Varulv Kungens råd - GAME OVER

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Så kommer jag vara med något framtida spel?

Kanske om det blir ett lite större spel med många spelare och flera förmågor.

Men jag ska säga att det var väldigt mysigt att bara följa spelet ifrån läktaren.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Roligaste tillfälle: När Vimes i runda 1 glömde att jag var med i spelet.

Mest empatiska tillfälle: Att sitta under runda 2 och tänka på hur stackars oskyldige Khan blev allt mer isolerad från byn. Att vara en siare på riktigt, när en annan siare precis har dött, är inte en åtråvärd situation i detta spel. ❤

Läskigaste tillfälle: Jag var blocker, en typisk ulvförmåga, och ville därför inte claima det. Men jag var rädd för att det kunde finnas förmåge-siare, så därför ville jag fortfarande claima någon typ av förmåga. Hela spelet smulade och spelade jag inför att säga att jag hade förmågan att överleva en runda om jag blev nattmördad ... och så går Björn och claimar den förmågan spontant. Fick därför i panik tänka ut en annan förmåga som funkade med mitt tidigare beteende. 😅
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Roligaste tillfälle: När Vimes i runda 1 glömde att jag var med i spelet.
Mästerligt lågfluget, Larsson.

Såhär i efterhand har nog BDG rätt. Utan outningar hade man gått på andra saker...
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag var helt utspelad. Första mötet så tänkte jag skydda BDG(men missade att maila Feuflux i tid) andra mötet skyddade jag Larssson.

Var också helt inställd på att det inte kunde finnas mer än en siarroll på 8 spelare och jag antar att Khan också insåg hur hopplös situationen var så förstår att han inte försvarade sig mer.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Var också helt inställd på att det inte kunde finnas mer än en siarroll på 8 spelare och jag antar att Khan också insåg hur hopplös situationen var så förstår att han inte försvarade sig mer.
Hade jag varit i Khans situation i R2 hade jag:

1. försökt förstå hur det kunde komma sig att Basse inte var ulv. (Här hade varit ett bra läge att lägga fram att Basse siade nattmord och inte fraktion).
2. utifrån R1 försökt ta fram en alternativ story om vilka som var ulvar.

Khan är den enda i byn som vet att den rådande berättelsen under R2 inte stämmer.

Det är förstås ett hästjobb, och har man inte riktigt tid och kraft att göra det är det förstås svårt. Och Khan hade kanske hängts ändå, men nu fick byn aldrig riktigt en chans.

Hur som helst: det är aldrig hopplöst. Det enda en bybo vet är att hen själv är bybo. Det innebär att man måste fäkta, och det innebär också att inga berättelser (som den i R2 att Khan var en ulv som claimat siare) någonsin är huggna i sten. Det finns alltid utrymme att fy drevet att vända och att få en tvärsäker by att börja tvivla (på gott och ont förstås).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Några fler tankar angående designen:

jag tror inte det var något fel på balansen här, Feuflux. De olika förmågorna ser ut att balansera rätt snyggt mot varandra. Att det här blev en ganska enahanda historia (men rätt spexig!) var inte ett balansproblem.

Jag har tidigare teoretiserat om att det finns två stycken aspekter man behöver ha i åtanke när man konstruerar: balans och stabilitet. Jag skulle inte vilja säga att det här spelet var instabilt. Men ett dolt upplägg är alltid mer instabilt än ett öppet eller semiöppet. Ett upplägg med många förmågor är mer instabilt än ett med färre. Ett upplägg med fluff är mer instabilt än ett utan fluff. Instabilitet här handlar ju om att diskursen i spelet kan dra iväg i en oväntad riktning - vilket var det som hände här. Instabilitet handlar om tolkning av förmågor och fluff - här feltolkade ju Basse sin förmåga till exempel. Det sagt hade det här spelet förstås all potential i världen att bli jämnt. Säg att byn hade plockat upp att Basses förmåga inte var samma som Khans - då hade det här kunnat bli en helt annan historia.

Jag tror att det är oundvikligt med viss instabilitet i alla dolda speldesigner. Som designer är det omöjligt att veta hur byn (eller varulvarna för den delen) ska tolka roller och upplägg. Samtidigt gillar ju WRNU dolda upplägg. De arr jag höll i under NyaWRNU-revivalen (Varulvsspel X, ACBBB Varulvar, Varulvsspel rEVOLUTION och Mäster Ulv) utgick alla från att minimera instabilitet men samtidigt bevara "gissa spelupplägget"-utmaningen som WRNU gillar. Jag tror att Mäster Ulv är det bästa giftermålet mellan balanserat spel och pussel.

Det här var ett mer Old school-upplägg. Det finns förstås en alldeles särskild pirrighet i att man inte vet hur upplägget ser ut. Och den pirrigheten fanns ju här! Men pirrigheten kommer till priset av större instabilitet - och den här gången schabblade byn och åkte dit så det small om det (i en del äldre spel har det varit varulvarna som schabblat! och ibland har ingen schabblat!). Bugg eller feature?

Om jag skulle ändrat något i upplägget hade det varit att se över hur förmågorna beskrivs. Det är lite lurigt att på ett ställe använda varulvsspelens metaspråk ("sia") och på ett annat använda det här spelets specifika termer ("arrangera skandal" istället för "nattmörda").
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jag var helt utspelad. Första mötet så tänkte jag skydda BDG(men missade att maila Feuflux i tid) andra mötet skyddade jag Larssson.
Jag var så himla nojig över vem du skulle vakta och försökte in i slutet av runda 2 gissa. Hade du till exempel vaktat Stövelkatten så hade ju ni två grönat varandra, och då hade det bara varit jag, Björn och Xyas kvar att leta ulvar hos. Om jag bara hade vetat hur det egentligen låg till! 😂
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Något positivt jag tror kommer att komma från det här partiet är hur det påverkar metan. Innan var det ju "otänkbart" med spel där det finns dubbla siare, men nu finns tankesättet inprogrammerat. Det betyder mer potentiella lögnstrategier ulvar kan ta till, men också mer unika spelsituationer - tex ett parti med tre väktare.

Angående instabilitet/stabilitet och dolda/öppna spel så uppskattar jag bägge sorterna, och att det finns olika typer av spel berikar upplevelsen i stort. Ibland är det kul att ha alla korten på borden, ibland är det kul att famla sig i mörkret och gissa sig fram; det utmanar olika delar av ens skills.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,570
Ja, jag misstolkade min förmåga å det grövsta. Pinsamt! Men jag får skylla på att forumet råkade ut för virusattack, att jag blev av med mitt roll-PM två gånger (!) samt att jag inte riktigt förstod/glömde bort vad det innebar att "arrangera en skandal" (=utföra ett nattmord). En särskild svårighet infann sig dessutom när jag helt felaktigt tolkade det som att Khans roll-PM var falskt eftersom han inte sa något om "arrangera skandal".

Men hade jag varit lite coolare, smartare och bättre hade jag kanske sett att det var en förmåge-siarroll jag hade och inte en riktig siarroll. Sorry byn!

Sedan var det nog bättre att smyga med den hemliga rollen trots allt. BDG får rätt där. Men jag knde mig stressad över att byn egentligen bara har två rundor på sig. Plus att powerroller IMO sällan ger något. Men jag har nog fel där med.

@Khan s arbetsuppgift i R2 avundas jag icke. Hoppas du inte fick alltför besk eftersmak Khan och ledsen att jag gjorde det svårare för dig! 😳😥
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Jag vill fortfarande hävda att det inte - principiellt - är fel att gå ut med ett siarclaim som du gjorde, Basse. Om spelupplägget hade varit ett annat, eller om du inte hade tolkat din förmåga som du gjorde (hackarna la ju lite extra hinder i vägen där), så har jag svårt att se några egentliga downsides. Som jag skrev i spelet tror jag egentligen att powerroller mest är bra för att de grönar folk när de claimas i ett sådant här litet spel. Nu blev det ju backfire så inte i helvete på det med att de som claimade powers skulle bli gröna, men jaja...
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Kan ju i vart fall säga att eftersom vi hade en blocker så var vi väldigt glada med att få ut väktaren runda ett. Som LJS pratade om så hade ju ett enda lyckat väktande ställt till det en hel del för oss när det blivit en extra dag och en extra grön person, nu när vi kunde blocka första rundan och andra rundan döda den som Halo misstänkte mest så blev det betydligt lättare.

Och jag tycker ju att all bra varulvsspelsdesign har något inbyggt som gör att det är dåligt för byn att massouta runda ett, i vart fall om man ska ha hemliga upplägg för det blir helt enkelt tråkigare om det bästa är att alltid bara börja med att outa alla powerroller.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,967
Location
Linköping
Några fler tankar angående designen:

jag tror inte det var något fel på balansen här, Feuflux. De olika förmågorna ser ut att balansera rätt snyggt mot varandra. Att det här blev en ganska enahanda historia (men rätt spexig!) var inte ett balansproblem.

Jag har tidigare teoretiserat om att det finns två stycken aspekter man behöver ha i åtanke när man konstruerar: balans och stabilitet. Jag skulle inte vilja säga att det här spelet var instabilt. Men ett dolt upplägg är alltid mer instabilt än ett öppet eller semiöppet. Ett upplägg med många förmågor är mer instabilt än ett med färre. Ett upplägg med fluff är mer instabilt än ett utan fluff. Instabilitet här handlar ju om att diskursen i spelet kan dra iväg i en oväntad riktning - vilket var det som hände här. Instabilitet handlar om tolkning av förmågor och fluff - här feltolkade ju Basse sin förmåga till exempel. Det sagt hade det här spelet förstås all potential i världen att bli jämnt. Säg att byn hade plockat upp att Basses förmåga inte var samma som Khans - då hade det här kunnat bli en helt annan historia.

Jag tror att det är oundvikligt med viss instabilitet i alla dolda speldesigner. Som designer är det omöjligt att veta hur byn (eller varulvarna för den delen) ska tolka roller och upplägg. Samtidigt gillar ju WRNU dolda upplägg. De arr jag höll i under NyaWRNU-revivalen (Varulvsspel X, ACBBB Varulvar, Varulvsspel rEVOLUTION och Mäster Ulv) utgick alla från att minimera instabilitet men samtidigt bevara "gissa spelupplägget"-utmaningen som WRNU gillar. Jag tror att Mäster Ulv är det bästa giftermålet mellan balanserat spel och pussel.

Det här var ett mer Old school-upplägg. Det finns förstås en alldeles särskild pirrighet i att man inte vet hur upplägget ser ut. Och den pirrigheten fanns ju här! Men pirrigheten kommer till priset av större instabilitet - och den här gången schabblade byn och åkte dit så det small om det (i en del äldre spel har det varit varulvarna som schabblat! och ibland har ingen schabblat!). Bugg eller feature?

Om jag skulle ändrat något i upplägget hade det varit att se över hur förmågorna beskrivs. Det är lite lurigt att på ett ställe använda varulvsspelens metaspråk ("sia") och på ett annat använda det här spelets specifika termer ("arrangera skandal" istället för "nattmörda").
Bra kommentarer. Särskilt det sista är något som inte varit klockrent i vare sig det här eller mitt förra spel. Jag prioriterar min egna tema-tik för tydligheten för spelarna, och det är ju inte optimalt. Jag förstår precis vad du menar med balans och stabilitet också.

Jag har ju arrat två 8-mannaspel nu. På den gamla (goda) tiden när jag arrade 5(?) spel så var vi mellan 16 och 20 spelare och det var lite annorlunda både vad gäller antal rundor men också hur spelarna spelar.
  • Bättre by nu! Tror 4 spel vanns av varulvarna (om inte samtliga, orkar inte leta upp och kolla), mycket på grund av många inaktiva spelare som knappt skrev alls, men även fler "glada amatörer". Ni är riktigt duktiga alla som är med nu!
  • Ungefär samma mängd förmågor, fast utplacerade på halva mängden spelare nu. Det här påverkar ju förstås upplevelsen. Det kanske måste vara en viss mängd vanilla-roller för att det ska rulla på bra och inte bli för mycket roll-fokus?
  • Hårdare tidspress nu, hitta första varulven på 2 rundor eller förlora VS hitta första varulven på 3/4 rundor är ju procentuellt väldigt annorlunda.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,256
Hej igen! Ja, det här var helt klart en annorlunda omgång. Jag har nog aldrig varit utsatt för ett så genomhårt drev någon gång förut. Jag är fortfarande inte säker på var jag skrev in mig så hårt som ulv att ALLA var så brutalt emot mig, men vad vet jag. :)

Jag kan inte riktigt säga något annat än sorry till Basse, för jag var så fast i att vi inte hade några knasigheter i partiet förrän det var försent. Hade jag ens föreställt mig att vi hade olika siare i samma parti hade jag inte alls zoomat in på dig från start.

Men sen är det en stor problematik från min sida - jag hade helt enkelt klart mindre tid än jag trodde. Nu när jag är hemma med barn har jag betydligt svårare att hålla koll på forumet än när jag satt framför datorn flera timmar om dagen på jobbet. Så mycket av partiet föll på att jag inte hade tid och möjlighet att gå hårt in runda två och försöka rentvå mig, tyvärr. Fruktansvärt bra spelat av LJS och BDG.

Till nästa gång ska jag definitivt se över min tid istället för att bara blint tacka ja för att det är så skoj med varulvsspel.
 
Top