Varulv Kungariket Död: Varulv - R1

Vilken princip ska gälla för Bosättningen?

• Total voters
    5
@Sysp vad händer om inga röster läggs alls? Slumpas det då vem som röstas ut, eftersom hela jaktlaget slumpas?

Och redan nu: det kommer funka JÄTTEDÅLIGT att rösta på sig själv, för att få komma med i jaktlaget. Så tänk gärna inte ens tanken plox.
Ok @Anthrox du vill att vi i AD röstar ut en som ska offras till monster. Fine. Men förstår du att jag blir förvirrad här i citatet ovan? Där verkar det som att du tänker att man kan rösta på sig sjölv till haktlaget? Care to explain?

AD Anno domini eller artificiell deadline? Det låter väl rimligt men ungefär lika kul som att plocka ihop müsli som man tappat på köksgolvet en stressig morgon.

Jaja vi får väl köra på det då.

AD är egentligen alltid bra tanke då vi bybor iaf lite får nån form av ordnad sammanställning, i tid innan rundans slut, som ulvarna måste förhålla sig till. Spelare måste då rycka upp sig å ta ställning.

Om inte annat så kanske vi på så sätt liiiiite kan bakbinda Varulvsnestorn att tokdreva sista kvarten så några förvirrade bybor hoppar på nåt tåg ner i kaninhål🐇

Spontant känns det ju som att vi tjänar på att låta jaktlaget slumpas. Det ger softväktning, eliminerar påverkan från ulvar och ger lika gott resultat som annat kring vem som får förmågor och sånt.
Kombinerat med AD
Hähä, ja det här känns förstås som the ByPowerMove. Hur anus det än må vara.

Ok @Anthrox du vill att vi i AD röstar ut en som ska offras till monster. Fine. Men förstår du att jag blir förvirrad här i citatet ovan? Där verkar det som att du tänker att man kan rösta på sig sjölv till haktlaget? Care to explain?
...Det står ju i reglerna?

Om inte annat så kanske vi på så sätt liiiiite kan bakbinda Varulvsnestorn att tokdreva sista kvarten så några förvirrade bybor hoppar på nåt tåg ner i kaninhål🐇
Har vi bara en ulv i spel nu? (Nestorn, singular).

Sedan kan det ju förstås vara till nackdel för oss i byn om vi inte pratar med och om varandra. Så även om jaktlag slumpas, vi snajpar mm, så hoppas jag på en aktiv by som skriver och tänker mycket.

Jag fattar det som att @Anthrox menar att de som snajpröstar på sig själv mycket väl kan vara ulvar som vi norpa till sig en möjlig jakttrofe (förmåga). Vi behöver nog rösta ut denne snajpare rundan efter.

Eller är det nåt jag missat i reglerna vad gäller att rösta på sig själv?

Jag tycker siare än bättre än väktare tidigt i spel. Ju färre vi blir, desto bättre med väktare.

Anthrox förslag att låta slumpa 2-4 är bra ur nattmordssynpunkt, men jag får en vibb av reglerna att det är viss risk att de som var på jakt R1 inte kan vara det i R2. Vi riskerar alltså att bakbinda oss och inte kunna rösta ut ulvar vi vill rösta ut om vi slumpar 2-4.

Å andra sidan är det nog, som påpekat, svårt att styra upp en vettig struktur runt plats 2-4 efter AD. Och i så fall är det nog bättre att slumpa än att näst mest misstänkt hamnar på plats 2 och så vidare.

Alldeles oavsett behöver vi nog ha en AD så vi kan spela och rösta som vanligt fram till den. Den som får flest röster vid AD ska bli äten av det vita lejonet!

Jag håller med BM, om det här med siare och väktare. Siaren i våra spel känns alltid som en roll som inte riktigt får möjlighet att göra något vettigt. Mer skapar förvirring och oreda. Väktaren kräver dock tid på sig för att få en effekt. Samtidigt tveksam, hur jag förhåller mig till valet. Lutar väl mot väktare just nu. Om ingen kommer med ett väldigt starkt argument för siaren.

Sen instämmer jag. Alla bybor vill väl delta i jaktlaget, men ingen vill gå först. Tycker det kommit bra tankar om hur vi löser det genom slumpen. Har främst skummat, så missförstånd kan finnas i hur folk resonerat. Såg dock Vimes invändning nu, bra uppfångat. Mycket riktigt står det ju i reglerna att en som deltagit i jakt kan hamna i situation där den inte kan delta i jakt dagen efter. Då låser vi in bybor i byn och utsätter dem för risk för nattmord. Samtidigt kommer det alltid finnas bybor i byn antar jag, men mot slutet kanske det är viktigare att vi får ut just bybor i jaktlagen för att skydda byn? Har inte hunnit tänkt klart här.

Ställer mig även bakom AD, tänker att det gör att ulvarna får mindre tid att reflektera om nattmorden, då det inte blir tydligt för dem vilka som ingår i jaktlaget sen. Om jag förstått saken rätt.

Har inte så mycket mer att säga just nu. Mest bara nickar och instämmer i saker som sagts.

men jag får en vibb av reglerna att det är viss risk att de som var på jakt R1 inte kan vara det i R2
Nu i början av spelet kan det mycket väl vara så, men ganska snabbt kommer spelet gå sönder ifall de som varit på jaktlag inte kan gå igen nästa runda. Så jag tror att det här inte är en befogad oro.

Vi är nu 10, under förutsättning att de lyckas med sitt nattmord kommer två försvinna.
8 kvar till R2, varav 3 var med i förra jaktlaget. Alltså 5 kandidater kvar för rundans jaktlag.
R3 har vi då potentiellt 6 spelare kvar, 3 av dem från förra rundans jaktlag och 4 av dem ska in i detta.

Kanske att någon enstaka i varje jaktlag blir stoppad från att delta i nästa, men alla som var med kan inte hindras från nästa runda.

Jag tänker ungefär då här om siate/väktare

RollOm rollen hamnar hos ulvarnaOm rollen hamnar hos byborna
SiareRiktigt dåligt. Dels kan ulvarna fejk-sia, dels kan byn inte sia. Toppen! Nu kan en siare sia folk!
VäktareHalv-dåligt. Väktandet funkar inte, men ändå inte så väldigt dåligt givet hur svårt det är att väkta/få ut något av väktandet. Toppen! Nu kan byn väkta bybor.

Så när jag tänker blir det bäst att rösta för en väktare. Hur tänker ni?

Jag tänker ungefär då här om siate/väktare

RollOm rollen hamnar hos ulvarnaOm rollen hamnar hos byborna
SiareRiktigt dåligt. Dels kan ulvarna fejk-sia, dels kan byn inte sia. Toppen! Nu kan en siare sia folk!
VäktareHalv-dåligt. Väktandet funkar inte, men ändå inte så väldigt dåligt givet hur svårt det är att väkta/få ut något av väktandet.Toppen! Nu kan byn väkta bybor.

Så när jag tänker blir det bäst att rösta för en väktare. Hur tänker ni?
Jag börjar mer och mer luta åt att det nog speltekniskt är bättre att plocka så många väktare som möjligt. Har vi tre väktare i byn R4 kan de väkta varandra, så det i princip kan stoppa nattmord i senare rundor helt och hållet.

Jag börjar mer och mer luta åt att det nog speltekniskt är bättre att plocka så många väktare som möjligt. Har vi tre väktare i byn R4 kan de väkta varandra, så det i princip kan stoppa nattmord i senare rundor helt och hållet.
Jag missade att siare/väktare gällde PERMANENT. Ja i så fall är nog väktare bättre redan från början

Anthrox förslag att låta slumpa 2-4 är bra ur nattmordssynpunkt, men jag får en vibb av reglerna att det är viss risk att de som var på jakt R1 inte kan vara det i R2. Vi riskerar alltså att bakbinda oss och inte kunna rösta ut ulvar vi vill rösta ut om vi slumpar 2-4.
Fast det är ju rätt troligt att de som normalt hade hamnat på plats 2-4 gör det av en anledning. Dvs de får många röster för att de är misstänkta. Vi kan alltså lika gärna hamna i samma situation även om vi inte slumpar 2-4.

Back