Nekromanti Kulturkrockar som missas

adamstolterman

Veteran
Joined
27 Sep 2007
Messages
5
Location
Umeå
Hej jag har en fråga gällande rollpersoners bildning och syn på världen, och även spelarnas. Jag är SL i vår grupp och jag har märkt av ett problem som jag inte riktigt vet hur man bäst kan lösa.

Spelarna jag spelar med har hittils mest hängt runt Asharina halvön och kanske lite på takalorr. Problemet är att när dom träffar på någon som inte kommer från ett ställe dom känner till eller ser väldigt annorlunda ut, vet dom inte riktigt hur dom ska agera. Till exempel skulle dom kunna träffa på någon från ett land som deras kultur hatar, och låta det passera obemärkt, helt enkelt för att dom inte kan nog mycket om mundanas folk och kulturer.

Frågan lyder alltså: Hur gör ni för att spelarna och karaktärerna ska veta det dom logiskt sätt borde veta om dom inte gör det. =P
Säger ni helt enkelt till dom att "just det du hatar mannen som kommer gående..varför? för att du gör det". Eller låter ni såna möten glida förbi obemärkt. Eller säger ni åt dom allt dom ska läsa innnan dom börjar spela karaktären.

Problemet tror jag ligger i att för att få en trovärdig karaktär måste man läsa om större delen av mundana från den personens perspektiv. Det blir mycket jobb. Tankar?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Uttryck det inte som "din rollperson hatar den här personen". Att på detta vis deklarera rollpersonens känslor blir lite märkligt. Däremot kan du ge vinklad information -- säg "han är en jargier, ett folkslag som ett flertal gånger angripit ditt hemland av religiösa skäl och vars inkvisitorer utfört en mängd övergrepp". Då kan spelaren själv bestämma ifall hans rollperson väljer att döma personen efter det land han kommer från, eller ger honom en chans i vart fall.
 

adamstolterman

Veteran
Joined
27 Sep 2007
Messages
5
Location
Umeå
tack och följdfråga

Ni får ursäkt mig. Jag är lite nybörjare på allt. =D

Än följdfråga på detta är att jag funderar på hur drastiskt attityden till andra folkslag förändras beroende på vart man befinner sig. Alltså om en Gûrd vandrar från Västmark går norrut upp över soldarn och asharien för att hamna i drunok, hur mycket skulle folk agera annorlunda mot honom?
Skulle det bli mindre vänligt bara eller skulle det bli direkt hat om du hamnar i ett land som inte innehåller någon som dig?

Ursäkta att nybörjaren tjatar =P
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Re: tack och följdfråga

En gûrd som vandrar från Västmark till Drunok lär framför allt bli väldigt trött. :gremwink:

Du får tänka på att gränserna mellan länderna inte är vattentäta skott -- det här med nationell kultur är framför allt något som uppkommer senare i historien, under medeltiden var den regionala identiteten ofta viktigare. Det innebär att en bonde i västra Soldarn kommer att ha mer gemensamt med en i Västmark än en från ön Kathar. Dock finns det vissa saker som kan påverka -- Soldarn var involverat i Trollkrigen, vilket innebär att det finns en större misstänksamhet mot allt som kan kopplas till trollsläktet (detta inkluderar även tiraker bland den obildade befolkningen) -- många har någon familjehistoria där en förfader blev ihjälslagen av ett troll.

Direkt hat kommer framför allt uppstå om folk känner sig hotade -- om de inte fruktar för sitt liv kommer de inte försöka angripa gûrden, däremot kommer han inte ha en chans att få sova på värdshus, folk kommer inte vilja tala med honom och så vidare. Han kommer vara lovligt byte för tjuvar och rånare -- vakten i städerna består ofta av milis, så de bryr sig inte om att göra något när offret "bara är en gûrd". Kort sagt kan man säga att han kommer vara utlämnade till en kall, hård och orättvis värld. Detta gäller för övrigt inte bara gûrder -- en utlänning som inte verkar vara rik eller viktig kommer antagligen hamna i samma situation, men det är lättare att se att gûrden inte passar in.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
När det blir aktuellt brukar jag kort och koncist berätta om folkslaget/landet. Lite om hur relationerna mellan rollpersonernas land är med det land de kommer till, vad de har för religion och liknande... Så får spelarna själva bestämma hur öppna dom är mot dessa saker.

Man kan faktist på 5 minuter sammanfatta en hel del av det viktigaste som rollpersonerna känner till men ändå ge en känsla av hur relationen till landet/folkslaget/kulturen är. Detta förutsätter ju att du kan en del om det... Men om du vet var rollpersonerna ska resa, eller vilka de ska möta kan du läsa på lite i förväg i t.ex. geografica mundana. Så har du lite koll och kan berätta lite för dina spelare..

Jag gillar att framställa det ungefär såhär:
"Ni lägger till i den Cirefaliska staden Marek Pomian, ni vet ju att Cirefalier dyrkar Cirza och att deras gudom förespråkar flit, hederlighet och rättvisa. Ni vet även att Cirzatemplet tillåter dyrkan av andra gudar. Cirefaliska samväldet bedriver mycket handel och är bra på det. De har bra kontakter med ert hemland (Asharien/Soldarn), så ni borde inte ha några problem i staden."

Det där tar ju bara någon ½ minut att berätta, sedan låter jag spelarna ställa frågor, då de kan vara intresserade av olika saker som rör staden/landet och om jag tycker att det är något deras karaktär borde veta, så berättar jag det också...

Allt som allt tar detta kanske 5 minuter, och sedan känner alla att de vet vad de behöver. Det är ju ingen djup kunskap, men den är både allmän och lite anpassad efter karaktärerna. Se'n kör man vidare...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Till att börja med gäller det att tänka på hur mycket spelarna egentligen vet; i kampanjen jag nu spelleder där alla är från Jargien har vi till exempel en präst som är mycket bildad och har stora kunskaper inom ockultism, och därför har ganska goda kunskaper om Mûhad, Melorion, Consaber och Asharina och naturligtvis deras religionen, om än vinklade efter det jargiska synsättet, en annan är en gatflicka som förmodligen inte ens sett ett träd innan början på kampanjen och som bäst vet att Melorion är ett land utanför Jargien.

Jag har försökt instruera spelarna genom att ge var och en ett dokument där jag kort sammanfattar vad de vet om resten av världen; prästen vet troligen vad en dvärg är, med tanke på att det finns dvärgiska enklaver i alla större jargiska städer, medan gatflickan i bästa fall hört historier om korta, skäggiga män som bor i isolerade enklaver avskilja från andra.

Förutom att göra som k7e9 föreslog i sitt inlägg (som jag nu ska försöka gå på) är en metod jag funderat på att skicka ut relevant information innan mötet; vet jag att de möter en dvärg så skickar jag ut en kort text som handlar om dvärgar ur ett jargiskt perspektiv, och talar eventuellt med någon av dem innan ifall han kan tänkas reagera på ett speciellt sätt. Man kan ha mycket hjälp om man har en landsmodul eftersom de där ofta sammanfattar landets syn på andra kort och effektivt, och det motsvarar ungefär vad spelarna borde veta.

Hoppas det var till någon hjälp.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
När min spelgrupp spelade Tekumél med Bearnie som spelledare hade han en väldigt bra approach; där han i början av varje spelmöte tog en stund att berätta för oss om någon företeelse i världen, allt från tex gudasyn till hur den intressanta traditionen med humörskyltar funkade. Jag tror att det lättaste -och- mest effektiva sättet att få folk att hajja en setting, är just att lära dem om den bit för bit. Inget klår dock sådan kunskap som förvärvas genom erfarenheter -in game-: du kan tjata och tjata om hur mycket mûhadiner hatar aunurier, men för att verkligen få spelarna att inse det bör du visa upp detta hat för dem i spelet.

Så, var inte rädd att helt sonika berätta för spelarna hur saker förhåller sig, men se också till att betona eller iaf ta upp dessa saker i scenariena du spelleder. Först då kommer de verkligen fastna.

Ett konkret exempel från dagens spelmöte. En av mina spelares rollpersoner, Thizara, är en ung magiker/schaman som för tillfället befinner sig i Mûhad, där hon som kvinna måste kämpa för att nån öht ska lyssna på henne. Emellertid, det här spelmötet kröntes hennes älskare Arshan till kefal av Alkharzan, och från det ögonblicket behandlade varenda tjänare och vakt plötsligt Thizara med oerhörd respekt och vördnad. På det sättet visade jag konkret för spelaren hur maktstrukturerna fungerar i det mûhadinska samhället; för rollpersonen hade själv hamnat mitt i dem.

- Ymir, redogör
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Jag har gjort som så att dels be spelarna läsa och dels berättat för dem om hur världen funkar och dels visat ingame hur det ligger till.
Tex har vi (i omgångar) haft två damarier i gruppen, och när de reser genom Soldarn har de ganska öppet blivit trakasserade och påhoppade av den Soldiska befolkning (tills de gick upp för folk att de hänger med sonen till en hertig. Då blev folk snälla igen). Bland annat har en rp fått en lynchmobb efter sig bara för han var damarier.
Och damarier är i sin tur världens största främlingshatare och rädda för alla icke människor, typ. Så när vi hade en alv i gruppen så sa jag till den ena av damarierna (ok spelaren) att han tyckte alven var kuslig och inte kände att han kunde lita på honom etc.

Personligen tycker jag att metoden spelarna läser själva, du som SL talar om och visar ingame är bra och rekomenderar den. :gremsmile:
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Att tänka på

Viktigt här är att tänka på tidsperspektiv...

Hur länge sedan skedde dessa övergrepp?

En fullständig invasion med tortyr och bränder som
skedde för fem hundra år sedan är förmodligen inte
lika förargelseväckande idag som en raid med kidnappningar
av barn i förra veckan... beroende på en massa andra faktorer
också, men jag tror jag fick fram min poäng.

Se det här som ett komplement, inte kritik mot förra inlägget.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Att tänka på

"En fullständig invasion med tortyr och bränder som
skedde för fem hundra år sedan är förmodligen inte
lika förargelseväckande idag som en raid med kidnappningar
av barn i förra veckan...
"

Å andra sidan så är en stor del av svenskarna mycket fördomsfulla mot öststatare i allmänhet och ryssar i synnerhet trots att det var 198 år sedan Sverige låg i direkt krig mot Ryssland. Sunni- och shiamuslimer hatar varandra på vissa håll för oförrätter med rötter hundratals år tillbaka i tiden, och schismen mellan katoliker och protestanter har hängt med sedan reformationen i början av 1500-talet. Det finns helt säkert mycket fler exempel, men det var vad jag kom på på rak arm.

Människan är en envis liten rackare som sällan glömmer än oförrätt om hon inte har goda skäl till det. Ofta ärvs fördomarna ner frå föräldrarna till nästa generation genom en uppfostran präglad av intolerans mot den andra folkgruppen/religionen/whatever, och hatet kan fortleva ytterligaren en generation.

/Marukusu, jihad-schmihad.
 

adamstolterman

Veteran
Joined
27 Sep 2007
Messages
5
Location
Umeå
re:

tack för alla tips. Känns som att jag gillar idén att helt enkelt ge infon till nya rollpersoner om vad dom troligtvis tycker och tror om världen. Även att ge vinklad information vid själva mötena med andra kulturer känns enligt mig lite som att man styr deras person för mycket. Eller snarare att man hjälper spelaren lite för mycket. Det känns roligare om han skulle träffa på någon och själv komma på/ihåg att "det här är en cirefalier och det är kanske inte helt bra att jag går på vägen då för att..ja bla bla". Men det kanske är att kräva lite för mycket av spelaren..jag vet inte.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: re:

Nejdå, det är inte för mycket att begära av spelarna...
Grundläggande saker kommer spelare kunna lära sig och komma ihåg, speciellt om du lägger fram det på ett intressant sätt, se'n kommer ju spelare aldrig komma ihåg allt...

Mycket går dock att lära dem, använd upprepning... Först kan du berätta ett längre stycke (som jag föreslog innan) och se'n tar du upp småbitar när det blir aktuellt...
Har du t.ex. berättat mycket om Cirefalier och så ska de handla på en marknar så kan du säga något i stil med. "Ni ser att försäljaren är Cirefalier, och ni vet ju vad det betyder."

Då minns nog alla vad du berättat om Cirefalier och pengar... Dessutom de kanske drar sig till minnes andra saker du berättat, som att Cirefalier är korta och sådär... Genom att säga "ni vet vad det betyder" så vet de att de inte kommer få all information serverad alltid...
Så då kommer deras hjärnor börja leta efter information i långtidsminnet, och så kommer de komma ihåg mycket annat du berättat om Cirefalier...

Eftersom du lägger fram det som "ni vet ju vad det betyder" så får spelarna känna att de faktist minns saker också, vilket är trevligt... Tillslut behöver du kanske bara säga Cirefalier, så vet alla en hel massa helt plötsligt...
 

lojpersson

Minion
Joined
27 Apr 2006
Messages
14
Vi i min spelgrupp testade ett helt nytt sätt att komma tillrätta med problematiken runt vad karaktärerna kunde samt det nya spelsystemet, som Eon var för oss när vi började. Det fungerar bara för förstagångsspelare (eller bättre för dem i alla fall) så det kanske inte är nått för dig men det fungerar bra för oss.
När vi satte oss ner för att spela för första gången hade jag redan gjort karaktärerna till spelarna och de fick ut ett karaktärsblad där i princip bara grundvärdena stod. Orsaken till det var att samtliga av dem lider av minnesförlust (varför är inte viktigt). Detta gjorde att jag kunde (och fortfarande kan) ge dem information lite i taget allt eftersom de återfår sitt minne (och kan fylla i sitt karaktärsblad) och interagerar med omvärlden. Det gör också att det framkommer en hel massa roliga rollspelssituationer när spelare inser att deras aggerande vid ett tidigare tillfälle kan vara helt "fel" ur synvinkeln från deras kultur och uppväxt och deras försök att rätta till dem.
Den här lösningen kräver dock ganska mycket av spelarna och förutsätter mycket förberedelsearbete från spelledaren men då det fungerar så är det mycket tillfredställande.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Att tänka på

Jag anser att det i de fall du tar upp finns faktorer som oliktänkande, hotbilder och annat som också bidrar till ogillande, och att det inte bara är faktiska konflikter som spelar in. Men jag håller med i sak.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Att tänka på

"Jag anser att det i de fall du tar upp finns faktorer som oliktänkande, hotbilder och annat som också bidrar till ogillande, och att det inte bara är faktiska konflikter som spelar in. Men jag håller med i sak."

Självklart finns dessa andra faktorer även i Mundana.
En samoritroende soldier ser antagligen vilken förbipasserande daaktroende damar som helst som ett hot: han tillber ju dels en "ond" gud och dels så rustar hans "vampyrstyrda förtryckarland" till krig på Asharinahalvön - damaren kan likagärna vara en spion eller inkvisitör i soldierns ögon, efter allt vad den lokale prästen har sagt om det alltigenom onda och ogudaktiga Damarien.
Damarens syn på den "soldyrkande kättaren" från Soldarn är å sin sida antagligen lika föraktfull, som resultatet av ett liv präglat av indoktrinering från Daakkyrkan och den mycket mäktiga och auktoritära adeln/ätten Vitfjäder.

Men, men - du fattar.

/Marukusu, yrar i sömnen.
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Re: Att tänka på

Ofta ärvs fördomarna ner frå föräldrarna till nästa generation genom en uppfostran präglad av intolerans mot den andra folkgruppen/religionen/whatever, och hatet kan fortleva ytterligaren en generation.
Tänk då hur det är för dvärgarna, som lever sisådär fem gånger längre än människor, för att inte tala om alver.
 
Top