför mycket som Rotsystem. Cotronis har en ganska speciell stil som är apsnygg men också ganska lätt att känna igen; jag kommer att fortsätta anlita honom till Rotsystem men tänker att det kan vara bra med lite egenart hos mina spel.

(Nu kanske det låter som att jag egentligen redan bestämt mig helt och hållet. Kanske är det så. Men era åsikter är superanvändbara! Dels kanske jag övertygas eller får syn på något jag missat, dels hjälper ni mig att formulera det jag tänkt i ord. Det är supervärdefullt!)
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Jag tycker tvärtom att det kan vara en poäng i att ha samma (pålitliga) omslagstecknare, Cotronis kan sina saker.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Jag skulle föreslå att du inte använder Cotronis, eftersom han gör omslaget till Cthulhu Dark och det medför ju en risk att ditt spel framstår som ett tillbehör till det. (Även om det har bläckfiskarmar och inte tentakler på omslaget)
https://lh6.googleusercontent.com/-...uPiQJz1sXUZQ1N-H-CwCL0B/w491-h873-no/2016+-+1

Med det sagt tycker jag inte listan är särskilt stark. Jag tycker Lewis Johnson är jättebra, men associerar honom mycket mer med "gammal" fantasy eller cyberpunk.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Tre solar: Bra poäng, har han redan gjort Cthulhu-omslag så kan det bli fel...tänkte för min del på det Krank skrev, Cotronis har en igenkänningsfaktor, och det är positivt.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Eeeh. Jag skulle försöka en sväng till. Om de där var de enda att välja mellan skulle jag välja Quigley, men det är ett väldigt spann i hans bilder.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Alla är riktigt bra.

Jag skulle nog luta åt Martinez eller Quigley.

Shields, Boucher och Johnson skulle passa suveränt till inlaga. De kan säkert göra fina omslag också, men det är överlag mer "impact" i grejorna som Cotronis, Martinez och Quigley gör.

Jag är personligen inte så begeistrad i collage-stilen som Cotronis kör med, även om han får det att bli sjukt snyggt.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Det enda som verkligen faller mig i smaken är Bouchers svart-vita/gråskale-teckningar. Hans färgverk har en helt annan stil. Jag hade frågat om han kunde leverera något som behåller linjeteckningen och är färglagt mer i akvarellstil. Men jag har iof inget emot svart-vita omslag heller.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Ganska OT, men Tre solar: den versionen av Cthulhu Dark du länkar till är inte den jag har (min har ingen nolla, och annat omslag). Var fick du tag på din version, och hur skiljer det sig åt? Du kan ju svara med PM om du vill svara men inte vill smutsa ner denna tråd!

Mer On Topic, så ser jag fram mot Kutulu, och håller på Cotronis för omslaget!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Paal;n218410 said:
Men jag har iof inget emot svart-vita omslag heller.
Konstnärligt har jag inte heller något emot svartvitt, absolut inte. Men jag tror att färg är bättre vad gäller att locka blickar och hålla kvar dem.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
krank;n218464 said:
Konstnärligt har jag inte heller något emot svartvitt, absolut inte. Men jag tror att färg är bättre vad gäller att locka blickar och hålla kvar dem.

Meta-omslag?
Helt vitt omslag med Ktulu-loggan. Mitt i omslaget sliter sig svart/vita (eller i färg) tentakelarmar ut genom boksidorna och omslaget mot betraktaren.

Det vita kan sticka ut lika mycket eller mer. Beror på hur hyllan ser ut runtomkring (färgglada, mörka omslag).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
I slutänden valde jag illustratören jag var mest sugen på redan från början - Martinez - men jag vill tacka er som skrev i tråden för att ni hjälpte mig tänka kring den här saken =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Så. Valet är gjort. Det här är en av de två skisser jag fick från illustratören. Det här var den skiss jag tyckte bäst om, så det blir den vi går vidare med.



Den andra såg ut såhär:

 

Attachments

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Najs! Spontan tanke: det vore smutt om väggen någon gång i framtiden får en tapet som matchar eran som gestaltas i inlagans illustrationer. :)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Jag skulle gärna se Kutulu mer integrerat i bilden så att det ser ut som även Kutulu är skrivet på väggen.
 
Top