Nekromanti Kurtz från Mörkrets Hjärta/Apocalypse Now. Finns liknande?

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Top 3 åtminstone av böcker jag läst är Mörkrets Hjärta, och jag gillade särskilt Kurtz och allt kopplat till honom. Han är ju perfekt för att bli en trope kunde man tro, men så verkar det inte blivit. Det finns historier om "Kurtzar", men de är ytterst få. Om jag ska vara ärlig kände jag bara till Apocalypse Now innan jag började rota lite på nätet och hittade att "Spec Ops: the Line" (inte spelat än) samt någon annan karaktär i nåt datorspel kopierat Kurtz.

Men båda tycks vara i stort sett versioner av originalhistorien. Varför har ingen lyft ut Kurtz och gjort något eget av honom? Jag läser väldigt lite, så det skulle absolut inte vara otroligt att jag missat något i det formatet, men tv-serier, filmer eller spel borde man ju hittat honom i nån gång tycker man. Är det svårt att plocka ut honom ur settingen, är det därför han inte dyker upp i andra historier? Jag ser det inte, men jag kanske missar något.

Det kanske är bäst att klargöra vad jag menar med Kurtz, vad som gör honom speciell. Han har varit normal och blivit förvandlad precis som alla andra av den ociviliserade miljö han hamnat i, men till skillnad från övriga som tappat bort sin moral och sitt uppträdande, så har han gått mycket längre och blivit galen. Den sortens karaktärer finns det gott om, kanske inte som blivit förändrad av sin miljö, men som blivit galna genier som helt saknar moral och som gjort sig till ledare eller rent av gudar över lättledda. Liksom all pulp och supers har den här sortens skurkar. Jokern t.ex. Men det som skiljer ut Kurtz för mig är hans effekt på människor, och hans fullständiga obryddhet/nihilism. Genom större delen av boken får man höra än den ena än den andra tala om honom med närmast religiös hängivelse, och infödingarna dyrkar honom som en gud. Det bygger upp mystiken runt karaktären enormt och spelar en stor roll för att han är så tilltalande.
Samtidigt tycks Kurtz själv rätt obrydd om allt utom elfenben, och sakna kontroll över infödingarna. Han är liksom närmast ett offer själv för sin karismatiska förmåga, som om det är en kraft som hamnat hos någon som inte alls förstår den. Dessa saker skiljer honom från alla andra galna skurkar. Möjligen kan det finnas någon historia om just Jokern - som nog är den enda som är nära vad jag vet, men jag har dålig koll på Jokern - som liknar detta. Andra galna despot-typer är megalomaniacs som strävar efter mer pengar, makt, hämnd eller liknande. Stora planer om kanske rent av världsherravälde, men Kurtz tänker smått och fortsätter att jobba för kompaniet med att skaffa elfenben. Han är inte ens högsta hönset utan blir tillrättavisad av Managern.

(Som en parentes vill jag nämna en cool idé som Jan Håfström hade om att jämföra fantomen med Kurtz. Det borde kunna bli asballt hur man än gör nästan.Tänk en roman där någon likt Marlow söker efter den vandrande vålnaden som påstås finnas i de djupa skogarna. Alla han träffar talar lika begeistrat om honom som om Kurtz i MH, och till sist hittar han den galne Mr Walker som klär sig i en konstig dräkt och lever som en gud bland infödingarna. Hela den svettiga, sjukliga och moralupplösta stämningen från MH.)

På Tvtropes finns Kurtz med men tropsen som kopplas till honom är inte tillräckliga imo. Übermench och God Guise stämmer ju, men de missar liksom de där andra grejerna.

Så finns det någon som liknar Kurtz någonstans? Den där magiska rösten/karisman som förtrollar folk fick mig att tänka på vampire-rollspelet. Det borde ju funnits nån som tänkt på Kurtz där och skapat en sån NPC eller romanfigur? Finns det nånstans så borde det vara där. Sektledare borde ju finnas också som passar, men i så fall utan religiös tro eller åtminstone en tro som är så obegriplig att det inte kan bli ett högre mål för karaktären.
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
Äventyr nr 2 i Nordholmia, MuA - Jernets hierta, är kraftigt influerat av sagda bok. Fast med en twist förstås... :)
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Finns även ett äventyr till d&d där en dvärg (som varit utsänd att döda dem) blivit som en gud bland sahaugins.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Det finns väl, i Beödraskapsboken, ett Mutant Chroniclesäventyr som är direkt och uttalat en ripp på Mörkrets hjärta?

Jag gillar också Kurtz, och jag älskar Fantomenliknelsen.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Macchiarini liknar ju lite en Kurtz IRL. Han förförde den första som skulle granska honom eller något?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Det var ett tag sedan jag läste Mörkrets Hjärta, men som jag minns det är Kurtz' gudastatus inte ens något han själv eftersträvat. Det har bara råkat bli så. Omständigheterna gynnade det, och han protesterade inte så mycket.

Detta är ju en konstig status för en "skurk" att ha. Bokens slut uppfattar jag i mångt och mycket som ett antiklimax - under resan längs floden har myten om The Evil Mastermind byggts upp, men väl framme visar det sig att han bara är en katalysator, och i mörkrets hjärta finns bara ett tomrum.

Ser man det så är det väldigt lätt att förstå att inte mönstret har kopierats särskilt ofta. Det är ingen dramaturgi som lämpar sig för glättig masskonsumtion.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En mycket snarlik figur är den mayinkatekiska gudakonungen Ogotaï i Thorgal-sviten om "Landet Qa", "Tanatlocs ögon" och "Den galne gudens stad".



Att förklara Ogotaïs backståry är en major, major spoiler på några av de absolut bästa Thorgal-albumen, vilket i sin tur är bland de bästa fantasyserier som gjorts, so be warned:

Ogotaï tillhör Thorgals ras, och är i själva verket Thorgals far. Denna ras är människor som lämnade jorden för länge sedan, men några av dem försökte långt senare återvända till jorden, och kraschade på Grönland med sitt rymdskepp. Bara tre överlevde: Tanatloc, Thorgals morfar (vars ståry är irrelevant just nu), Varth, Thorgals far, och Thorgal själv, som sattes i en kapsel från en livbåt, och hittades på en frusen strand av vikingar. Ogotaï vet alltså inte att Thorgal lever.

Varth sköljdes upp på en strand i Amerika, där infödingarna började dyrka honom som en gud efter att han displayade magiska krafter (egentligen bara en strålpistol samt svaga psi-krafter förstärkta av teknologi). Han blev sakta galen av ensamhet, hemlängtan och förtvivlan, och förlusten av Thorgal och hans mor, Haynee, och infödingarnas skräckblandade respekt för honom uppslukade honom och blev till en destruktiv spiral där han, likt Kurtz, föll offer för sin egen kult och spelade rollen som förväntades av honom. Han tog sig det lokala namnet Ogotaï, byggde den väldiga staden Mayaxalt, och organiserade massor av infödingar under sig. Han försökte förbättra deras liv genom att lära dem tech, att bygga luftskepp och liknande, men tappade kontrollen över situationen, och istället blev folket blodtörstiga erövrare och förrättade orgier av människooffer till hans ära. Utåt sett är Ogotaï fruktansvärd och omänsklig, men inuti är han en förvirrad, desperat och bruten varelse.
 

Herr Nils

Veteran
Joined
10 Aug 2014
Messages
63
Paul Gustave Lucien Voulet brukar beskrivas som verklighetens Kurtz. Nyheterna om den förödande expedition han leder i central Afrika exploderar i ett indignerat europa samtidigt som Josef Conrad skriver på det som blir mörkrets hjärta, Josef har visserligen skrivit på boken under 8 års tid, men det Kapten Voulet ställer till med i Afrika gör den hög aktuell och bidrar enligt mig till bokens framgång.

Det finns begränsad med litteratur på engelska om
Voulet–Chanoine Mission eller Central African-Chad Mission. En bok är The killer trail av Bertrand Taithe.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Hm, verkar som rollspel varit bättre på att ta med Kurtz. Lite förståeligt för det är ju ett standard-scenario som lämpar sig för rollspel. Res till den platsen genom exotisk miljö och undersök vad som hänt med den tidigare expeditionen. Första äventyret jag någonsin spelade var ju det uppdraget (Mos Mosel).

Detta är ju en konstig status för en "skurk" att ha. Bokens slut uppfattar jag i mångt och mycket som ett antiklimax - under resan längs floden har myten om The Evil Mastermind byggts upp, men väl framme visar det sig att han bara är en katalysator, och i mörkrets hjärta finns bara ett tomrum.

Ser man det så är det väldigt lätt att förstå att inte mönstret har kopierats särskilt ofta. Det är ingen dramaturgi som lämpar sig för glättig masskonsumtion.
Ja, det rinner ju ut lite i ingenting får man väl säga. Det är intressant just för alla frågor det lämnar om Kurtz, om vem han var och vart han skulle slutat om han inte blivit sjuk.Man behåller mysteriet och Kurtz fortsätter att uppta ens tankar långt efteråt. Men du har en poäng att det inte kanske gör sig fullt så bra i film t.ex.

Men man behöver ju inte ta hela storyn egentligen, utan kunde nöja sig med att norpa Kurtz till en annan historia, men det verkar extremt ovanligt. En del beror förstås på att Kurtz är skapad av miljön. Han hade varit en exceptionell person även om han inte hamnat i Afrika, men han hade inte helt tappat kontrollen på moral m.m (nu tror jag Kurtz är någon sorts psykopat, men han hade åtminstone varit tvungen att upprätthålla anseendet av att vara moralisk i Europa). Så någon form av placering där det gäller andra regler och inte finns samma sociala övervakning måste nog till. Utan Afrika eller motsvarande kanske Kurtz mer blir en vanlig sektledare i stil med Charles Manson. Nej, Kurtz måste nog på något sätt ha "blivit till" så det är nog svårt att plocka ut honom ur miljön utan att han förvandlas till något annat.

Ymer: Thorgal- karaktären låter som ett klockrent exempel.

Herr Nils: Det verkar ha funnits många Kurtzar under kolonialismen av vad jag läst på wikipedia. Voulet verkar dock sticka ut rejält med att han tydligen ska ha velat ska ett eget imperium t o m. Texten fick mig att fundera på om inte avhumanisering behövs för Kurtz. En närvaro av människor som inte ses som riktiga människor eller som är tillräckligt annorlunda för att uppfattas som "något annat". Lägre stående teknologiskt eller statusmässigt. Det är kanske omöjligt att plocka ut Kurtz ut den typen setting.

Men Settingen är ju inte storyn. Det borde gå att skriva andra historier om Kurtz. Eftersom Kurtz är en person som "blev till" av sin miljö borde man t.ex. kunna följa den utvecklingen. För att ta ett rollspelsexempel så kunde RP vara anställda vid kompaniet och alla ha en väldigt positiv uppfattning om denne Kurtz, För att allt mer ställas inför moraliska dilemman när Kurtz flyttar fram gränsen för vad han kan göra. Om premissen är att RP har åsikter i stil med "fanboy", "förälskad" eller "stor respekt" och liknande idealiserande åsikter, och dessutom kanske har kortsiktiga mål som att "imponera på Kurtz", "nå positionen som andreman" eller "lära sig hur man leder som Kurtz", då kan det bli intressant hur länge de följer med på resan mot fullständig amoralism och hur de reagerar när det väl gått för långt. Kanske en spelare får spela Kurtz och uppmanas att sakta avslöja allt mer sin avsaknad av moral, men i den takt som är socialt ok s a s. Det är sånt här som gör spel så överlägset som medium.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Kul att fler gillar Conrad. Jag vill föreslå Aguirre - Guds vrede. Vill också lyfta fram att resan längs floden in i det vilda kan ses som en symbol för resan in i ondskan eller dödsriket.

Som andra redan sagt så lämpar sig formatet sig yppert för rollspel.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Nero;n190459 said:
Kul att fler gillar Conrad. Jag vill föreslå Aguirre - Guds vrede. Vill också lyfta fram att resan längs floden in i det vilda kan ses som en symbol för resan in i ondskan eller dödsriket.

Som andra redan sagt så lämpar sig formatet sig yppert för rollspel.

Jag får nog ge Aguirre en chans. Har dodgat Herzog en del då han är lite väl pretto. Kanske ingen Kurtz, men kan ju vara intressant ändå. Har aldrig sett Kinski heller, så då får man se om han verkligen var värd besväret (jag tvivlar).
 
Top