[Kulturspelsutmaningen] Ord och bidrag

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Regler för utmaningen
  1. Varje deltagare tilldelas tre ORD. Dessa ORD ska informera bidraget, tillsammans med det övergripande temat ”kulturspel”.
  2. Bidrag kan bestå av ett rollspel, ett äventyr, en bit spelmiljö eller någon sorts spelhjälpmedel (slumptabeller, procedurer eller liknande). Det är tillåtet att utgå från en existerande spelvärld, eller så kan du såklart bygga något eget. Det är inte godkänt att bara beskriva ett spel eller liknande; bidraget ska kunna användas vid bordet som det är (eventuellt i kombination med existerande material).
  3. Deltagare har fram till 23:59 den 10 oktober på sig att lämna in sina bidrag, som kommer att postas i denna tråd
  4. Vinnare koras genom en poll här på forumet och kommer att starta på måndagen och avslutas någon gång under dagen söndagen därpå. Röstning sker såklart baserat på personlig preferens, men att snyggt ha inkorporerat de tre ORDen bör ju rimligtvis vara ett kriterium, samt det övergripande temat ”kulturspel”.
  5. Priset är en vag känsla av att ha åstadkommit någonting, en rågad deciliter social bekräftelse (kan innehålla spår av bitterhet) från sina medforumiter och en kort distraktion från universums långsamma lunk mot en avlägsen men oundviklig värmedöd.

Ordlotteri
Lottningen går till så att jag slumpar en ordning på deltagarna, och varje deltagare får de ord som bidragits av de tre deltagare som ligger under i ordningen.

@entomophobiac: mat, siren, krona
@Rymdhamster: siren, krona, trygg
@Leon: krona, trygg, svamp
@Impetigo: trygg, svamp, anfäder
@Björn den gode: svamp, anfäder, byråkrati
@Hellzon: anfäder, byråkrati, mandala
@svumpyn: byråkrati, mandala, språk
@God45: mandala, språk, värdig
@Svarte Faraonen: språk, värdig, damm
@Genesis: värdig, damm, mat
@Christoffer: damm, mat, siren

Då kör vi!
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,929
Location
Örebro
Vill passa på att tipsa om en skitbra bloggpost på ämnet kulturspelande. För det vi ovillkorligen måste göra nu är ju att defnissiera vad det innebär.
Ska villigt erkänna att jag googlade och hittade just den blogg-artikeln innan jag skrev in att jag kunde delta. Var en väldigt bra vägledning som gav tydliga exempel på vad det kan innebär i praktiken.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Här kommer mitt bidrag - Kung Ganbus gruva. En äventyrsmiljö till Kopparhavets hjältar (helt inofficiell, den här skrev jag bara för skojs skull).

Jag har använt mina teman såhär:
- Trygg: Kung Ganbus gruva ÄR en trygg plats för många av dess invånare, och dess syfte är att skydda dem mot omgivningen. Sedan finns också hot och konflikter, men status quo är trygg (och klaustrofobisk) samvaro. Kastsamhället som beskrivas handlar ju också om någon sorts trygghet.
- Svamp: Klippskivling! Svamp är nyckeln till hela mitt lilla ekosystem.
- Krona: Detta är kungen själv och hans omgivning. Det paternalistiska styret. Den lilla gruvans suveränitet. På sätt och viss är kronan nyckeln till hela grottan - detta är en övning i kunglig makt på liten skala.

P.S. Jag ser fram emot eloger för min fantastiska karta! Jag insisterade på "kan sjävl" vad gäller kartritning lite som min treåring insisterar på att hon kan knyta skorna själv...
 

Attachments

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,929
Location
Örebro
Jag slängde ihop något lite snabbt. Noterar att den beskriver mer kultur i staden snarare än stadsstaten i sig.

Språk - Mandalan formas av språk. Du måste behärska tillhörande språk för att väva vidare på din mandala.
Byråkrati - Innan du ens får väva vidare på din mandala måste du söka tillåtelse hos ämbetsmän. Samtidigt finns det strikta lagar och regler runt mandalan som formar bärarens liv.
Mandala - Allt utgår från mandalan som grund för ett folks sätt att ordna sitt samhälle.

Så här är mitt bidrag.
 

Attachments

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,389
Jag slängde ihop något lite snabbt. Noterar att den beskriver mer kultur i staden snarare än stadsstaten i sig.

Språk - Mandalan formas av språk. Du måste behärska tillhörande språk för att väva vidare på din mandala.
Byråkrati - Innan du ens får väva vidare på din mandala måste du söka tillåtelse hos ämbetsmän. Samtidigt finns det strikta lagar och regler runt mandalan som formar bärarens liv.
Mandala - Allt utgår från mandalan som grund för ett folks sätt att ordna sitt samhälle.

Så här är mitt bidrag.
Älskar hur du vävde in byråkratin!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Mitt bidrag, då:

DEN STORE GWAQ
I tretton år har den outtröttlige Gwaq arbetat för att besegra de fruktansvärda översvämningar som plågar Kina. I tretton år har han vägrat att återvända hem, trots att hans fru var havande, att hans son har frågat efter honom. » Oräkneliga är de som förlorat sina hem på grund av översvämningarna. Vilken rätt har jag att återvända till mitt hem om jag inte kan ge dem deras åter? « För tretton år sedan, fyra dagar efter att han äktat sin hustru, ålades han det jättelika arbetet av kejsaren, ett arbete som tidigare ålagts hans fader, som misslyckats. Gwaqs händer är täckta av valkar efter att ha arbetat sida vid sida med de många arbetare han förfogat över. Hans kropp är sliten, men hans rygg är rak. Han har byggt dammar och kanaler, klyvt berg och krökt floder, och till slut är hans arbete klart. När han gör sig redo att avsluta och återvända hem nås han av nyheten: Kejsaren är så imponerad av hans dygd och hans arbetssamhet att han utsett Gwaq till sin efterträdare. Gwaq skall inte längre vara blott minister Gwaq; han är nu Den store Gwaq, förste kejsare av en ny dynasti.
Alla de som arbetat med honom fäller tårar av glädje och stolthet. Alla vet att landet inte kan önska sig en bättre kejsare. En enorm bankett anordnas för att fira det trettonåriga arbetet, för att ta farväl av minister Gwaq, och för att fira hans kröning till kejsare. Banketten skall uppvisa all den agrikulturella rikedom hans kanaler och dammar har möjliggjort, och de som arbetat med honom samlas för att hylla sin vän och kejsare. Alla bär de äkta glädje i sina hjärtan, men också undran över hur den nya dynastin kommer att bli.


värdighet är en central del av mekanismen här: Markörer representerar värdigheten som flödar fram och tillbaka, och den som har för mycket eller för lite rubbar den sociala balansen. Mat kommer in i och med att hela spelet utspelar sig på en bankett, och spelar man värden så kan man skaffa sig extra värdighet genom att servera imponerande mat. Från början var han en obligatorisk rollperson, men sedan bar det iväg och nu får man välja fritt. Och damm, då, är ju för att Den store Gwaq har tämjt naturen och förhindrat översvämningarna med sitt dammbygge.

EDIT: Och culture gaming kommer
såklart in för att jag har regler för att supa och slåss.
 

Attachments

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Mitt bidrag då. Jag är inte nöjd, inte stolt heller för den delen, men eftersom jag nu valt att gå med och jag vet att jag inte kommer ha någon mer tid att fixa något innan deadline så tänkte jag att det är lika bra att slänga upp det här.

Grundidén var att jag tyckte det kändes häftigt att göra en tilläggsmodul till ett ännu inte utgivet spel av en spelskapare som uttryckligen ogillar tilläggsmoduler men som säkert kommer släppa det utan upphovsrätt ändå så det känns safe.

Nästa idé var att det vore skitsnyggt att ha en layout som är som såna där minibroschyrer man kan hitta på en turistbyrå, glansigt papper men egentligen bara 1-2 vikta a4.

Sen kom jag på att jag inte kan layouta överhuvudtaget, att jag inte direkt kände att jag hade tid att lära mig det, så istället fick det bli ett taffligt template i word, som visserligen i teorin kanske har rätt feeling men jag vette fasen hur det skulle gå att vika till en snygg broschyr. Åtminstone fick jag inte plats med så mycket text, så det gjorde ju den delen lättare.

Nog med brasklappar jag ger er:

Svamp & Byråkrati - en tilläggsmodul till "Se & Göra i Aliatra" (och andra gruppsolorollspel, särskilt inom turismgenren)

Det går nog inte att ta miste på hur jag använt orden eller att det är inom kulturspelsgenren iaf.
 

Attachments

Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Svamp & Byråkrati - en tilläggsmodul till "Se och Göra i Aliatra" (och andra gruppsolorollspel, särskilt inom turismgenren)
:love:

Du inser att vinsten här koras genom röstning, va? Det är inte jag som enväldigt bestämmer. Annars hade du haft segern som i en liten ask! Sköna scener! Se & göra i Aliatra är nog ett spel där jag skulle kunna se en poäng med expansioner, dessutom. Det är ju rätt mycket ett "Mer material är bättre"-spel.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
:love:

Du inser att vinsten här koras genom röstning, va? Det är inte jag som enväldigt bestämmer. Annars hade du haft segern som i en liten ask! Sköna scener! Se & göra i Aliatra är nog ett spel där jag skulle kunna se en poäng med expansioner, dessutom. Det är ju rätt mycket ett "Mer material är bättre"-spel.
Fuck! Hade missat att det var röstning ;)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Siren Song. Det känns nästan mer som en beskrivning av någon sorts alienras än det känns som ett rollspel, men fokuset är helt klart på deras kultur.

Kommer inte hinna peta mer med det, så det blir ingen layout denna gång, men här är åtminstone mitt bidrag till kulturspelsutmaningen:


Finns mycket mer som skulle gå att kladda ned om det, men skulle nog gärna speltesta det först.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Här är mitt bidrag, jag hade bestämt mig för att göra ett komplett bidrag och detta är typ komplett. Gjort i en sittning nu på eftermiddagen så jag hann inte med bilder eller stats på monster. Det är en fristående upföljare till "Dårarnas rike" som jag skrev 2016. Det är väl OSR typ, Svärd och svarkonst eller så.

Mina ord var "Trygg, svamp, förfäder".
 

Attachments

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,389
Här är mitt bidrag, jag hade bestämt mig för att göra ett komplett bidrag och detta är typ komplett. Gjort i en sittning nu på eftermiddagen så jag hann inte med bilder eller stats på monster. Det är en fristående upföljare till "Dårarnas rike" som jag skrev 2016. Det är väl OSR typ, Svärd och svarkonst eller så.

Mina ord var "Trygg, svamp, förfäder".
Precis innan deadline! Snyggt :D
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Tävlingen går ut på att komma in så nära deadline som möjligt va?

Jag fick anfäder, byråkrati och mandala, så jag skrev förstås ett litet spel om byråkrater i en stad för de döda, som byggts i koncentriska cirklar. Jag skulle kunna ha slipat på allt, men framförallt Lagen, ett par veckor till, men jag måste ju släppa bebisen någon gång.
 

Attachments

Top