Nekromanti Kursiverad mördare?

Gäst.

Veteran
Joined
8 Feb 2007
Messages
149
En snabb fråga, har vi rollspelare något bra ord för ”kursiverad mördare”?

Med ”kursiverad mördare” syftar jag på situationer där rollpersonen genom telepati eller mtsv får uppleva en scen ur en (oftast okänd) persons ögon. Eller att spelarna för en kort stund får byta rollpersoner och skall agera i en situation där de varken vet vilka de är eller hur de kom dit.
Tex är stämningstexterna i mutantkampanjen Undergångens Arvtagare full av kursiverade mördare.

Har funderat på återblick men det blir för brett och tittar bara tillbaka.
 

Gäst.

Veteran
Joined
8 Feb 2007
Messages
149
Ja, det kan nog funka. Även om det tar emot att använda engelska så är det bättre än att behöva slänga in en lång förklaring på vad jag menar.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,894
Location
Stockholm
Jag hade gärna föreslagit det på svenska, men har dessvärre inte en susning om vad det heter.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
En variant på "mellanakt" skulle kunna vara "mellanspel". Men jag skulle gärna vilja föreslå "interludium". Ordet "preludium" och "postludium" skulle då med viss snofs kunna användas för dylika inledningar respektive avslutningar på scenarion.

Om man tar "mellanspel", skulle det motsvara "förspel" respektive "efterspel". Kanske lite off associationer...
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Interludium är direkt vackert! Det skulle jag ta.

Annars funkar flera mellan-uttryck. Mellanakt, mellanscen etc.

En mer catchigt term är helt enkelt Avbrott. Det låter mysigt hårt.
 

Gäst.

Veteran
Joined
8 Feb 2007
Messages
149
Interludium är helt klart ett mycket vackert ord. Dessvärre är det nog inte tillräckligt inarbetat för att vara självförklarande. Texten medger inte riktigt att jag börjar förklara uttrycken.

Som du säger så kan mellanspel ge fel associationer. Det blir mycket man måste tänka på.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,534
Location
En mälarö
För egen del har jag kallat dylika vinjett när jag använt dem.

/Anders
 
Top