Nekromanti Kulturkrock i RQ6

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Jag har då äntligen fått mitt efterlägtade ex av RQ6 (och mitt brinnande hat för postordershopping förnyats)
.
Efter att bläddrat igenom boken ett par gånger så är det en ganska svensk sak jag reagerade på, kanske lite apropå den diskussion att översätt RQ6 till svenska som förts i en annan tråd.

RQ använder sig ju av ett klassificeringssystem för kultur/tidsepok för vilka vapen och rustningar som passar i vilken miljö. I det system står M för medeltid och sen när jag kollade in vikingaskölden så hade den klassificering M.

Det var här kulturkrocken satte in. Vi här i Sverige är ju lite efter resten av Europa när det gäller medeltiden. Medan resten av Europa hoppar direkt till medeltid efter västroms fall så harvar vi i Sverige(Norden) på med folkvandtingstid, Vendeltid och vikingatid innan vi ens kommer fram till medeltiden.

Vilket fick min första reaktion över den medeltida vikingaskölden var att ifrågasätta författarnas historiska kunskaper tills jag insåg att de använde den Europeiska definitionen på medeltid.

Vilket så här efteråt är rätt så kul grej att haka upp sig på.
 

Pete Nash

Veteran
Joined
29 Jan 2012
Messages
31
Location
Boden, Sverige
Sorry about that. Unfortunately the Milieu categories are necessarily very coarse, having to cover a lot of history across multiple cultures, so its a one-size fits all solution. I hope it won't annoy you too much.

In the meantime you might like to look at my MRQ2 Vikings book? That should satisfy any need to see Scandinavian history treated right, and has the added bonus of being almost 100% compatible with RQ6! :gremwink:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
Jo, och när medeltiden börjar skiljer sig även i länderna söder om Östersjön. När jag pluggade franska för några år sedan greppade den franska lärarinnan inte min redogörelse för svensk historia. För henne slutade antiken och började medeltiden när Frankrike fick den första kristna kungen ca år 500. Folkvandringstiden var en okänd epok för henne, lite överraskande med tanke på den drabbade Gallien.

Engelsmän talar gärna om the Dark Ages, vilket verkar motsvara vår vendeltid, som en era före medeltiden.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Kul grej att haka upp sig på :gremsmile:
Jag tänkte tipsa om VIkingboken till MRQ2 (eller Legend antar jag) men såg att det redan gjorts. jag gillar inte vikingatiden (man drar bara varandra i skägget hela tiden) men den är sjukt bra ändå.


Storuggla, inga gnomer
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Pete Nash said:
Sorry about that. Unfortunately the Milieu categories are necessarily very coarse, having to cover a lot of history across multiple cultures, so its a one-size fits all solution. I hope it won't annoy you too much.

In the meantime you might like to look at my MRQ2 Vikings book? That should satisfy any need to see Scandinavian history treated right, and has the added bonus of being almost 100% compatible with RQ6! :gremwink:
Actually, seen from an Anglo-European perspective they are just fine. I just found it funny how my own Scandinavian historical perspective clashed with the book's.
It's such a simple thing that you normally don't even think about but suddenly things become surreal simply because what you been taught as a child differs slightly from what someone else has been taught as child despite living relatively close to each other on the same continent.
Kind of freaky really.
 
Top