Nekromanti Kultskådisar som Sinister Six och ekebykavaljerer

Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Ok, inlägget som slutgiltigt skall visa att jag är galen. Fast vad väntade ni er av en som tar nick av en paraplybesatt polarfågel?

Ja, ni ser rubriken. Kultskådisar finns det förstås många om man som jag tycker att allt från Herrskap och tjänstefolk till Conan barbaren är väldigt kultigt och underbart. Nu tänker jag dock på fyra män som iofs har ganska olika framtoning, men som också för mig har nånting lite svårdefinierat gemensamt som gör att även om de kanske objektivt sett inte är extrembra skådespelare kan jag omöjligt tycka att något där någon av dem är med är riktigt dåligt. De 4 äro:
1) John Rhys-Davies (Nån slags portugis i Shogun, nån slags egyptier (?) i Indiana Jones, nån slags turk i Alan Quatermain-filmer, nån slags Sean Connery i De omutbara-TVserien, etc. Samt nån slags dvärg i Sagan om ringen, men där kommer han dåligt till sin rätt.)
2) David Carradine (Kwai Chang Caine i Kung Fu, onding i Nord och Syd, vemodiga och/eller halvgalna typer i konstiga dramer på 5an)
3) Patrick Stewart (Picard i Star Trek NG, profX i X-men) (kanske bästa skådespelaren av de 4, men man kanske bara tror det för att han är skallig och kan prata något som man inbillar sig är oxfordengelska, även om det inte är det.)
4) Tim Curry (Det i Det, digital skurk i Lexx-avsnitt. Samt, hör jag, hotellreceptionist i Ensam hemma 2. Jag har inte sett den. Den kan vara dålig, trots Curry.)

Men de fyra tillsammans blir för mycket förstås. Eller?
Jo! svarar förnuftig person, Martin säger tänk er...
Rhys-Davies som Doc Ock. Möjligen Mysterio.
Curry som Electro.
Stewart som Vulture eller Mysterio. Skulle kunna göra Ock om han hade hår.
Carradine som Kraven eller Vulture.
Av personer jag har för mig har varit med i Sinister Six återstår Venom och Sandman. Mr T som en svart Sandman blir nog för mycket, va? (och kanske lite skumt pk-igt - jag applåderar iofs mycket som kan kallas pk, men bara om det är ärligt.)

Och nej, Highlander-snubben är inte lika cool som Carradine.

För att då ytterligare befästa galenskapen och leka litterär: Jag har nyss läst Gösta Berlings saga. Vad sägs om:
Rhys-Davies som den killespelande översten Beerencreutz, den tyske uppfinnargreven Kevenhüller eller den store björnjägaren Fuchs. Eller kanske t o m den starke, men dumme, kapten Kristian Bergh?
Carradine som Kevenhüller, filosofen Eberhard, den blide Löwenborg - "den fromme mannen, som var för god för denna världen och förstod föga av dess vägar", eller den sminkade gamle kvinnotjusaren Rutger von Örneclou. Denna typecastingorgie skulle bli fullkomlig med Carradine som den livströtte gamle krigaren kusin Kristofer, men det känns inte helt rätt.
Bl a eftersom jag tror att Stewart - eller kanske Rhys-Davies, som kunde få prova att dra ner på bullret lite - skulle göra den rollen bättre. Annars kan jag bara se Stewart som den giktbrutne dandyn Örneclou. Udda men nog inte fel med sminkad Picard (fast man får också sminka honom magrare). Jag kan också se Stewart som den snåle Brobyprästen, och vilken som helst av de tre andra som den onde Sintram på Fors.
Återstår Curry. Patron Julius om han varit tjock. Nu svårt. Lite för ond och samtidigt småmesig för de flesta rollerna. Den lille Ruster? Kevenhüller? Eller den hemlängtande, blide, Liljecrona?

Hmm... Schwartzenegger eller Mr T som Gösta?
(Nej, seriöst tror jag inte att någon kombination av rollbesättningsförslagen ovan skulle behöva bli så tokig - med en väldigt skicklig regissör...)

Alla kommentarer välkomna men allra mest utfyllnad av "gängen".

MVH från en
Övertrött pingvin, som tror att alla utom Stewart skulle kunna göra intressanta tolkningar av en viss Cobblepot.
 

Nelwyn

Veteran
Joined
1 Apr 2002
Messages
27
Location
Värnamo, Småland
Jag kan nog hålla med om att Patrik Stewart hade funkat som Vulture Och att en slätrakad Tim Curry (som är en av mina favoriter även om jag inte sett sådär jätte mycket med honom) skulle kunna funka som Elektro men dom andra är jag lite skeptisk till...

Jag hade nog häldre sett:

Doc Ock= Elton John (åtminstonne jag tycker dom ser rätt lika ut =] )

Mysterio och Venom ser man ju istort sett aldrig ansiktena på så det blir lite svårare men jag kan dock tänka mig en läspande Schwarsenegger som Venom

Sandman kunde nog ha gorts av Samuel L Jackson om man sminkat på honom ljusare hy

David Caradine tycker däremot skulle funka utmärkt som Stick (han som tränade upp DareDevil )

Men det är förståss bara vad jag tycker.


PS. Var inte Chocker med i sinister six eller är det bara jag som mins fel DS.


/Nelwyn

If you pull the wings of a fly does it then become a walk ??
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
Re: kultskådisar

Vad sägs om: den tyske uppfinnargreven Kevenhüller eller den store björnjägaren Fuchs. Eller kanske t o m den starke, men dumme, kapten Kristian Bergh?

Alla dessa låter som perfekta roller för Arnold Schwarzeneger.../images/icons/devil.gif
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag kan nog hålla med om att Patrik Stewart hade funkat som Vulture Och att en slätrakad Tim Curry (som är en av mina favoriter även om jag inte sett sådär jätte mycket med honom) skulle kunna funka som Elektro men dom andra är jag lite skeptisk till...

<hr></blockquote>



Kommer knappt ihåg mina förslag nu. Alltihop började nog, mer eller mindre, med att jag just sett Sagan om ringen och tyckte synd om Rhys-Davies för att Gimli blivit så träig, som jag tror mer beroende på mask, manus och regi än skådisen ifråga. Sen tänkte jag ut några kultskådisar och försökte få ihop dom i nåt sammanhang för att det var kul, efter att först ha bestämt mig för att Rhys-Davies borde få spela serieskurk. Inte så konstigt om det blir lite krystat.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag hade nog häldre sett:

Doc Ock= Elton John (åtminstonne jag tycker dom ser rätt lika ut =] )

<hr></blockquote>



Visst gör dom! RD skulle inte kunna spela precis seriens Ock, men "galen vetenskapsman med metallarmar" kan han nog göra något roligt och lagom skrämmande av. Kanske.=T

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Mysterio och Venom ser man ju istort sett aldrig ansiktena på så det blir lite svårare men jag kan dock tänka mig en läspande Schwarsenegger som Venom

<hr></blockquote>



Inte så dumt...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Sandman kunde nog ha gorts av Samuel L Jackson om man sminkat på honom ljusare hy

<hr></blockquote>



Jag tänkte faktiskt på honom lite! Men riskerar inte bleksminkning att bli väldigt fult? Och känns han inte, med risk att förolämpa fans till det gröntröjade muskelberget, nästan lite för tuff?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

David Caradine tycker däremot skulle funka utmärkt som Stick (han som tränade upp DareDevil )

PS. Var inte Chocker med i sinister six eller är det bara jag som mins fel DS.

<hr></blockquote>



Du tycks ha bättre Marvel-koll än jag.
Mitt minne snarare bekräftar än säger emot Chocker. Vet dock inte om han skulle få vara med i min film, är inte det en rätt tråkig skurk? Men jag vet för lite.
Snyft... skall inte min älskling Carradine få vara med i Sinister... Jag tycker han borde vara magnifik som Vulture, om man inte låser sig vid det där med frisyren. Han har den rätta slitenheten, och en slags rovfågelaktighet när han spelar ondingar (som i Nord och syd). Jaja, Stick är nog cool. Men finns det ingen onding du tycker han skulle passa som?

Tack för att du bryr dig om mina fånigheter,
Ozzy
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Men...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Alla dessa låter som perfekta roller för Arnold Schwarzeneger...

<hr></blockquote>



Han är ju fullt upptagen med läspträningen... (se Nelwyns svar)

F ö: Kevenhüller tror jag inte på, det är en idealistisk, tragisk och mer eller mindre galen Daedalus-typ med "rövarbaronutseende". (Nåja, kanske med lösmustasch då då...) Fuchs...kanske. Bergh borde bli roligt.

Hej och tack,
Martin
 

Nelwyn

Veteran
Joined
1 Apr 2002
Messages
27
Location
Värnamo, Småland
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Tack för att du bryr dig om mina fånigheter,
Ozzy

<hr></blockquote>



Hur skulle jag kunna låta bli... det är ju marvel du snackar om /images/icons/smile.gif

Men det stämmer nog som du säger att om Samuel L Jackson skulle spela sand högen så skulle han nog bli lite väl tuff.

Vad det gäller David Caradine så håller jag med om att han har något rovfågel aktigt över sig när han spelar stygging men vilken marvel skurk han skulle passa som...hmm.. kanske Owl som har blivit bra mycke mer djur lik och grymt elak på sistone och grymt elak är iaf nått som jag tycker att Caradine kan spela väldigt bra

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

RD skulle inte kunna spela precis seriens Ock, men "galen vetenskapsman med metallarmar" kan han nog göra något roligt och lagom skrämmande av. Kanske.=T




<hr></blockquote>


Jo det skulle han säkert kunna göra.
Eftersom han är en sådan störtskön skådis skulle det nog bli riktigt bra dessutom.



Sen måste jag hålla med Lynx om Ruthger Hauer och Allan Rickman som oxå är två störtsköna skådisar
Om man börjar med Hauer så räcker det väl att jag bara säger Liftaren så förstår man ju att han skulle kunna skrämma slag på åtminstone hälften av alla marvel skurkar OCH hjältar
/images/icons/devil.gif
vad det sen gäller Rickman denna oerhört coola engelsman så kommer jag nog aldrig att glömma scenen ur Robbin Hood när han särar på Marions ben efter dom har "gift" sej.. det är en klassiker/images/icons/smile.gif



/Nelwyn som förövrigt håller med om att Chocker är en ganska tråkig skurk
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: John Rhys-Davies

Sagda gentleman figurerar även i en Gilbert och Sullivan cd som jag har. Han sjunger i kören och har den eminenta rollen som Juryns Förman. Lite crazy, att han dyker upp där man minst anar det...

Storuggla, vill också dyka upp lite varstans
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: John Rhys-Davies (OT)

Storuggla, vill också dyka upp lite varstans

Men det gör du ju redan. Se här, här och inte minst här.

-JPS- anar ugglor i mossen. Eller nåt sånt.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: John Rhys-Davies (OT)

Var i herrans namn fick du de där bilderna ifrån? o_O;;
Det var ju likt också!


Storuggla, letar kameror
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: John Rhys-Davies (OT)

Huga. Skrämmande likt. Dante och Insignia kan intyga likheten. o.o;


Storuggla, hittat tre kameror och en viol
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Älskar beskrivningen av Rhys-Davies karriär. Mig veterligen var det han som spelade Kingpin i den där Hulk-filmen där Daredevil dyker upp...

I serien 'Ultimate Avengers' är Nick Fury f.ö. svart och ser precis út som Samuel L. Jackson, eftersom tecknaren är Jackson-fan. Jackson älskar superhjälteserier, och har tydligen gett om inte sitt tillstånd så sitt tysta medgivande...

Utseende tycker jag man kan skita lite i. Vilken karaktär har de här superskurkarna, och vilken sorts karaktärer kan superskådisarna spela?

Ta Doc Ock, t.ex. Han leder nog hänsynslöshetsligan i sammanhanget, fast det är svårt att jämföra - han har bl.a. planerat att i princip mörda hela New York för att kunna kräva mer lösen för att hota att mörda Washington. Han är van att leda, främst arméer av goons, men han tenderar att utkristalliseras som ledare i andra sammanhang också ('first among equals'). Han är intellektuell (genialisk fysiker) med välutvecklat storhetsvansinne.

Kontra det med Sandman. Han är egentligen en småskurk som helst jobbar som han brukade göra innan han blev en sanddyn på rymmen: som självständigt opererande benknäckare med en beslutsfattare över sig, i en mindre organisation. Samma mönster hela tiden: Frightful Four, Sinister Six i dess versioner, Silver Sabre eller vad fasen hon heter och hennes legosoldater, den där gången han och andra 'snälla' skurkar samarbetade med Spidde (The Outlaws? Minns inte... The Prowler, Rocket Racer, Puma och Sandman, tror jag.), Avengers... samma sak hela tiden.

Det är olika snubbar i sin STIL, liksom, och även om det delvis hänger ihop med utseende etc - Sandman bör spelas av någon som inte är helt klen, Vulture av någon som passerat medelåldern - är detta mindre viktigt än sådana bagateller som att 'Flint Marko' inte är svart. Samuel L Jackson skulle göra en ganska bra Sandman, tror jag. Patrick Stewart skulle EMU inte kunna göra Mysterio, för Quentin Beck är för teatralisk och, eh, oseriös för att Stewart skall klara en sådan figur. Stewart är bäst när han är allvarlig, och när han är, vad skall jag kalla det, stark. Poängen med Mysterio är att för att hjälten skall besegra honom måste han genomskådas och ryckas ned från en pidestal, inte bara bli spöad eller besegrad. Det skulle passa för Alan Rickman eller Rhys-Davies, men Stewart skulle inte klara ett 'ovärdigt' ,misslyckande. Att ingen vet hur 'Bubbelskallen' egentligen ser ut har alltså ingen betydelse. Vem som helst kan ändå inte spela honom övertygande.

Nightowl, som för övrigt naturligtvis skulle föredra en film med The Owl som skurk, om man nu måste gräva upp gamla Marvel-skummisar. Gravitationsutmanande ockrare med uggle-fetisch som gick och blev superskurk bara för att klara att skattemyndigheterna synade honom i sömmarna, det ni!/images/icons/cool.gif
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: John Rhys-Davies (OT)

Här är en annan mycket fin bild./images/icons/smile.gif

 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,694
Location
Värnhem, Malmö
Jag kan tänka mig Rhys-Davies som Fuchs och Stewart som Brobyprästen. Sintram... svårt. Likaså Gösta Berling själv.

Men vilka skulle spela alla dessa adelsfröknar och andra fruntimmer som svärmar runt den gode Gösta?
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Kvinnor, kvinnor, kvinnor...

Men vilka skulle spela alla dessa adelsfröknar och andra fruntimmer som svärmar runt den gode Gösta?

Hmm... Adelsfröknarna vet jag inte riktigt om jag orkar bry mig om. Man får väl skrapa ihop lite Cate Blanchett och såna. Men du fick mig ändå att fundera. Vad sägs om Kathy Bates som majorskan? Jag kan inte riktigt bestämma mig - även om jag är säker på att det skulle vara bättre än en del av mina övriga förslag.

Roligt att någon tog upp ekebyfacklan också.
/Pingu
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
The Ultimate Sinister Six

Följande är naturligtvis den Enda Sanna™ perfekta castingen av Sinister Six, i konsekvensens namn gjord utifrån ett all-star-team av skådespelare från olika eror.

Doc Ock - en ung Orson Welles.
Vulture - Dominic Chianese (Corrado “Junior” Soprano i Sopranos). Han ska ju vara ett dallrigt pancho ju!
Kraven - Tom Selleck om det ska vara den gamle Kraven, Billy Zane om det ska vara den nye Kraven (original-Kravens son).
Electro - Brad Dourif. Fast Tim Curry funkar också. Rolig kardinal Richelieu i den annars värdelösa nyinspelningen av De Tre Musketörerna.
Mysterio - Vincent Prices röst (han har ju ändå oftast en guldfiskskål på huvudet). Om han nå'nsin ska ta av sig guldfiskskålen (och t ex låtsas vara dr Rinehart, psykiater) kan han t ex spelas av Anthony Heald (eller Oliver Platt om man vill ha någon yngre).
Sandman - Robert Mitchum.

Detta är original-Sinister Six. I “Return of the Sinister Six” var dock Kraven ersatt av Hobgoblin/Gula Trollet, som då lämpligtvis kunde spelas av Steve Buscemi med en massa latexmakeup.

Vad avser ekebykavaljererna ber jag att få återkomma i frågan. Fast då temat är kultskådisar måste givetvis Jeffrey Combs vara självskriven som Kevenhüller. Och Gabriel Byrne eller en ung Elliot Gould skulle nog inte vara helt oävna Gösta Berlingar. Som majorskan själv finns det givetvis ingen annan tänkbar skådespelerska än Margareta Krook (som f ö redan presterat den definitiva tolkningen av denna roll om jag inte missminner mig).

mvh
Örnie
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: The Ultimate Sinister Six

"Detta är original-Sinister Six. I “Return of the Sinister Six” var dock Kraven ersatt av Hobgoblin/Gula Trollet, som då lämpligtvis kunde spelas av Steve Buscemi med en massa latexmakeup."

Vad sägs om Willem Defoe? Han ska visst spela Goblin i den nya Spindelmannen filmen om jag inte minns fel.
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Bugar för castingproffset

Att jag på rak arm inte kommer på vilka hälften av skådespelarna (eller mer) är gör ju bara det hela mer imponerande.

Har Margareta Krook spelat majorskan på scen, tv eller film? Och när, ungefär? (Vilket decennium?) Jag skulle vilja se, jag kan verkligen tänka mig att hon kan ha varit strålande.

eder favoritpingvin,
Martin
PS Vill nämna, när jag ändå gör ett inlägg här, att jag har en större respekt för Cate Blanchett och många andra unga söta skådespelerskor än vad som kan tyckas av mitt inlägg "Kvinnor, kvinnor, kvinnor..." Vore synd om någon trodde att jag hade för mig att skönhet (enligt gängse ideal) och talang inte kan finnas hos samma person. Eller nåt. Usch vad jag tar mig själv på allvar, hoppas inte någon annan är dum nog att göra det.`~´DS
 
Top