Nekromanti [Kutulu] Förhandstitt-version på GothCon?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag har funderat på - och antytt åt några olika håll - att jag funderar på att fixa en fultryckt "betaversion" av Kutulu till Gothcon.

Texten är, i dess nuvarande skick, läsbar. Tror jag. Alltså, ett par av kapitlen är hyfsat "klara", men ett par av dem framstår mer som stödanteckningar. Ävafan, jag visar istället för att försöka beskriva:

Förordet - riktig text
Rollpersonen - det helt klart mest färdiga kapitlet
Regler - halvfärdigt; stridsdelen är spelbar men korthuggen.
Vansinne - knappt läsbart, men jag tror att allt viktigt står med och att man med lite fantasi kan räkna ut hur det är tänkt att hänga ihop.

Min tanke är alltså att typ layouta ihop de där lite snabbt och "trycka" några ex via vanlig kopiator. Och ha liggandes med någon stark disclaimer.

Är det här en bra idé? Eller är det bara ett stendumt sätt att alienera framtida kunder genom att de får se en knackig, ofärdig version?
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
krank;n168564 said:
Är det här en bra idé? Eller är det bara ett stendumt sätt att alienera framtida kunder genom att de får se en knackig, ofärdig version?
Det är väl okej om du kallar den sådant idag, och till viss del imorgon, men på fredag morgon får du hålla inne med det och kalla den en "beta för provspel, jag vill gärna ha era åsikter, och det ska bli jätteroligt att få klart den pga är jättepepp på detta projekt!" ;)
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
822
Location
Stockholm
krank;n168564 said:
Är det här en bra idé? Eller är det bara ett stendumt sätt att alienera framtida kunder genom att de får se en knackig, ofärdig version?
Mitt svar på det kan du förmodligen räkna ut :)
Men inte pga alienerade kunder, mest bara för att det... INTE ÄR FÄRDIGT. Jag vill inte ens.. Shudder...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Xhakhal;n168575 said:
Det är väl okej om du kallar den sådant idag, och till viss del imorgon, men på fredag morgon får du hålla inne med det och kalla den en "beta för provspel, jag vill gärna ha era åsikter, och det ska bli jätteroligt att få klart den pga är jättepepp på detta projekt!" ;)
=)
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
822
Location
Stockholm
Men är det en tydlig "det är ett nödvändigt ont för att det ska provspelas", blir mig mage kanske lite lugnare igen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
gizmo;n168585 said:
Men är det en tydlig "det är ett nödvändigt ont för att det ska provspelas", blir mig mage kanske lite lugnare igen.

Ungefär så. Eller, det är ett nödvändigt ont för att eventuellt kanske få lite provspelare som inte är mig den här gången + jag är sugen på att testa om det kan vara ett bra sätt att väcka intresse innan produkten släpps. Vilket skulle kunna ge fler extra ögon på texten i korrfasen, fler som kommer med bra förslag och påpekar felaktigheter, fler som är med och brainstormar...
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Jag skulle gilla att titta i en Beta-kopia, för att se vad som kommer att komma. Tror inte att det avskräcker någon om det marknadsförs som provspelsexemplar.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Release early, release often, iterera i kontakt med människor. Saker är aldrig färdiga, släpp behovet av closure och låt allt flöda och leva.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag tycker också att det vore jättebra med ett tidigt provtryck. För min del får det gärna finnas Kutulu i olika stadier! Go Krank!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag gjorde slag i saken - eller mer exakt i en hel massa olika saker. Nu är jag på väg ner till Göteborg och i min packning finns bland annat 30 stycken utskrivna och omsorgsfullt manuellt ihophäftade små häften i A5-format. Klassiskt fanzintryck på jobbets kopiator... Jag lägger ut PDF:en efter konventet.

Sedan finns numera också en (ännu ganska tom) hemsida på http://www.kutulu.se och en facebooksida på https://www.facebook.com/kutulu.fthagn där jag kommer att posta regelbundna uppdateringar. Spindelkungen/Fria Ligan har visat intresse för att ge ut slutversionen; kanske blir 2016 det första år jag släpper fler än en produkt?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Inget Gothcon för mig i år, men jag hade gärna provspelat. Får väl slå till när PDF:en finns på nätet helt enkelt.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Tittade lite snabbt på Rollpersonen och funderar på om det här systemet skulle passa mitt 55 Dagar. Hur väl hanterar Gumshoe/Kutulu konflikter? Jag är då främst ute efter konflikter mellan RP/SLP, samt olika grupperingar. Strider är egentligen inte intressant, men om kapitlet Strid kan hållas minimalt får det kanske en plats bland reglerna. Tanken är dock främst ett rollspel utan stridsregler.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Tja, det finns ju väldigt enkla konfliktregler i Regler-kapitlet, men eftersom spelets fokus är undersökningar så har jag varken lagt något fokus där eller vid strider. Sociala konflikter hanteras överhuvudtaget inte; de sociala egenskaperna används i stort sett binärt i förhållande till spelledarpersonernas värderingar (en del SLP:er kan man imponera på med hög Status, andra bryr sig bara om Kreditvärdighet). Fysiska konflikter av alla slag hanteras med de fyra aktiva egenskaperna. Man rullar tärningspölar med t6:or och räknar fyror, femmor och sexor som lyckade. Flest lyckade vinner, vid oavgjort lyckas båda om det är rimligt.

Kan återkomma med mer, men nu kommer mitt tåg fram =)
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Jag fick ett ex av speltestversionen i min hand på GotCon, och har nu läst igenom det. Min spontana reaktion: Bra! Precis så enkelt, kortfattat och ändå uttrycksfullt som jag vill ha rollspelregler. Begripligt så det räcker – jag skulle kunna spelleda dessa regler på studs tror jag – och vi skulle ha kul med dem, inte känna oss begränsade eller lämnade i sticket. Några saker hade jag gjort annorlunda själv tror jag, men inte mycket. Så bara kör på! Jag ser mycket fram mot slutresultatet – det kan mycket väl bli så att jag kör med Kutulus regler i fortsättningen när vi kör CoC:s eller Trail-versionens äventyr och kampanjer – de har allt som faktiskt behövs och tyngs inte ner av en massa annat.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Ett häfte följde med mig hem. Jag återkommer när jag läst.
 
Top