[Kulturspelsutmaningen] Allas kladdtråd

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Jag skriver och snickrar på en plats. En stadsstat där mandalan avgör din rang och för den invigde fungerar som ett språk som berättar om din position i samhället. Där vävandet av mandalan är en väg till frihet då det finns en övertygelse att mandalan som pryder ditt kärl kommer leda dig i livet efter detta genom ödets portar.

Vem som helst kan bryta sig loss och få en bättre position i teorin, men i praktiken är detta komplicerat då det kräver att du genomgår en prövning hos en ämbetesperson som godkänner dig och lär dig spinna vidare på din mandala för att ge dig nya plikter. Samtidigt har du alltid rätt att utöka din mandala med de mönster som finns inom ditt släktled och bland bekanta. Det ses dock som ett starkt tabu att väva sin mandala på sådant sätt att mönstret blir orent vilket kan förkasta dig till lägre position. Den som bryter mot sin mandalas plikter blir illa ansedd och förskjuts i exil till ödets portar till dess att det förorenade kärlet tynar bort så mandalan åter är fri från smutsen som det orena kärlet svärtat det med. Anledningen att det är förbjudet att bryta mot mandalans plikter är för att det ses som en utmaning om mot den kosmiska ordningen.

Lite lösa tankar från orden mandala - byråkrati - språk.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Okej, efter att ha läst på lite om myten om Yu den store tror jag att jag har en pitch. För det första tänker jag kalla honom "Gwaq", då min plan är att använda de äldsta rekonstruktionerna av kinesiskan istället för modern mandarin, som känns så fel. Detta uttal är från runt 1000 f.Kr., vilket är något årtusende senare än den period då Gwaq själv ska ha levt, men man tager vad man haver, och det är uttalet som användes när de första bevarade berättelserna om honom skrevs, så det känns passande ändå.

Så legenderna berättar att Gwaq var en ämbetsman under kejsare Nyeu och fick uppgiften hans far misslyckats med, att göra något åt översvämningarna. Efter att ha arbetat i 13 år lyckas han med uppgiften, och den nye kejsaren (de har bytt vid det här laget) Tun är så tacksam och impad att han beslutar att överlämna tronen till Gwaq.

Spelet ska då ske vid en bankett som arbetarna, som Gwaq har arbetat tillsammans med i 13 år, firar kejsartiteln. Det blir lite svårigheter med att de dels är goda vänner som arbetat tillsammans länge, men samtidigt är han nu kejsare, så hur ska man behandla honom? Det blir också såklart genast lite funderingar om att använda att man känner den nye kejsaren för att skaffa sig fördelar. Lite firande, lite intriger, lite mat, lite social osäkerhet med hur man ska behandla sin gamle arbetskamrat* som nu blivit kejsare.

Nå, kanske mer "krona" är "värdighet", men jag tänker att man kan spela mycket på den faktorn i alla artighetsriter. Konfucius pratade ju om hur alla var superciviliserade på den här tiden och han beundrade dem jättemycket, så de borde ju vara ännu mer konfucianistiska än Konfucius själv!

* Okej, chef, men historien går att Gwaq arbetade outtröttligt tillsammans med arbetarna, och att hans händer och fötter var täckta av valkar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag började med att kolla upp vad varje ord hade för olika betydelser:

Vad betyder siren?
  1. antikt sagoväsen som med sin sång lockade sjöfarande i fördärvet
  2. en signalapparat, till exempel för flyglarm || -en;
Vad betyder krona?
  1. utsmyckad huvudprydnad: brud-, kunga-, påvekrona etcetera.
  2. myntenhet i Sverige, Norge, Danmark, Island, Estland och Tjeckien;
    krona och klave se klave 2
  3. (översta del) av träd: trädkrona;
    av vissa hjortdjurs horn: älgkrona;
    av tand: se tandkrona
  4. (bildlig betydelse) prydnad, den eller det yppersta: en krona bland kvinnor;
    sätta kronan på verket göra något fulländat
  5. taklampa, kristallkrona
  6. uppdragningsanordning på armbandsur och dylikt.
  7. den del av en blomma som utgörs av kronbladen || -n;
    kronor
Vad betyder trygg?
  1. (om person) utom fara, skyddad;
    (om situation) säker, riskfri
  2. (om personlig läggning);
    lugn, obekymrad || -t;
    -are

Jag står och väger mellan fantasy eller cyberpunk, jag är lite sugen på båda. Jag diggar krona som både huvudbonad och myntenhet. Kommer antagligen köra siren som sagoväsen oavsett genre (Shadowrun är ändå den bästa cyberpunksettingen). Båda betydelserna av trygg är bra, men kör antagligen på "utom fara".

Jag har lite idéer. Allt i från äventyr, till magiska föremål, till en samling myter man kan stoppa in i sitt spel.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Jag fick anfäder, byråkrati och mandala. Jag fick ganska fort nån vision av rollpersonerna som byråkrater som administrerar de levandes kontakt med och skyldigheter gentemot de döda anfäderna. Sen måste jag på vägen ha fått nån fix idé om att de döda fortfarande rör sig för jag landade i en jättestad med odöda som är byggt för att husera alla tusentals odöda som finns för att alla blir odöda när de dör.

Så långt byråkrati och anfäder. Mandala fick jag tänka lite mer på. I den andliga betydelsen används mandalor som fokus för meditation, och sandmandalor byggs och förstörs rituellt för att påminna oss om att döden inte är slutet. Till slut klickade det, de odöda försöker förstås uppnå döden genom meditation.

Fast inte alla. De "ny-odöda" är knappt medvetna och behöver hjälp att uppnå medvetande så de kan börja sin resa mot upplysning. Och så finns det folk som blev odöda med flit för att ha ett försprång till upplysningen - men det funkar inte för nu är de fulla med mörk magi istället och tycker det är rätt sweet att vara en cool odöd. Och så har de levande en massa åsikter om hur staden ska styras.

Det är en början ändå.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Kladdar ännu mer. Nu om sirenernas sång, som i praktiken är deras "superkraft":

The Song
The Song is a constant subconscious ululation experienced by every siren. They can choose to voice it out loud which lets its supernatural allure out in full force. Used this way, it becomes a powerful mating call tapping directly into the primal needs of every mammal that hears it.
Once given a voice, the song can be tuned to elicit any emotional response. Lust may be the most commonly told in stories, but fear, pity, hatred, and so on - everything is possible.

The Song also acts as the collective memory of all sirens and sirens also have the ability to decide what is shared and what isn’t.
To a siren, this is similar to holding your breath. You are disconnected from the Song’s soothing presence, which is very uncomfortable, but it also lets you make exceptions. Holding your breath may let you breathe underwater - holding the song lets a siren act out whatever it wants.

Some sirens hold the song permanently, choosing to live secluded from its presence.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Läser på kring tend and befriend och känner att det som händer av att ta bort fight/flight är att jag inte kan luta mig mot alla klassiska verb i speldesign.

Vilka handlingar och/eller konflikttyper bör sirenspelet ha system för? Mycket intressant tankenöt—tankar mottages tacksamt!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Det känns som en konstig fråga. Vad är syftet med att du vill ”ha system”?
Lite hafsigt skrivet av mig eftersom jag skrev på telefonen. Men det jag alltså är ute efter är att göra speldesign av tend & befriend, och därför är det intressanta lite vilka praktiska aktiviteter (verb) som skulle kunna tänkas ingå där. Så "system" behöver inte vara mer än ett socialt förhållningssätt i slutänden, men jag är lite nyfiken på vilka aktiviteter som skulle kunna ingå.

Tend: ta hand om sin avkomma.
Befriend: söka social kontakt för gemensamt skydd, delande av resurser, etc.

Om en accepterar konceptet tend & befriend så är det ett sätt att hantera stress och i praktiken en sorts motsats till fight or flight. Det är det jag vill utforska i spelet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag har funderat lite på mitt spel och konstaterat att det intressanta i det ska vara kampen mellan en ganska stel traditionell syn på "värdighet" och en ovanlig situation där en man som arbetat sida vid sida med kanalgrävare och dammbyggare plötsligt har blivit upphöjd till kejsare. Jag tänker att man använder en pluppekonomi för att åskådliggöra värdighetens flöde. Alla rollpersoner har ett antal pluppar som representerar deras värdighet, och för den sociala harmonin är det viktigt att deras värdighet motsvarar deras ställning. Kejsaren måste ha högst värdighet, sedan ministrar och hovpersonal, sedan ädlingar, och så vidare. I varje interaktion kan värdighet flöda fram och tillbaka. Om kejsaren ger en gåva till en undersåte flödar värdighet från kejsaren till denna, vilket skapar en obalans. För att korrigera detta måste undersåten visa tacksamhet och underdånighet, buga och vara artig, tills hen återbördat tillräckligt med värdighet för att motsvara gåvan. I idealfallet skall alla interaktioner vara nollsummespel i värdighet. Då upprätthålls god sed och alla har betett sig som seden kräver.

Jag tänker också att olika roller kan ha lite olika förmågor som påverkar detta. Jag vill ha en ceremonimästare som kommer från hovet och som kan pytsa in mer värdighet i systemet genom att vara formell och hålla i diverse ceremonier. Kejsaren kan höja eller sänka folks status genom att dela ut titlar, vilket ändrar hur mycket värdighet de förtjänar. När folk blir informella offentligt försvinner värdighet ut ur systemet. Eventuellt ska jag också ha mätare för "opinionen" hos folket, ädlingarna och hovet, som kan gå upp och ned beroende på kejsarens agerande. Eventuellt styrs dessa av motsvarande roller: ceremonimästaren för hovet, en lokal adelsman vars mark banketten hålls på för ädlingarna, och en arbetare för folket. Jag tänker kanske en triangel av åsikter:

När kejsaren är stark, formell och högtidlig uppskattas det av hovet, men inte av folket.
När kejsaren är medgörlig och lyssnar på adeln uppskattas det av adeln men inte av hovet.
När kejsaren visar omtanke om vanligt folk och ger dem saker direkt istället för att gå via adeln uppskattas det av folket, men inte av adeln.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag börjar närma mig! Tänkte bli klar idag men så blev inte fallet. Jag är dock ganska nöjd med hur spelet blir. Jag älskar att jobba med rekonstruerad frornkinesiska. Det ser så annorlunda ut! Jag tror också att det hjälper att sälja idén att detta inte är Kina. Spelet utspelar sig runt 2000 f.Kr. Det finns inget Kina, och det rike som finns, som visserligen styrs av en kejsare, har ingen jättemur, dricker inte te, och kan inte ens bruka järn. Här är min namnlista:

Möjliga rollpersoner
Lej (彝), ceremoniminister
M'tsu (酋), Värd
Khet (契), Arbetare
Hla (涂), Gwaqs hustru
Den store Gwaq (大禹)
Ambassadör Hlek (狄)
Trung (忡), Prinsens bundsförvant
Tonq (舛), Krongq-khongs utsände
Hmerq (浼), Vattendrake

Andra viktiga personer
Kejsars Suns (舜)
Khijq (启), Gwaqs son
Qhre (熙), Gwaqs far
Stangkwin (商均), son till kejsare Suns
Krongq-khong (共工), den människohövdade ormen
Sangmeruq (相柳), Krongq-khongs minister, dräpt av Gwaq

Namnlista
Ngraj
S'nang
S'qwin
Nghrar
Nghers
Qhreng
Lengq
Lurq
Tsret
Drengs

Jag kommer också att använda ett teckensnitt baserat på bronsskriften, så även folk som kan läsa kinesiska tecken kommer nog inte att känna igen dem. Jag gör det då inte.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Den här bollen har jag nog helt tappat tyvärr, och det är tveksamt om jag kommer hinna skriva klart något. Men det är lite tid kvar, så kanske. :)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Jag skrev en perfekt grund för detta, Odysseus-inspirerat generationsspel där vi går genom faser som rör familjen och den egna ekonomin, politiken och ekonomin i ett lite större skede och sen ständigt av sirensången lockas ut på äventyrande och tvingas lämna det trygga kvar där hemma. Tanken var att helt enkelt låta kultur i hem och samhälle och det helt främmande infallen att äventyra kollidera med varandra och korsbefrukta varandra och se hur de påverkades. Men, trots att reglerna fanns där som ett skelett och att det kändes rätt solitt så kommer jag nog inte hinna, ett annat projekt sjöng sirensången och jag dum som jag var fick lov att följa upp det, så sparar undan detta projekt i "kanske någon gång"-mappen så får vi se.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Det är ju mer än en vecka kvar! Hinner man inte klart så får man gärna posta det man gjort ändå. Även om det inte är klart kan det ju vara kul att läsa.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Gör ett försök att få klart detta, och blev lite inspirerad av @Nässe s misärtråd.

Encroachment Level
Choose an Encroachment Level (EL). In play, EL determines the desperation of siren society and is reflected in several different mechanics as a modifier.

EL 0 -> Humanity has yet to touch the deepest oceans. They migrate over land and they worship the sun.
EL 1 -> Humanity takes their first stumbling steps, but mostly drown. Vikings sail across the Atlantic. Tools of bronze, then iron, are invented.
EL 2 -> Humanity explores the world and finds it fascinating. Their fear still rules them and countless superstitions abound, as Chinese treasure fleets and Spanish conquistadors sail the seas. Sirens choose to stay away, diving deeper.
EL 3 -> Humanity begins its age of sail. Ships abound. Cannons roar and thousands of men are lost to the hungry oceans. The sirens dive deeper still.
EL 4 -> Humanity begins consuming coal, then oil. The world burns in countless ways and the oceans are polluted by the refuse of a careless society. Sirens reach the dark depths, cradling their young and plunging deeper in pure fright.
EL 5 -> Humanity brings total ecological collapse. The culmination of the anthropocene extinction event. The sirens will perish quietly under the waves unless they climb up, out of the oceans.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Fortsätter färdigskrivningskorståget, som nu går vidare till Siren Song, där intentionen med världscitaten knappast framgick tydligt. Typ det här var tanken, även om det behöver snyggas till rätt mycket mer.

Ett bokuppslag som handlar om myten bakom sirener.

Siren Song.png
 
Top