Nekromanti Kulturförfattar-anställning. Men vilka saker bör jag känna till?

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Japp. Som titeln låter har jag alltså lyckats få en anställning som någon form av författare. Jag arbetar för en privat företagare. Ännu så länge har inget kontrakt skrivits, men jag har å andra sidan inte gjort något mer än att skriva ett par prov-texter som han lovat att jag ska få betalt för i vilket fall. Jag har då rätt till nystartsjobb och han har föreslagit 100:- per timme i lön. Bör jag se detta som ett heltidsjobb? Han verkar inte riktigt ha koll, jag har absolut inte koll. Jag vill verkligen inte bli lurad och jag är sjukt psyched över chansen att ha ett jobb för en gångs skull. Vilka frågor bör jag kunna besvara för att känna mig säker?

Arbetet innebär att jag kommer spökskriva, så jag kommer ju inte kunna redovisa mina alster om jag söker andra jobb. Nu har ni chansen att hjälpa en desperat okunnig forumit. Tack på förhand!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes;n96136 said:
Vad ska du skriva om? Och hur omfattande ska en artikel vara.
Den artikeln jag ska skriva om kommer vara väääldigt omfattande i det ganska avgränsade området jag fått i uppgift att fokusera på. Tänk en B-uppsats på universitetet. Jag har dock ingen direkt förkunskap så jag behöver studera både engelska och svenska källor och eventuellt andra språk också. Jag räknar med att jobbet kanske tar femton timmar iaf och jag har lite drygt två veckor på mig.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
http://handels.se/medlem/lon-och-villkor/lagstaloner/

Om du hade arbetat på ett seriöst företag (med kollektivavtal) så har du alltså ett par tusenlappar mer i månaden. Om du är 18 år och om du inte har någon som helst branchvana. Jag skulle tro att det inte gäller dig.

En viktig sak i sammanhanget är vem som betalar arbetsgivaravgifter? Kommer du att skicka en faktura till uppdragsgivaren, eller skickar han en lönespec? Om du gör det är du att betrakta som konsult. Dina 100:- kommer att smälta ner till ca 50:-. Om han gör det behöver du "bara" betala skatt, kanske 70:- kvar då.

I min branch hade du kostat mellan 500:- och 1000:- per timme beroende på hur kvalificerad du är. Men sen är det ju tillgång och efterfrågan.

Jag tycker du ska ha allra minst det dubbla. Om du ska skicka en faktura (och alltså åker på arbetsgivaravgifterna) så ska du ha ännu mer. Men jag har själv varit arbetslös två gånger, man tar vad man får.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Recca;n96138 said:
Japp. Som titeln låter har jag alltså lyckats få en anställning som någon form av författare. Jag arbetar för en privat företagare.
Det låter som en copywriter-tjänst. En stor andel av copys är frilansare, som skickar en faktura och tar betalt per timme eller per tecken. Per tecken har jag ingen koll på, men per timme som frilansare bör man ligga på 750 kronor/timme (eftersom typ 60% försvinner i egenavgifter, f-skatt etc och man behöver jaga nya uppdrag hela tiden).

Är man anställd så ligger snittet utanför Stockholm kring 180-190 kronor/timme eller 30000-32000/månad. Det är förstås lägre för nya i branschen utan erfarenheter.

Sen vet jag inte vad nystartsjobb innebär, hur det påverkar och vad staten bidrar med på den punkten, så jag vet inte hur det justerar upp eller ner. Men får du inte 150 i handen före skatt inklusive bidragen från staten så skulle jag nog hävda att du blir lurad.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Krille;n96166 said:
Sen vet jag inte vad nystartsjobb innebär, hur det påverkar och vad staten bidrar med på den punkten, så jag vet inte hur det justerar upp eller ner. Men får du inte 150 i handen före skatt inklusive bidragen från staten så skulle jag nog hävda att du blir lurad.
Nystartjobb betyder att arbetsgivaren får tillbaks en del av sina kostnader från staten. Det måste m.a.o. vara en anställning, och inte frilansuppdrag. Bidraget motsvarar antingen arbetsgivaravgiften, eller dubbla den summan, beroende på diverse faktorer. I bästa fall reduceras alltså arbetsgivarens kostnader till att i stort sett bara vara nettolönen.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Det låter lite konstigt, inte nödvändigtvis att det är något fel med det men det där med att ingen verkar ha koll tycker jag inte känns så bra. Mitt bästa tips är att prata med facket om du är medlem, dom är grymma på det här med anställningar å sånt.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Recca, för att få nystartsjobb eller något annat anställningsstöd behöver arbetsförmedlingen godkänna i förväg. Det finns blanketter på AFs hemsida som du kan skriva ut, ta med till din arbetsgivare, få denne att fylla i och sedan lämna in hos din arbetsförmedlare.

Du behöver ge honom eller henne minst en vecka innan anställningen är tänkt att börja. En av de saker arbetsförmedlaren ska göra är att ringa facket för att kolla att din lön följer branschminimum. I praktiken innebär detta att om du inte åtminstonde får ca 18000 till 19000:- i bruttolön så bör du förhandla med din arbetsgivare: "med nuvarande löneförslag får du inget bidrag, men om du höjer min lön med X kr/tim, så behöver du betala mindre än halva lönebeloppet om AF godkänner nystartsjobb" typ.

(Om en arbetsgivare får välja mellan att betala 20000 kr i lön, men få hälften i bidrag, eller att betala 15000 kr i lön utan bidrag, tja... jag skulle påstå alla arbetsgivare kan räkna ut den matten :)

---

Man kan inte få ut bidrag efter anställningen börjat. Det är bara AF som kan godkänna nystartsjobbet. Det är bra om du gör dig själv till experten på nystartsjobb, Recca, eftersom sannolikt vet din arbetsgivare ingenting och många arbetsfömedlare har inte tid att bry sig...

Gå in på arbetsförmedlingens hemsida. Var inte rädd för att klicka på tabben för arbetsgivare.

Det är följande sida du vill kunna allt om, för att veta vilka anställningsstöd du kan "ta med" dig till en arbetsgivare:
http://www.arbetsformedlingen.se/For...rsattning.html

Dels kan du mata in en månadslön för att få ut exakta siffror för just ditt fall (om du nu kan sägas få en månadslön). Dels kan du skriva ut informationsblanketter med alla detaljer och ta med. Motstå frestelsen komma med löften - det är bara din handläggare som kan skruva på pengakranen, och bara om godkännandet kommer före anställningens början.

Utgå inte från att arbetsgivare kan något om detta. Faktum är att många arbetsgivare känner ett vagt obehag inför tanken på att besöka AFs hemsida ;-) så det ska du göra åt dem! :) Tänk som en arbetsgivare - jaga företagets kostnader!

Tyvärr kan du heller inte utgå från att din arbetsförmedlare har den energi som krävs för att göra det här jobbet åt dig. Den enda du kan lita på som kan ta tag i detta är du själv.

Lycka till,
Zapp
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Bolongo;n96167 said:
Nystartjobb betyder att arbetsgivaren får tillbaks en del av sina kostnader från staten. Det måste m.a.o. vara en anställning, och inte frilansuppdrag. Bidraget motsvarar antingen arbetsgivaravgiften, eller dubbla den summan, beroende på diverse faktorer. I bästa fall reduceras alltså arbetsgivarens kostnader till att i stort sett bara vara nettolönen.
Korrekt. "Faktorerna" är främst ålder och hur många år du varit i fas 3. Det finns tre nystartsjobb: för dig under 25, för nyanlända svenskar och för "resten" (läs långtidsarbetslösa). Läs arbetsförmedlingens broschyrer.

(Bolongo, du har säkert koll, men för övriga)

När vi i Sverige pratar "lön" pratar vi om en av tre saker:
Nettolön = det du får ut efter skatt; pengar i handen typ
Bruttolön = lön före skatt; det du ser på ditt lönebesked, den siffra du använder när du jämför med andras lön
Total lönekostnad = det intressanta ur företagarens synvinkel; dvs vad kostar den anställde egentligen. Detta är vad mänskor i de flesta länder menar med "min lön", vilket gör att när du talar med utlänningar framstår svenskens lön som besynnerligt låg.

Nettolön + skatt = bruttolön

Bruttolön + arbetsgivaravgifter/sociala avgifter = total lönekostnad


Nu när det är avklarat kan vi så förklara nystartsjobb:
Nystartsjobb för långtidsarbetslösa ger dubbla arbetsgivaravgiften i bidrag. Arbetsgivaravgiften är ca 31% av bruttolönen.

Så ett jobb med 20000 kr/mån kostar egentligen arbetsgivaren 26284 kr/mån.

Nystartsjobb innebär att staten står för 12568 kr/mån.

Således får arbetsgivaren 47% i bidrag (i just detta exempel).

Ur din synvinkel är det fortfarande ett helt vanligt jobb; hela trixandet ligger på arbetsgivarens sida. Det innebär inte att du inte kan vara den av företagets anställda som ser till att kunna allt detta!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Krille;n96166 said:
Är man anställd så ligger snittet utanför Stockholm kring 180-190 kronor/timme eller 30000-32000/månad. Det är förstås lägre för nya i branschen utan erfarenheter.
Nystartsjobb ger bidrag för lön upp till 22000 kr/mån. Detta är en relativt ny begränsning (från 150401 tror jag).

Du kan fortfarande få nystartsjobb för högre löner än så; men bidraget maxxar ur där (dvs bidraget sett som en andel/procentsats kommer sjunka när lönen överstiger 22000)

Sedan kan man diskutera hur rimligt det är att sätta detta tak så lågt, hur rimligt det är att klara sig på 22000 kr/mån (särskilt i Storsthlm) och om inte detta skickar en stark signal att det är okej med låglönebidragsträsk... men det tror jag både moderatorerna och Recca skulle uppskatta om ni gör i annan tråd... :)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag klarar mig på 8000:- i månaden, efter skatt. I Stockholm. Så visst fan går det.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Om du vill vinkla mitt inlägg dithän beklagar jag.

Är man arbetslös ter sig 22000 kr/mån som en jävligt najs inkomst, snudd på ouppnåeligt hög. Men faktum kvarstår; medianlönen i Sverige är mycket högre (grovt räknat 5000 kr mer). 22000 är egentligen en mycket låg lön (förutom i de allra påvraste låglönebranscherna). Det kanske sticker i ögonen; men vi gör oss en björntjänst om vi inte tittar på detta med öppna ögon.

Jag skrev mitt inlägg för att de som arbetar i en bransch med medellön på 30-35000 ska kunna kalibrera sina förväntningar. Verkligen inte för att dolka dig som är arbetslös i ryggen.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
CapnZapp;n96199 said:
Recca, för att få nystartsjobb eller något annat anställningsstöd behöver arbetsförmedlingen godkänna i förväg. Det finns blanketter på AFs hemsida som du kan skriva ut, ta med till din arbetsgivare, få denne att fylla i och sedan lämna in hos din arbetsförmedlare.

Du behöver ge honom eller henne minst en vecka innan anställningen är tänkt att börja. En av de saker arbetsförmedlaren ska göra är att ringa facket för att kolla att din lön följer branschminimum. I praktiken innebär detta att om du inte åtminstonde får ca 18000 till 19000:- i bruttolön så bör du förhandla med din arbetsgivare: "med nuvarande löneförslag får du inget bidrag, men om du höjer min lön med X kr/tim, så behöver du betala mindre än halva lönebeloppet om AF godkänner nystartsjobb" typ.

(Om en arbetsgivare får välja mellan att betala 20000 kr i lön, men få hälften i bidrag, eller att betala 15000 kr i lön utan bidrag, tja... jag skulle påstå alla arbetsgivare kan räkna ut den matten :)

---

Man kan inte få ut bidrag efter anställningen börjat. Det är bara AF som kan godkänna nystartsjobbet. Det är bra om du gör dig själv till experten på nystartsjobb, Recca, eftersom sannolikt vet din arbetsgivare ingenting och många arbetsfömedlare har inte tid att bry sig...

Gå in på arbetsförmedlingens hemsida. Var inte rädd för att klicka på tabben för arbetsgivare.

Det är följande sida du vill kunna allt om, för att veta vilka anställningsstöd du kan "ta med" dig till en arbetsgivare:
http://www.arbetsformedlingen.se/For...rsattning.html

Dels kan du mata in en månadslön för att få ut exakta siffror för just ditt fall (om du nu kan sägas få en månadslön). Dels kan du skriva ut informationsblanketter med alla detaljer och ta med. Motstå frestelsen komma med löften - det är bara din handläggare som kan skruva på pengakranen, och bara om godkännandet kommer före anställningens början.

Utgå inte från att arbetsgivare kan något om detta. Faktum är att många arbetsgivare känner ett vagt obehag inför tanken på att besöka AFs hemsida ;-) så det ska du göra åt dem! :) Tänk som en arbetsgivare - jaga företagets kostnader!

Tyvärr kan du heller inte utgå från att din arbetsförmedlare har den energi som krävs för att göra det här jobbet åt dig. Den enda du kan lita på som kan ta tag i detta är du själv.

Lycka till,
Zapp
Hm. Den där slidern går bara upp till 24 år. Jag är nästan tio år äldre. ;)

Tack för svaret dock. Väldigt informativt. Jag tror jag förstår hur det funkar. Får besöka AF snabbt som attan, helt enkelt.
 
Top