Nekromanti Kunskaps vs Vapenfärdigheter

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Hallå i stugan! Var ett -bra- tag sedan jag senast skrev ett inlägg här, haft fullt upp i rollspelets värld. Mestadels Eon, faktiskt. På tall om Eon...

Jag och tre polare satt och snackade en kväll, och den ena gnällde över hur lätt en krigare expar i ett äventyr, jämfört med en lärd snubbe. Vapenfärdigheter går att specialisera + att dom har Stridskonster. Det går två äventyr, sen är man en rå fet krigare. Medans en lärd kanske har höjt Historia ifrån 17 till 18. Nu till min idé!

I med att vapenfärdigheter har stridskonster, BAM! Rå fet, swish swosh. Kul att lira, eh? En lärd å andra sidan, blir sällan expad i jämförelse med en krigare... Så jag föreslog att man låter alla färdigheter förutom Vapenfärdigheter och Undvika att kunna ha Specialiseringar som sträcker sig ifrån Nivå 1 till 5 (Det vill säga 1, 2, 3, 4, 5). Right, skall förklara det lite mer ingående.

Säg att ni skapar en jargisk soldat med 8 i Historia. Vilket ger han svårigheter om han skall veta någonting som rör historia över huvudtaget. Saken är den att, I min spelarkrets så väljer alltid krigare och ... bönder om man nu spelar det - Kunskapsfärdigheter! Som lärd har du 15 i Historia, 13 i Geografi, 14 i Kulturkännedom men allt du kan använda är din Historia på 15, för Krigaren har 15 i Geografi och Läkaren 15 i Kulturkännedom. Åter till den Jargiska Soldaten, han har 8 i Historia, men +5 emot Jargien. Vilket ger han ett värde på 13, när det rör Jargien. Inte nog med att han får + 5 emot Jargien, utan han får även ob1T6 lättare när det är något historiskt som rör Jargien, han vet typ vad Jargus äter till frukost! Nå, hur skall detta system fungera?

Återigen, till den Jargiska Soldaten - 8 I Historia, men 13 emot Jargien i med att han har +5 emot Jargien. Han skall slå ett slag för att veta vad den där ökända krigshärren heter som vill åt makten. Svårigheten för detta slag är Ob4T6 men i med att det rör Jargien, och han har en specialisering på +5 Emot Jargien, så får han en nivå (Ob1T6) lättare och där med slår Ob3T6 emot sitt värde på 13. Förstog ni?

Nå, hur höjer man dom här Specialiseringarna ifrån början, när man gör en karaktär? Nu börjar jag bli lite trött på den här Jargiska soldaten, så låt oss ta ett annat exempel. En sabrisk Historiker som forskar i det gamla Coloniska Imperiet. Han har 15 i Historia, men vill höja specialiseringen så högt som det går emot Colonan. Vi har satt en gräns på högst +3 Ifrån början i en specialisering, som MÅSTE röra ditt yrkesområde, eller en färdighet som skall skapa stämning, säg en dvärgisk tirakbaneman som vill ha Målare 10, men +3 emot Tavlor. Så, när man höjer dessa specialiseringar så kostar Ett kostar 1, Två kostar 2, Tre kostar 4, Fyra kostar 8 och Fem kostar 16. Så den här Sabriska Historikern betalar 4 enheter för att höja sin specialisering på Historia till +3 emot Coloniska Imperiet, vilket ger honom ett värde på 18 när han slår emot Imperiet.

Tror det är en fråga kvar, som springer omkring i erat huvud för tillfället - Hur höjer man specialiseringar under spelets gång? Jo, i med att det blir på tok för lätt om man slår Ob1T6 emot sitt specialiserings värde så bestämde vi oss för att köra på 1T6 + att man ignorerar 6 - För att det ska bli ytterst svårt att få den här +5, som ger Ob1T6 lättare. Så har man +3 emot Skog på Spåra, så måste man slå 4 eller 5 på 1T6 för att höja. Dessa höjningsslag kan man slå istället för att slå ett vanligt höjningsslag emot t.ex Spåra.

Nå, detta inlägg är redan rätt långt, tror jag - Så jag skall så snällt luta mig tillbaks och invänta lite feedback ifrån ni Eonit-troll. Oh, innan jag glömmer... Sitt inte och gassa vid datorn, ut och slå ihjäl lite rövare i skogen eller någonting!

Iavhe, som är ypperligt trött på att behöva sitta inne och inte ha någonting att göra.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Våran grupp kör med en form utav specialisering som gör att man får lägga till en tärning på slaget och sedan när man slagit tagit bort den mest ofördelaktiga.
Dvs ska man slå ob3t6 slår man 4t6, säg att utfallet blir ; 1,3,4,6. Då får man välja att ta bort en tärning, och i just detta fall kan ju 6:an vara bäst att ta bort.
Ska absolut påpekas att detta är inte min regel, utan något som Marco hittat på för länge sedan.

Vidare kör vi med vanliga specialiseringar också. dvs +1 sakerna.

/Poseur tänkte bara nämna
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
du har en bra idé, men ekonomin i det hela blir skavig.
Om jag vill skapa en idiot savant med historia sju, spez plus tre, så måste jag betala mer (antingen 4, eller 4+2+1) än om jag vill höja den normalt motsvarande (3). Eftersom generell kunskap isåfall blir billigare, kommer man inte att specialisera sig förren uppemot femton.

Vore inte en lämplig idé att låta dem ackumelaras normalt, dvs att en trespez kostar en enhet per nivå - vilket gör specialisering av karaktärer mycket intressanta för alla ekonomiska spelare (mina är sånna). Det ger också mer varierade karaktärer, vilket alltid är trevligt.

Din dvärg får måla tavlor, måla olja och måla ljusskiften; alla på tre - leder till en effektiv bonus om nio, när han målar ett stilleben under ett smutsigt fönster! Någonting som gör krigaren med målarintresse 10 till en verklig mästare i sitt gebit, utan att för den skull vara vidare bred - detta för en kostnad motsvarande måleri 14+spec.

-------------------------------------
Om jag får utveckla din tråd... Vad tror ni om att utsträcka labbmodifikationen till särskillt lämplig utrustning i allmänhet, för att därmed skapa incitament för spelare att skaffa en camera obscura eller så för målande, eller kanske en ny hatt inför en intervju med en makthavare? Under den senaste kampanjen vi spelar (politik på ett gravt förändrat therne, i ett gravt förändrat mundana, med en tidsmotsvarighet ca 1550-1630) så har vi gjort så, vilket har medfört intensiva diskussioner omkring huruvida bärstol eller kanalbåt är det stilfullaste sättet att anlända till en ambassad (allt för att maxa effekt på övertala).
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Tycker hela idén låter lite krånglig och allmänt skum faktiskt.
Något som borde vara allmänt mycket lättare är att höja att specialiseringar ger +2 istället för +1. Kom ihåg att man max kan lägga ihop 2 specialiseringar på ett slag.
Eller så gör man tvärt om. En specialisering kan ge en mod på själva tärningsslaget med -1 (två om man vill använda idén ovanför) istället för +1 i FV.

Så kör man med båda mina exempel ovanför så blir det alltså följande.
Derek Bard har sjunga 13; specialiserat på "vara onykter" och " 'vuxen' sånger", så när han ska slå sina ob3t6 för att vinna den uttråkade publikens hjärta så slår han alltså ob3t6-4 och måste lyckas med slaget mot sin FV i sjunga som är 13 om han sjunger onykter och drar visor som handlar om den "Kyske" Sir. Marquie och "jungfrun".
Väljer han däremot att ha en nykter kväll och ändå sjunga visor om "kyska" riddare och "jungfruar" så blir slaget ob3t6-2 mot 13.
Vill han istället sjunga om troll, otyg och drakar; ja då får han slå som vanligt ob3t6 mot 13
(Minns väl att svårigheten på ob-slaget kan variera av olika faktorer, såsom att har Derek druckit för mycket snaps så får han ju ändå plusen för utmattning, men dock fortfarande minus 2 på slaget. Lite onödigt att inflika men...)



/Poseur specialiseringskrångel inte riktigt min grej
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Poseur said:
Eller så gör man tvärt om. En specialisering kan ge en mod på själva tärningsslaget med -1 (två om man vill använda idén ovanför) istället för +1 i FV.
Ger inte Ob3T6-1 mot t.ex. FV 10 precis lika stor chans att lyckas med som Ob3T6 mot FV 10 + 1 för specialiseringen?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Statistiskt sett jag, men av någon anledning så verkar spelare (mina åtminstone) hellre ha minus ett på slaget än plus ett i FV. Det är nog bara något man inbillat sig liksom men som man brukar säga "Its in your mind".
Det kan ge spelarna känslan av att vara bätre än dom är.

Så jag baserade inte min idé på statestik eller matematik utan bara på de psykologiska erfaranheter jag sett när det kommer till tärningsrullande.

/Poseur inte fullständigt dum i huvudet.
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Det må vara krångligt, men så som vi såg det så var det ett sätt att kompensera Stridskonster och det må vara lite dyrare än att faktiskt höja själva färdigheten, men den där -Ob1T6 när man når nivå fem ska, som sagt inte vara lätt att få.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Under Dreamhack satt jag och en vän och kladdade på en trädprincip med vilken man kunde räkna ut exakt hur stor chans det är att få olika saker med Ob. Vi han dock inte klart, men om jag någonsin gör färdigt det skall jag posta resultaten.
 

Vovven

Veteran
Joined
15 May 2006
Messages
59
Location
Örebro (Mittens rike)
En fördel med minusmodifikation skulle kunna vara att om det blir -4 så kan detta omvandlas till -ob1t6. Alltså istället för ob3t6-4 så blir det ob2t6. Ungefär som när det blir massa plusmodifikationer.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Jag tycker att man i allmänhet lär sig saker för fort när man spelar EON jämfört med när skapar sin karaktär. Om man skapar en smed som är 24 år så kanske han har Smide 15 med en specialisering eller två. Om man å andra sidan gör en karaktär på 17 år och tränar smide i 7 år så har man betydligt mer än 15 (jämför att smeden kanske blev lärling vid sju års ålder, gesäll vid femton och har alltså tränat i åtta år och arbetat i nio).
Jag har gjort ett system som fungerar som så att specialisering på kunskapsfärdigheter ger en nivå lättare, och på praktiska färdigheter kan man specialisera i flera steg (upp till exempelvis fem). Att specialisera under spelets gång är "billigt". Att höja färdigheterna generellt är svårt.
När man gör ett perfekt slag får man en plupp på den färdigheten (ibland fler om det är särskilda situationer eller svåra slag). Man kan även få pluppar om man använder en färdighet på ett roligt sätt eller i en situation där den inte var väntad (när man förvånar folk och på något oväntat sätt tar sig ur en situation).
Med sex pluppar får man slå ett förbättringsslag mot färdigheten.
Med en, två, tre osv. får man höja en specialitet på en praktisk färdighet.

För de flesta kunskapfärdigheter gäller ett annat system (det känns overkligt att man kan lära sig historia genom att använda färdigheten(men det känns vettigt att man kan göra framsteg inom räkning)). Med de kunskapsfärdigheter som man kan lära sig på egen hand fungerar system som oven, men med "direkta kunskapsfärdigheter"(som historia) gäller att när man lär sig färdigheten får en vettig specialisering. Exempelvis får man automatiskt en specialisering på Jargisk historia om man läser på ett Jargiskt universitet.
 
Top