Kursplan för spelledare

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,493
Du ska lära en klass av människor att spelleda. Du har 6 kurstillfällen på någon timme per tillfälle på dig. Dina elever har rollspelat lite eller vet hur det går till via actual plays men har aldrig spelledit någonting. Efter din kurs ska de alla påbörja varsin rollspelskampanj. Hur lägger du upp din kursplan?

Mitt förslag är:

1: Prata offentligt och leda gruppen.

2: Improvisera.

3: Regler, avgöranden och balans.

4: Använda och skriva äventyr.

5: Hur man spelleder utan att rälsa.

6: Skapa en estetisk vision tillsammans med dina spelare.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
God45;n340255 said:
Efter din kurs ska de alla påbörja varsin rollspelskampanj.
Jag hade nog föredragit att den här kampanjen byggdes under tiden kursen pågick så det blir mer av ett workshop. Risken är ju annars att gruppen sitter och antingen inte förstår eller inte håller med och mest bara väntar på att få sätta tänderna i det som sägs på egen hand.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,493
entomophobiac;n340257 said:
Jag hade nog föredragit att den här kampanjen byggdes under tiden kursen pågick så det blir mer av ett workshop. Risken är ju annars att gruppen sitter och antingen inte förstår eller inte håller med och mest bara väntar på att få sätta tänderna i det som sägs på egen hand.
Det är en riktigt bra ide! Så man kör igång kampanjerna efter lektion 1 eller 2 typ?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
God45;n340258 said:
Det är en riktigt bra ide! Så man kör igång kampanjerna efter lektion 1 eller 2 typ?
Bra tanke, men om det ska vara en faktisk kurs är det nog svårt att planera för det ska gå att schemalägga så, om inte spelgruppen också ska tillhandahållas av kursen. Men @etnomophobiac menade kanske konstruktionen, inte själva spelandet?

Jag hade också bytt flyttat ner improvisation till nr. 4 och upp med regler och äventyr varsitt steg. Även om improvisation är mycket viktigt är det nog lättare att förstå i vilka lägen det behövs om man har grepp om de andra delarna först.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
God45;n340255 said:
5: Hur man spelleder utan att rälsa.
Vill man vara lite tillåtande och inte säga att rälsat automatiskt är dåligt så kan man istället ta upp olika spelstilar och diskutera för- och nackdelar och hur man anpassar sitt spelledande till dem. Rälsat, PbtA, blorb/OSR, Kutulu, osv. Det knyter an till punkt 3 också... Fast det vore i och för sig material nog för en egen kurs.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Hm. Klurigt. Och egentligen ganska beroende på klasstorleken, åldern på eleverna, och så vidare.

Med såpass få tillfällen så hade jag nog velat utgå från kursdeltagarnas faktiska behov, tror jag. Så idealiskt sett hade jag velat ha en klasstorlek på kanske 12-20. Annars måste man ju definitivt göra något mer generellt.

Det finns nu också extremt många välfungerande spelledarstilar, och de passar olika bra till olika spel. Med nödvändighet hade ju jag behövt utgå från mig själv – min spelledarstil och de spel jag är bekväm med. Jag har, tycker jag själv, väldigt lite allmängiltig kunskap. Jag kan knappt spelleda utredande mysterier, jag tänker inte låtsas som att jag kan spelleda OSR liksom.

Att bygga en kursplan brukar ta ganska lång tid för mig, men jag brukar börja med att lista saker jag skulle vilja ha med, och sedan se hur de skulle kunna grupperas och klumpas ihop. Så typ ett första steg:
  • Att hantera pressen, prestera, "vara med och vara på topp hela spelmötet". Hantera prestationsångest. Våga vara kass ett tag, utan att göra en grej av det. Våga be om paus för eftertanke när det behövs, istället för att komma med snabbt svar.
  • Metasamtal innan, mellan, efter. Etablera förväntningar, stämma av, utvärdera. Agilt arbetssätt överfört på rollspelande, iterativa cykler av successiv förbättring.
  • Gestaltning av SLP:er. Förberedelser, huruvida man vill göra röster / använda kroppsspråk. Dimensionering vid behov; vad som börjar som något platt kan bli större med tiden.
  • Spelar-agency och "faktiska val".
  • Utmaningar för spelarna kontra utmaningar för rollpersonerna.
  • Förberedelser kontra improvisation. Förberedelser FÖR improvisation. Fraktala förberedelser.
  • Metoder, strategier och tekniker för att skapa äventyr.
  • Workshop: utgå från existerande äventyr, bygg något med liknande struktur i en annan eller samma spelvärld.
  • Workshop: gestalta miljö, gestalta SLP. Bygga självförtroende i beskrivandet och improvisationen. Finna flödet.
  • Vanliga strukturer för äventyr; fisktank/räls/tunnelbanenät/etc.
  • Regler och olika inställningar till dem.
Inte en komplett lista, bara en första skiss. Och innan kursstart skulle jag definitivt behöva skära ner och kombinera en massa.

En timme är typ ingen tid alls och sex träffar är nästan noll träffar. Jag skulle hellre se säg 2-3 timmar gånger 10-20 om det ska vara riktigt meningsfullt. 6 timmar är nog för att doppa tårna en liten smula, inget mer. Jag tycker inte att det räcker för att göra någon redo att spelleda.

Jag skulle jobba med stegrade "hemläxor" vid sidan av träffarna. Inte köra igång med kampanj direkt, men direkt efter lektion 1 testa att spelleda en kort scen, informellt, med ett par kompisar. Känna på, testa. Utan krav på fortsättning till exempel. Göra det 2-3 gånger, kanske. Efter lektion 1 får man kanske med sig ett lättspellett scenario som man kan köra med ett par kompisar. Återigen inget långsiktigt; det är OK att fucka upp, man tränar och testar utan långsiktiga konsekvenser. Känner sig för. Sedan kanske 2-3 korta scenarier som bygger på varandra. Eller så får man i uppgift att bygga ett eget som bygger vidare på förra veckans. Eller så. Något slags stegring, iaf.

Något slags läromedel skule behövas. Kanske en google site med allmän rollspelsteori, typ den sammanlagda visdomen av 30+ år av spelledartips och tekniker för olika sammanhang, viktiga termer etc. Inte som man pluggar in, men att ha som referensverk. Definitivt någonstans där det finns otaliga små enblads-scenarier att pröva på och känna sig för mig.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Ingen utbildningspunkt kring världsbygge? Hur skapar man en hälsosam obalans i världen för att sätta scenariobollar i rullning etc...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,493
Monokel;n340260 said:
Vill man vara lite tillåtande och inte säga att rälsat automatiskt är dåligt så kan man istället ta upp olika spelstilar och diskutera för- och nackdelar och hur man anpassar sitt spelledande till dem. Rälsat, PbtA, blorb/OSR, Kutulu, osv. Det knyter an till punkt 3 också... Fast det vore i och för sig material nog för en egen kurs.
Inte beredd att göra det eftersom det alltid är dåligt enligt mig :p Men är man inte en extrimist som jag så jo.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,493
Henke;n340262 said:
Ingen utbildningspunkt kring världsbygge? Hur skapar man en hälsosam obalans i världen för att sätta scenariobollar i rullning etc...
Det är en intressant tanke! Jag är ju mot världsbygge på en större nivå än exakt sakerna i en sandlåda men det är igen en extrem åsikt. Man kan ju ha hur mycket saker om det som helst! Men det hade jag inte ens gått in på.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,493
krank;n340261 said:
Hm. Klurigt. Och egentligen ganska beroende på klasstorleken, åldern på eleverna, och så vidare.

Med såpass få tillfällen så hade jag nog velat utgå från kursdeltagarnas faktiska behov, tror jag. Så idealiskt sett hade jag velat ha en klasstorlek på kanske 12-20. Annars måste man ju definitivt göra något mer generellt.

Det finns nu också extremt många välfungerande spelledarstilar, och de passar olika bra till olika spel. Med nödvändighet hade ju jag behövt utgå från mig själv – min spelledarstil och de spel jag är bekväm med. Jag har, tycker jag själv, väldigt lite allmängiltig kunskap. Jag kan knappt spelleda utredande mysterier, jag tänker inte låtsas som att jag kan spelleda OSR liksom.

Att bygga en kursplan brukar ta ganska lång tid för mig, men jag brukar börja med att lista saker jag skulle vilja ha med, och sedan se hur de skulle kunna grupperas och klumpas ihop. Så typ ett första steg:
  • Att hantera pressen, prestera, "vara med och vara på topp hela spelmötet". Hantera prestationsångest. Våga vara kass ett tag, utan att göra en grej av det. Våga be om paus för eftertanke när det behövs, istället för att komma med snabbt svar.
  • Metasamtal innan, mellan, efter. Etablera förväntningar, stämma av, utvärdera. Agilt arbetssätt överfört på rollspelande, iterativa cykler av successiv förbättring.
  • Gestaltning av SLP:er. Förberedelser, huruvida man vill göra röster / använda kroppsspråk. Dimensionering vid behov; vad som börjar som något platt kan bli större med tiden.
  • Spelar-agency och "faktiska val".
  • Utmaningar för spelarna kontra utmaningar för rollpersonerna.
  • Förberedelser kontra improvisation. Förberedelser FÖR improvisation. Fraktala förberedelser.
  • Metoder, strategier och tekniker för att skapa äventyr.
  • Workshop: utgå från existerande äventyr, bygg något med liknande struktur i en annan eller samma spelvärld.
  • Workshop: gestalta miljö, gestalta SLP. Bygga självförtroende i beskrivandet och improvisationen. Finna flödet.
  • Vanliga strukturer för äventyr; fisktank/räls/tunnelbanenät/etc.
  • Regler och olika inställningar till dem.
Inte en komplett lista, bara en första skiss. Och innan kursstart skulle jag definitivt behöva skära ner och kombinera en massa.

En timme är typ ingen tid alls och sex träffar är nästan noll träffar. Jag skulle hellre se säg 2-3 timmar gånger 10-20 om det ska vara riktigt meningsfullt. 6 timmar är nog för att doppa tårna en liten smula, inget mer. Jag tycker inte att det räcker för att göra någon redo att spelleda.

Jag skulle jobba med stegrade "hemläxor" vid sidan av träffarna. Inte köra igång med kampanj direkt, men direkt efter lektion 1 testa att spelleda en kort scen, informellt, med ett par kompisar. Känna på, testa. Utan krav på fortsättning till exempel. Göra det 2-3 gånger, kanske. Efter lektion 1 får man kanske med sig ett lättspellett scenario som man kan köra med ett par kompisar. Återigen inget långsiktigt; det är OK att fucka upp, man tränar och testar utan långsiktiga konsekvenser. Känner sig för. Sedan kanske 2-3 korta scenarier som bygger på varandra. Eller så får man i uppgift att bygga ett eget som bygger vidare på förra veckans. Eller så. Något slags stegring, iaf.

Något slags läromedel skule behövas. Kanske en google site med allmän rollspelsteori, typ den sammanlagda visdomen av 30+ år av spelledartips och tekniker för olika sammanhang, viktiga termer etc. Inte som man pluggar in, men att ha som referensverk. Definitivt någonstans där det finns otaliga små enblads-scenarier att pröva på och känna sig för mig.
Jag håller helt med dig om mängden deltagare och i att man nog måste ha ett pae timmar per pass för att det ska vara värt att ens göra. Jag tänker också att det är helt ok att lära ur sin egen spelledarstil, olika stilar är så olika att det är svårt att göra något annat. Går jag på en Karate lektion lär jag mig inte Capoeira och går jag till en OSR:are lär jag mig inte Black Box lajvande liksom.

Älskar läxorna!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
God45;n340265 said:
Jag håller helt med dig om mängden deltagare och i att man nog måste ha ett pae timmar per pass för att det ska vara värt att ens göra. Jag tänker också att det är helt ok att lära ur sin egen spelledarstil, olika stilar är så olika att det är svårt att göra något annat. Går jag på en Karate lektion lär jag mig inte Capoeira och går jag till en OSR:are lär jag mig inte Black Box lajvande liksom.
Jupp.

Nu känner jag att den här youtubevideon är relevant igen. Inte jätte-jätterelevant, men tillräckligt:


God45;n340265 said:
Älskar läxorna!
De utgår från samma grundtänk som jag brukar ha i klassrummet och med projekten jag ger mina elever. Det gäller att sänka tröskeln och minska konsekvenserna för ett misslyckande. Visst finns de elever som presterar bättre om man sätter eld under fötterna på dem, men för de flesta är det tvärtom. Upplever jag.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Jag skulle prata om att lära sig lyssna, om vad som skapar engagemang och hur ett team fungerar. I mina ögon är spelledaren i första hand teamledare. Nitty gritty grejerna kring tekniker för spelledande är såklart viktiga men om jag som människa känner mig uppskattad, lyssnad på, stöttad och har tillit till gruppen så blir alla de andra sakerna så otroligt mycket lättare. Det kanske faller in under "leda gruppen", men jag tycker att det är ett ämne väldigt skilt från att prata offentligt (helt klart finns det beröringspunkter, men att prata offentligt bygger ju också till stor del på att skapa trygghet och att få människor att känna sig viktiga och uppskattade).

Jag tycker tycker att Googles re:Work har bra sammanfattningar, videos och länkar om just det och de har med sina undersökningar visat vad som är viktigast för deras team:
  1. Psychological safety: Can we take risks on this team without feeling insecure or embarrassed?
  2. Dependability: Can we count on each other to do high quality work on time?
  3. Structure & clarity: Are goals, roles, and execution plans on our team clear?
  4. Meaning of work: Are we working on something that is personally important for each of us?
  5. Impact of work: Do we fundamentally believe that the work we’re doing matters?

https://rework.withgoogle.com/blog/five-keys-to-a-successful-google-team/

Om 1:an och 2:an får fokus och upplevs som viktiga så faller mycket annat på plats, snarare än att chansa på att det växer fram automatiskt (vilket det gör ibland men verkligen inte alltid).
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Behörighet: Du har en spelgrupp som du träffar medan kursen pågår. Det är önskvärt men inte nödvändigt att ni påbörjar en ny kampanj när kursen börjar. Du har valt ett rollspel som er grupp spelar.

De sex kurstillfällena har följande rubriker:

Att starta
Förbereda en kampanj, göra rollfigurer, planera vidare, första spelmötet.

Att vara speldomare
Hur mycket regler måste jag kunna?

Att ha flyt i spelet
Planera och improvisera. Balansera utmaningar. Olika sorters äventyr.

Att ha god stämning
Problematiska spelare. Förväntningar, sociala kontrakt.

Att berätta och gestalta
Miljöbeskrivningar, dialekter, kärnfulla formuleringar, vad som är väsentligt.

Att avsluta
Varför avsluta? Kampanjens klimax. Olika sätt att avsluta.

Innehållet i kursen kommer också ha utrymme att styras av vilka frågor som är aktuella i deltagarnas spelgrupper. Viktiga inslag kommer vara praktiska övningar och utbyte av erfarenheter mellan deltagarna.
Kursen har plats för 6 deltagare.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Som redan nämnts, det finns många olika spelstilar och sätt att spelleda på.

Så jag anser att antingen skall kursen tydligare begränsas (t.ex. "Att spelleda detektiväventyr och andra undersökande uppdrag" eller "Att speleda klassiska grottröjsäventyr"). Annars bör minst en timme gå åt till att bara beskriva olika sätt att spela, och de övriga fem timmarna är för lite för att gå igenom flera, så tji fick de som inte är intresserad av stilen som får fokuset.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,493
Lupus Maximus;n340272 said:
Som redan nämnts, det finns många olika spelstilar och sätt att spelleda på.

Så jag anser att antingen skall kursen tydligare begränsas (t.ex. "Att spelleda detektiväventyr och andra undersökande uppdrag" eller "Att speleda klassiska grottröjsäventyr"). Annars bör minst en timme gå åt till att bara beskriva olika sätt att spela, och de övriga fem timmarna är för lite för att gå igenom flera, så tji fick de som inte är intresserad av stilen som får fokuset.
Varje tillfälle är några timmar enligt startposten. Så du har mer än 6 timmar.

Tanken är att du ska lära dem spelleda som du spelleder. Så stilen styrs av det.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
God45;n340274 said:
Varje tillfälle är några timmar enligt startposten. Så du har mer än 6 timmar.

Tanken är att du ska lära dem spelleda som du spelleder. Så stilen styrs av det.
De skall lära sig spelleda på mitt sätt? Poor bastards :grin: :rolleyes:

Nåja, ett väldigt snabbt hopkastat första utkast på en kursplan, med kanske 3 timmar per sammankomst, skulle nog se ut så här...

1. Vad aktiva sandlådor är och inte är. Kända fallgropar. Hur man kan ge rollpersonerna en riktning och ett momentum in i sandlådan. Hur man förbereder hjälpmedel för improvisation. Olika sätt att fylla huvudet med dynga, så att alla idéfrön är välgödslade. Denna första sammankomst är primärt för att sätta ramen för de kommande träffarna.

2. Bryta ner en känd setting i beståndsdelar med inriktning på att sandboxa den. Titta på motstridig lore/canon och hur man kan fanpatcha ihop det, eller välja sin game lore. Troligtvis använda Star Wars.

3. Mekanik och hur attityd till mekanik påverkar. Star Wars D6 1st ed och Phoenix Command för demonstrationsexempel.

4. Att skapa en setting då man prioriterar intern konsekvens (verisimilitude), och leta efter potentiella konfliktytor eller andra intressanta saker att lägga sitt spelande runt.

5. Fisktankstänk och spelledarpersoner.

6. Hur man sätter ihop det och använder det som är skapat, samtidigt som man improviserar fram nya detaljer genom att extrapolera från sina förberedelser..
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
krank;n340261 said:
En timme är typ ingen tid alls och sex träffar är nästan noll träffar. Jag skulle hellre se säg 2-3 timmar gånger 10-20 om det ska vara riktigt meningsfullt. 6 timmar är nog för att doppa tårna en liten smula, inget mer. Jag tycker inte att det räcker för att göra någon redo att spelleda.
Nu håller jag å ena sidan med Krank här, men jag skulle samtidigt vilja påpeka att en studiecirkel eller kurs om sex tillfällen om en timme är klart mycket mer än vad jag hade första gången jag var spelledare. För mig (och säkert många andra) så var det enda jag hade någon timmes självstudier av några rätt primitiva avsnitt "vad är rollspel", "så spelleder du" etc. i ett 80-talsrollspel (i mitt fall Mutant).

Jag tror därför absolut att det går att göra något meningsfullt av en kurs eller studiecirkel om sex tillfällen för nybörjar SL, speciellt som det idag finns en mycket större tillgång till material för eleverna att studera på egen hand mellan tillfällena. Men man skall kanske inte förvänta sig stordåd första äventyret eller kampanjen man spelleder för det, utan mycket är också erfarenhet och vana.

Skulle jag gissa har jag varit spelledare minst hundra timmar per år de senaste trettiofem åren, läst hundratals rollspel, moduler samt artiklar och handböcker i spelledande och det hindrar inte att det fortfarande då och då blir spelsessioner, äventyr och kampanjer som inte blir helt lyckade.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Bjorn;n340410 said:
Nu håller jag å ena sidan med Krank här, men jag skulle samtidigt vilja påpeka att en studiecirkel eller kurs om sex tillfällen om en timme är klart mycket mer än vad jag hade första gången jag var spelledare. För mig (och säkert många andra) så var det enda jag hade någon timmes självstudier av några rätt primitiva avsnitt "vad är rollspel", "så spelleder du" etc. i ett 80-talsrollspel (i mitt fall Mutant).
Jag tänker att vi kanske lägger olika innehåll i begreppet "redo att spelleda". Jag har spellett ganska många gånger utan att vara redo.

Faktum är att jag generellt inte känner mig redo. Det finns anledningar till att jag spelleder så sällan, och har så svårt att komma på nytt material. Jag har spelat rollspel (och ofta spellett) i typ 25 år eller så, och jag är fortfarande inte redo…


Visst är sex timmar bättre än ingenting. Men det betyder inte att det är tillräckligt… =)


Sedan jämför ju jag med mina vanliga kurser, där jag undervisar ca 85-95 timmar per kurs. Då är sex entimmestillfällen nästan obegripligt lite…
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Haha åh wow jag har faktiskt gjort just detta! På Högskolan i Skövde. Då lärde jag ut the life-changing magic of blorb såklart och varför det var bäst<3
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Med originalpostens restriktioner skulle jag lägga upp det i ordning efter vad jag nu tycker är viktigt. En gång i tiden har jag skrivit en kursartikel för Studiefrämjandet men jag vet inte om den användes, och jag har som några gamla forumsrävar kanske kommer ihåg arbetat på ett spelledarfanzin som var menat att bli ett par hundra sidor kursmaterial. Jag kan konstatera utifrån att ha tittat genom dem innan detta svar att det finns saker jag skulle ändrat i det gamla materialet med den erfarenhet jag har nu.
Även om det inte står specifikt under varje punkt så tänker jag att varje lektion innehåller klassiskt föreläsande, diskussionspartier, praktiska demonstrationer och delar för deltagarna, frågor och svar, och en del där kursledaren kollar av om det är något som deltagarna vill skippa eller ha mer av.

1. Interaktion med spelarna.
Första lektionen lägger basen för vad spelledandet innebär, med en kort genomgång vad de olika lektionerna kommer att innehålla. Spelarinteraktionen tar upp kommunikation mellan dig och spelarna. Först det praktiska som i hur ni ska berätta om spelmötesdatum och tider, vart man ska spela, vad folk behöver ha med sig, allergier, anmäla frånvaro och liknande. Sen kommer att prata tillsammans eller enskilt om vad folk gillar att spela (specifika spel, spelstilar, karaktärstyp) och komma överens om sociala regler om det behövs. Med ett lågt antal deltagare kan man demonstrera ett möte, med större antal får man dela upp i grupper.
Tips kring hantering av konflikter mellan spelare, eller personlighetstyper och vilka typer av kompromisser man kan föreslå. Sista delen för första lektionen handlar om att känna sig som person så att man själv inte är/blir en dålig deltagare.
Första tankeläxan, eftersom de har koll på hur rollspel spelas, är att komma upp med en äventyrsidé, i valfri detaljnivå.
Ju längre lektionstid desto fler praktiska exempel.
Målet med första lektionen är att få alla att förstå att den egentliga grunden för rollspel är att se till att alla, inkluderande spelledaren, trivs tillsammans som personer, med sina rollpersoner och de spel som spelas.

2. Grundläggande skapande av äventyr och kampanjer.
Först en frågestund om det är något de grunnat på efter lektion 1.
Därefter tar vi itu med en av grundpelarna av spelledandet, äventyren, scenariorna eller vad man vill kalla dem. Varje kursdeltagare får berätta sin idé under lektionen och utifrån dem diskuterar vi inledningar, uppföljningar, avslut. Vi diskuterar olika äventyrsstrukturer från räls till crawls. Tips kring hur man skriver och förbereder äventyren utifrån sina egna förutsättningar, som tid, hur mycket man gillar att improvisera och så vidare. Under denna lektion lägger deltagarna till idéer kring inledning och sitt äventyrs struktur.
Målet med denna lektion är att de ska ha fått del av praktisk erfarenhet av skapande, samt hur de kan tänka kring varje beståndsdel i äventyret.
Till nästa gång är läxan att ta en del av äventyret och göra åtminstone två olika varianter av delen och fundera kring vad effekten av varianterna kan bli under spel.

3. Förmedlandet.
Lektionen inleds med återkoppling till läxan och utifrån den beskriver kursledaren hur en scen ur äventyrsdelen kan beskrivas på olika sätt för att få olika resultat. Detaljmängd, ordval och att emfasera det som spelarna bör uppmärksamma. Sen testar vi olika sätt att gestalta karaktärer. Vi pratar lite om visuella hjälpmedel som kartor och användande av figurer/bräden och vad man kan tänka på där. Sist går vi genom stämningshöjande element som musik/ljud, ljus, rekvisita med mera.
Målet med lektionen är att göra folk bekväma med berättande och gestaltande och hur de kan använda olika tekniker under spel.

4. Avancerat skapande av äventyr och kampanjer.
Inledning med frågestund kring föregående lektion.
Den här lektionen går in på vad man kan göra för att göra äventyr flexibla så att rollpersonerna inte fastnar, vad man kan göra för att väva in rollpersonerna i äventyren, ovanligare strukturer, mer komplexa strukturer, speliga komponenter och liknande.
Målet med denna lektion är att dels ge praktiska tips för ovanligare situationer och äventyr och öppna ögonen för alternativ till vanligare äventyrstyper, och delar.

5. Organisation, förberedelser
Inleder som vanligt med återkoppling.
Denna lektion tar upp saker som ordning under spelandet som hur och var man har säg sina monster, var man har sina kartor osv. Den pratar också om vara påläst om spelet och äventyret, hur mycket man behöver förbereda innan en kampanj, ett äventyr, en spelomgång osv. Vi ger tips om vad som är bra att göra under spel och efter.
Läxan är att läsa ett kort äventyr där varje deltagare kommer få spelleda en viss del.

6. Regler och avslut.
Vi pratar lite om att välja spelsystem, fundera kring regler, spelarnas roll i detta och hur man kan använda dem för att förmedla stämning, och styra spelarna och rollpersonernas val.
Vi spelar det korta äventyret och avslutar med en sista frågestund, intar feedback och ger deltagarna länk till en pdf med vidare läsning och resurser.
 
Top