Nekromanti [Kutulu] Förhandstitt-version på GothCon?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,804
Location
Rissne
Jag har funderat på - och antytt åt några olika håll - att jag funderar på att fixa en fultryckt "betaversion" av Kutulu till Gothcon.

Texten är, i dess nuvarande skick, läsbar. Tror jag. Alltså, ett par av kapitlen är hyfsat "klara", men ett par av dem framstår mer som stödanteckningar. Ävafan, jag visar istället för att försöka beskriva:

Förordet - riktig text
Rollpersonen - det helt klart mest färdiga kapitlet
Regler - halvfärdigt; stridsdelen är spelbar men korthuggen.
Vansinne - knappt läsbart, men jag tror att allt viktigt står med och att man med lite fantasi kan räkna ut hur det är tänkt att hänga ihop.

Min tanke är alltså att typ layouta ihop de där lite snabbt och "trycka" några ex via vanlig kopiator. Och ha liggandes med någon stark disclaimer.

Är det här en bra idé? Eller är det bara ett stendumt sätt att alienera framtida kunder genom att de får se en knackig, ofärdig version?
 
krank;n168564 said:
Är det här en bra idé? Eller är det bara ett stendumt sätt att alienera framtida kunder genom att de får se en knackig, ofärdig version?

Det är väl okej om du kallar den sådant idag, och till viss del imorgon, men på fredag morgon får du hålla inne med det och kalla den en "beta för provspel, jag vill gärna ha era åsikter, och det ska bli jätteroligt att få klart den pga är jättepepp på detta projekt!" ;)
 
krank;n168564 said:
Är det här en bra idé? Eller är det bara ett stendumt sätt att alienera framtida kunder genom att de får se en knackig, ofärdig version?

Mitt svar på det kan du förmodligen räkna ut :)
Men inte pga alienerade kunder, mest bara för att det... INTE ÄR FÄRDIGT. Jag vill inte ens.. Shudder...
 
Xhakhal;n168575 said:
Det är väl okej om du kallar den sådant idag, och till viss del imorgon, men på fredag morgon får du hålla inne med det och kalla den en "beta för provspel, jag vill gärna ha era åsikter, och det ska bli jätteroligt att få klart den pga är jättepepp på detta projekt!" ;)

=)
 
Men är det en tydlig "det är ett nödvändigt ont för att det ska provspelas", blir mig mage kanske lite lugnare igen.
 
gizmo;n168585 said:
Men är det en tydlig "det är ett nödvändigt ont för att det ska provspelas", blir mig mage kanske lite lugnare igen.


Ungefär så. Eller, det är ett nödvändigt ont för att eventuellt kanske få lite provspelare som inte är mig den här gången + jag är sugen på att testa om det kan vara ett bra sätt att väcka intresse innan produkten släpps. Vilket skulle kunna ge fler extra ögon på texten i korrfasen, fler som kommer med bra förslag och påpekar felaktigheter, fler som är med och brainstormar...
 
Jag skulle gilla att titta i en Beta-kopia, för att se vad som kommer att komma. Tror inte att det avskräcker någon om det marknadsförs som provspelsexemplar.
 
Release early, release often, iterera i kontakt med människor. Saker är aldrig färdiga, släpp behovet av closure och låt allt flöda och leva.
 
Jag tycker också att det vore jättebra med ett tidigt provtryck. För min del får det gärna finnas Kutulu i olika stadier! Go Krank!
 
Jag gjorde slag i saken - eller mer exakt i en hel massa olika saker. Nu är jag på väg ner till Göteborg och i min packning finns bland annat 30 stycken utskrivna och omsorgsfullt manuellt ihophäftade små häften i A5-format. Klassiskt fanzintryck på jobbets kopiator... Jag lägger ut PDF:en efter konventet.

Sedan finns numera också en (ännu ganska tom) hemsida på http://www.kutulu.se och en facebooksida på https://www.facebook.com/kutulu.fthagn där jag kommer att posta regelbundna uppdateringar. Spindelkungen/Fria Ligan har visat intresse för att ge ut slutversionen; kanske blir 2016 det första år jag släpper fler än en produkt?
 
Inget Gothcon för mig i år, men jag hade gärna provspelat. Får väl slå till när PDF:en finns på nätet helt enkelt.
 
Tittade lite snabbt på Rollpersonen och funderar på om det här systemet skulle passa mitt 55 Dagar. Hur väl hanterar Gumshoe/Kutulu konflikter? Jag är då främst ute efter konflikter mellan RP/SLP, samt olika grupperingar. Strider är egentligen inte intressant, men om kapitlet Strid kan hållas minimalt får det kanske en plats bland reglerna. Tanken är dock främst ett rollspel utan stridsregler.
 
Tja, det finns ju väldigt enkla konfliktregler i Regler-kapitlet, men eftersom spelets fokus är undersökningar så har jag varken lagt något fokus där eller vid strider. Sociala konflikter hanteras överhuvudtaget inte; de sociala egenskaperna används i stort sett binärt i förhållande till spelledarpersonernas värderingar (en del SLP:er kan man imponera på med hög Status, andra bryr sig bara om Kreditvärdighet). Fysiska konflikter av alla slag hanteras med de fyra aktiva egenskaperna. Man rullar tärningspölar med t6:or och räknar fyror, femmor och sexor som lyckade. Flest lyckade vinner, vid oavgjort lyckas båda om det är rimligt.

Kan återkomma med mer, men nu kommer mitt tåg fram =)
 
Jag fick ett ex av speltestversionen i min hand på GotCon, och har nu läst igenom det. Min spontana reaktion: Bra! Precis så enkelt, kortfattat och ändå uttrycksfullt som jag vill ha rollspelregler. Begripligt så det räcker – jag skulle kunna spelleda dessa regler på studs tror jag – och vi skulle ha kul med dem, inte känna oss begränsade eller lämnade i sticket. Några saker hade jag gjort annorlunda själv tror jag, men inte mycket. Så bara kör på! Jag ser mycket fram mot slutresultatet – det kan mycket väl bli så att jag kör med Kutulus regler i fortsättningen när vi kör CoC:s eller Trail-versionens äventyr och kampanjer – de har allt som faktiskt behövs och tyngs inte ner av en massa annat.
 
Back
Top