[Kulturspelsutmaningen] Allas kladdtråd

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Varför inte kladda lite as we go? Jag gillar att läsa lite om hur folks idé- och designprocess ser ut. Så jag tänker föregå med exempel. Om det är gott eller ej får ni avgöra.

Varning för ofärdig stream of consciousness.

Orden
Jag har fått tre ord - siren, mat, och krona. Efter att ha tänkt på standardsaker som krig och invasion och sirener som larm, och mat som en överlevnadsgrej, så slog det mig till slut att sirener även är mytologiska varelser. Det här gjorde mig svintaggad. Lite googlande senare märker jag rentav att det finns en serie som heter Siren, som spontant kändes riktigt inspirerande. Den nya vägen är därför att bygga det hela kring undervattenskulturen som sirenerna har, och likt World of Darkness inkorporera den här pseudomytologiska grejen i nutiden.

Så siren = ni spelar sirener som kommer upp till ytan. Er kollision med den mänskliga kulturen är en stor del av berättelsen.

Mat då? På WikiPedia står att både manliga och kvinnliga sirener brukade vara del av mytologin men slutade vara det. Det står också att sirener sliter män i stycken efter att de lockat dem till sig. Så jag tänker helt enkelt att sirener är lite som bönsyrsor. Honorna äter hanarna efter att de senare gjort sitt. De åt sina egna män. De äter sedan dess andra arters hanar eftersom de är tillräckligt närbesläktade med andra däggdjur för att kunna få barn med dem.

I alla tider har detta varit en kultur som fungerat genom att hålla sig undangömd. Som hållet sig under ytan och så sällan visat sig att den enkelt kunnat avfärdas som mytologi.

Men inte längre.

Sirendrottningen
För nu finns det en ny kraft under ytan. En ny självutnämnd monark som vill att sirenerna tar sig upp på ytan och tar för sig. Inte håller sig undan. De har alltid varit mäktigare än de människor som besudlar haven - det är dags att faktiskt acceptera det och ge mänskligheten vad den förtjänar. Här kommer det tredje ordet in - krona. Monarken. Drottningen.

Ur detta uppstår fraktioner bland sirenerna. Dels de som följer drottningen - av rädsla eller övertygelse - och även de som står mot henne. Men också flertalet olika opportunister som ser sin chans att sko sig på en drastisk förändring.

Och givetvis - rollpersonerna är sirener som kommer upp på land.

From the Forlorn Depths of the Siren Queen
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Ända sedan Brie Code skrev sin artikel om stress response har jag velat utforska hur det skulle kunna se ut som regelmekanismer med något som bygger på tend & befriend istället för fight or flight. Exakt vad detta innebär återstår fortfarande att se, men jag föreställer mig sirenernas samhälle som ett väldigt välfungerande tätt sammansvetsat sådant. Få individer med mycket inflytande, men också emotionella kopplingar. Fraktionernas slitningar är tydliga men kommer inte i huvudsak te sig som krig utan som olika gruppformationer och sociala spel.

Sirener kommer vara livsfarliga och övernaturligt stenhårda. Lika mycket så som vampyrer i WoD. Men det kommer inte vara viktigt för spelet.

Så. Då är det sagt. Nu återstår att lista ut vad det innebär. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Cool tråd!

Jag läser på om hinduismen, Jung, medelltida gladkonst och New Age. För jag fick Mandala och insåg att jag inte visste vad fan det är egentligen bortom ”Typ en sådan där cirkel grej som representerar universum”.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Själv grottar jag ned mig i grottekologi och kastsystem

Tips mottages gärna!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Varför inte kladda lite as we go? Jag gillar att läsa lite om hur folks idé- och designprocess ser ut. Så jag tänker föregå med exempel. Om det är gott eller ej får ni avgöra.

Varning för ofärdig stream of consciousness.

Orden
Jag har fått tre ord - siren, mat, och krona. Efter att ha tänkt på standardsaker som krig och invasion och sirener som larm, och mat som en överlevnadsgrej, så slog det mig till slut att sirener även är mytologiska varelser. Det här gjorde mig svintaggad. Lite googlande senare märker jag rentav att det finns en serie som heter Siren, som spontant kändes riktigt inspirerande. Den nya vägen är därför att bygga det hela kring undervattenskulturen som sirenerna har, och likt World of Darkness inkorporera den här pseudomytologiska grejen i nutiden.

Så siren = ni spelar sirener som kommer upp till ytan. Er kollision med den mänskliga kulturen är en stor del av berättelsen.

Mat då? På WikiPedia står att både manliga och kvinnliga sirener brukade vara del av mytologin men slutade vara det. Det står också att sirener sliter män i stycken efter att de lockat dem till sig. Så jag tänker helt enkelt att sirener är lite som bönsyrsor. Honorna äter hanarna efter att de senare gjort sitt. De åt sina egna män. De äter sedan dess andra arters hanar eftersom de är tillräckligt närbesläktade med andra däggdjur för att kunna få barn med dem.

I alla tider har detta varit en kultur som fungerat genom att hålla sig undangömd. Som hållet sig under ytan och så sällan visat sig att den enkelt kunnat avfärdas som mytologi.

Men inte längre.

Sirendrottningen
För nu finns det en ny kraft under ytan. En ny självutnämnd monark som vill att sirenerna tar sig upp på ytan och tar för sig. Inte håller sig undan. De har alltid varit mäktigare än de människor som besudlar haven - det är dags att faktiskt acceptera det och ge mänskligheten vad den förtjänar. Här kommer det tredje ordet in - krona. Monarken. Drottningen.

Ur detta uppstår fraktioner bland sirenerna. Dels de som följer drottningen - av rädsla eller övertygelse - och även de som står mot henne. Men också flertalet olika opportunister som ser sin chans att sko sig på en drastisk förändring.

Och givetvis - rollpersonerna är sirener som kommer upp på land.

From the Forlorn Depths of the Siren Queen
Coolt! När jag föreslog Siren tänkte jag faktiskt främst på den mytologiska varelsen, men även med baktanken att det även kan tolkas polis-siren etc

Grymt upplägg
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Alright, lite lunchkladdande då.

Miljön är rökt, särskilt haven. Så insikten hos sirenerna är att, tusan, de måste faktiskt på något sätt integrera sig med mänskligheten däruppe. "The World Above".

Fram kliver drottningen, som tycker att människor är ju som får, de får banne mig repa sig eller dö. Men andra tycker att det är en lite väl radikal linje. Så plötsligt har vi nu sex grupper av sirener, alla med en framförallt social vinkel. Inga öppna krig eller dylikt - det är inte så de fungerar.

Aggressors (The Queen’s Line), Take Them by Force
Om du sällar dig till drottningens skara kommer du infiltrera världen däruppe. Kanske som en ren agent, där du bygger nätverk och samlar information, rentav lönnmördar emellanåt. Eller från den andra änden, där du nästlar dig in i skolväsen och annat för att påverka (eller i värsta fall döda) deras barn. Eftersom er respons på stress är att ta hand om era yngel så är det ynglen ni också ger er på i den här situationen. Men det gör också drottningens aggressiva linje till den mest radikala - och moraliskt obekväma.

Publicans, Tell Them the Truth
Andra vill istället på en kanske 50-årsperiod berätta sanningen för världen däruppe. Hej hej! Vi är sirener. Vi finns i haven. Hur kan vi bäst integrera oss med er? Genom att bli influencers och bygga upp en positiv inställning tror ni att det här går att göra. Andra kallar er naiva, eller skrattar bara.

Reformers, Change Their Ways
Ägandet, hamstrandet, och det själviska sökandet är skälet till den profithungriga naturvidriga filosofi som driver människor. Ni måste driva dem till reform. Att förändra deras grundläggande syn på vad som är viktigt kommer inte bli lätt, och det kommer krävas offer, men er väg är inte lika hård som drottningens och därför tilltalar den många. Jobba med människorna, inte mot dem.

Preachers, Make Them See
Istället för att försöka ändra på dem - visa dem er egna vackra kultur! Bjud dem att lyssna på er vackra sirensång. Skapa handel, skapa utbyte. Se bara till att dölja de delar som inte är lika vackra, som att ni faktiskt äter de ni kopulerar med. Sånt kommer människor aldrig kunna förstå.

Ecos, Help the World
Ni är inte viktiga. Mänskligheten är inte viktig. Det är planeten som är döende! Allt annat är sekundärt, och oavsett vilka metoder som krävs så är det planeten som måste räddas. Människor är bara fiender så långt som de jobbar mot det högre målet. Många av dem delar också er uppfattning. Men sky inga medel.

Indos, Control Your Own Destiny
Vissa ser den nya ordningen som en chans att kliva upp ur djupen för sin egna skull. Kanske ha en karriär, eller helt enkelt utforska människor precis som de är likt turister i ett främmande land. Det viktiga är inte vem som bestämmer eller vad som sker härnäst - det viktiga är att ni får agera utifrån er egna fria vilja och att ingen annan bestämmer vad ni gör.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag tänker på min grotta som en sorts organisk ångmekanik, medvetet skapad av dess invånare för att kombinera smide och grottjordbruk. Jag har ju FV 0 i Naturvetenskap, så jag tar gärna emot konstruktiv feedback på det här upplägget:

- Grottan har en pyramidform, med en bred bas som leder till ett långt smalt skorstensschakt upp till ytan. Ingången är en separat tunnel. Gruvschakt fortsätter sedan ned och ut från den breda basen.
- Den bred basen består av en eller flera grottsjöar, möjligen artificiella (lägg då till ytterligare ett schakt som fångar in smältvatten från bergtopparna. Alternativt är gruvan grävd runt en källa.
- Över den absoluta basen, en grottvåning upp, ligger smedjor, kök och härdar. Stora masugnar som kyls med vatten från sjön under. Vattnet pumpas upp och kan evakueras uppåt genom skorstenschaktet. I och runt det uppvärmda vattnet vid ugnar frodas liv - se hydrotermisk öppning. Grottsalamandrar och mikrober. Någon form av kretsloppssystem återför överskottsvatten och sediment till grottsjön.
- Grottinvånarna begravar sina döda i anslutning till sjön...
- Fladdermöss kommer in från ytvärlden, kanske genom skorstenen eller annat schakt, och bidrar guano.
- Själva grottsjön är en svampodling, som livnär sig på det organiska materialet ovan. Här vallas även Grottsvin, som bidrar till gödslandet.

Hänger detta ihop?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Hänger detta ihop?
Jag tycker det!

Fick lära mig av en vän att ett par saker händer långt ned under marken. Dels blir det väldigt väldigt varmt, bland annat på grund av trycket. Dels blir det extremt dålig luft av förklarliga skäl - se ventilationen till guldgruvan Mponeng.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Alright, lite lunchkladdande då.

Miljön är rökt, särskilt haven. Så insikten hos sirenerna är att, tusan, de måste faktiskt på något sätt integrera sig med mänskligheten däruppe. "The World Above".

Fram kliver drottningen, som tycker att människor är ju som får, de får banne mig repa sig eller dö. Men andra tycker att det är en lite väl radikal linje. Så plötsligt har vi nu sex grupper av sirener, alla med en framförallt social vinkel. Inga öppna krig eller dylikt - det är inte så de fungerar.

Aggressors (The Queen’s Line), Take Them by Force
Om du sällar dig till drottningens skara kommer du infiltrera världen däruppe. Kanske som en ren agent, där du bygger nätverk och samlar information, rentav lönnmördar emellanåt. Eller från den andra änden, där du nästlar dig in i skolväsen och annat för att påverka (eller i värsta fall döda) deras barn. Eftersom er respons på stress är att ta hand om era yngel så är det ynglen ni också ger er på i den här situationen. Men det gör också drottningens aggressiva linje till den mest radikala - och moraliskt obekväma.

Publicans, Tell Them the Truth
Andra vill istället på en kanske 50-årsperiod berätta sanningen för världen däruppe. Hej hej! Vi är sirener. Vi finns i haven. Hur kan vi bäst integrera oss med er? Genom att bli influencers och bygga upp en positiv inställning tror ni att det här går att göra. Andra kallar er naiva, eller skrattar bara.

Reformers, Change Their Ways
Ägandet, hamstrandet, och det själviska sökandet är skälet till den profithungriga naturvidriga filosofi som driver människor. Ni måste driva dem till reform. Att förändra deras grundläggande syn på vad som är viktigt kommer inte bli lätt, och det kommer krävas offer, men er väg är inte lika hård som drottningens och därför tilltalar den många. Jobba med människorna, inte mot dem.

Preachers, Make Them See
Istället för att försöka ändra på dem - visa dem er egna vackra kultur! Bjud dem att lyssna på er vackra sirensång. Skapa handel, skapa utbyte. Se bara till att dölja de delar som inte är lika vackra, som att ni faktiskt äter de ni kopulerar med. Sånt kommer människor aldrig kunna förstå.

Ecos, Help the World
Ni är inte viktiga. Mänskligheten är inte viktig. Det är planeten som är döende! Allt annat är sekundärt, och oavsett vilka metoder som krävs så är det planeten som måste räddas. Människor är bara fiender så långt som de jobbar mot det högre målet. Många av dem delar också er uppfattning. Men sky inga medel.

Indos, Control Your Own Destiny
Vissa ser den nya ordningen som en chans att kliva upp ur djupen för sin egna skull. Kanske ha en karriär, eller helt enkelt utforska människor precis som de är likt turister i ett främmande land. Det viktiga är inte vem som bestämmer eller vad som sker härnäst - det viktiga är att ni får agera utifrån er egna fria vilja och att ingen annan bestämmer vad ni gör.
Jäklar, låter som det blir ett helt rollspel av det här :)

Bra och tydliga fraktioner. Kanske är "Publicans" och reformers lite för lika? (Publican betyder föresten pubägare, tror du menar något annat).
Skall Ecos vara Help the World eller Help the Seas? Käns ju lite Namor the Sub mariner annars, haven slår tillbaka är ju klassiskt
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Kanske är "Publicans" och reformers lite för lika?
Jag ser det som en skala. På ena sidan är liksom "kan vi inte prata lite?"-varianten, som då är Publicans. På andra änden har du Aggressors. Mittemellan finns Reformers. Så de är lika varandra, men deras metoder skiljer sig ganska mycket åt.

(Publican betyder föresten pubägare, tror du menar något annat).
Jag deriverade bara fraktionsnamnet från att de vill "go public", därav publican. Ingen relation till det antika uttrycket. :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag deriverade bara fraktionsnamnet från att de vill "go public", därav publican. Ingen relation till det antika uttrycket. :)
Används även i samtida engelska, även om det kanske är lite sådär brittiskt gammalmodigt.

Det antika ordet betyder skattefogde.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
@entomophobiac, är du okej med det här som en allmän kladdtråd (som det ju verkar dras åt), eller ser du hellre att vi andra startar egna tråder om våra projekt?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Ursäkta, jag utgick från allmän kladdtråd, var inte meningen att spamma dina funderingar Ento
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
@entomophobiac, är du okej med det här som en allmän kladdtråd (som det ju verkar dras åt), eller ser du hellre att vi andra startar egna tråder om våra projekt?
Ös på! Jag vill mest läsa folks resonemang, så ju mer det kladdas dess bättre. :)

EDIT: bytte namn på tråden till "Allas" kladdtråd istället för "entos".
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Funderade lite på regler, och jag tror att bästa sättet att göra den sociala aspekten viktigare är att göra strid mindre viktig. Förutsatt att det rör sig om ett "klassiskt" regelsystem i någon mån, med rollpersoner, spelledare, etc.

Därför:

Fighting Humans
You have claws, protective scales hard enough to defend against stabs and cuts, and you’re strong enough to lift a grown man off his feet.
If you want to kill a human, just do so. No need to roll.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Topp!

Då ska jag också fundera lite. Jag har ju fått värdig, mat och damm. "Värdig" associerar jag till värdighet och lite den konfucianska principen om att behålla ansiktet och låta andra behålla ansiktet. Jag ser en kultur som sätter högt värde på att låta folk behålla sin värdighet, med allt vad detta innebär. Jag tänker till exempel på scenen i Monsieur le consul, där en krigsherre får ett badkar i present av den franska konsuln, men inte känner igen ett franskt badkar och tror att det är en gryta. Ingen berättar för honom vad det är, för det skulle göra att han tappade ansiktet, och när han låter sina mannar sätta eld under badkaret går det under i elden. Alla låtsas som ingenting. Där har vi kulturspel!

Ordet "damm" har ju flera innebörder, och jag slits mellan ett dammigt ökenlandskap och en uppdämd flod. Jag tror dock att jag gillar det senare. Där drar vi också åt kinesiskt håll, då dammbyggen är otroligt viktiga uppgifter för staten i gamla (och moderna) Kina. Ett dammbygge är en viktig del av handlingen i Rök över Kanton, det första scenariot i Plommonkrönikan.

Sedan har vi mat. Jag tänker här antingen på svält, att mat är viktigt, eller på en rejäl bankett. Jag tror jag gillar det senare, vilket tar mig till en stor festbankett som ska fira invigningen av en jättelik damm, ett riktigt underverk. Jag tänker ett lite mytologiserat Kina här.

Så idé: Ett enormt konstruktionsarbete har slutförts och den stora floden som förr översvämmade och orsakade katastrofer har tämjts. Kejsaren själv dyker upp på banketten, och alla lokala ämbetsmän och ädlingar är alldeles till sig i att kunna duka upp en bankett som ska duga åt Himlens son. Kanske har vi en floddrake som är vred över att hans frihet barrikaderats. Kanske är det självaste Yu den store, som enligt kinesisk legend uppfann dammbyggandet, som är där. Det vore ju lite fräckt. :gremshocked:

Jag ska fundera vidare.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Värdig, damm och språk för min del. Kombinationen av damm och språk får mig att tänka på ett gammalt bibliotek, en kunskapsinstitution av något slag, och värdigheten som en del av det sällskap av prästbibliotekarier som underhåller det. Någon form av postapokalyptisk miljö ligger nära till hands.
 
Top