Nekromanti Kults vara eller icke vara

Malakhai

Veteran
Hmm tjaa.. intressant åsikter om ett kontroveriellt å radikalt rollspel...
Har själv bara spelat ett fåtal gånger.... men jag måste säga att vi körde utan "gore".... omedvetet... ja menar känlsan å skräcken e ju suuuper... (gick fan inte nära en spegel på flera dar... :p)

Överlevande av slaget om Alakhai's citadel...

Krille

Super Moderator
Re: Vems Kult?

"jag tycker att reglerna visserligen är viktiga men ändå hamnar bland smådetaljerna. Kults system funkar helt okej, varken mer eller mindre."

Vilket är problemet. Grunden i systemet funkar okej. Det är detaljerna som inte funkar okej (stridssystemet, till exempel). I vilket fall så passar regelsystemet inte bra till dess spelvärld.

"Och om du nu läst Kult så många gånger som du säger och bara kan få ur dej i äventyrsväg en massa "gore och pervesioner" så kanske du borde sluta som SL och kanske spela lite mer."

Snarare är problemet att jag vill få ur mig äventyr med mindre gåre och perversioner, men det känns inte som att Kult har plats för sådana äventyr. Varje gång jag läser regelboken så får jag en känsla av ömsesidig garanterad perversitet, och det blir inte bättre när jag läser de äventyr som konstruktörerna kläckt ur sig (flå påven, till exempel?).

Så vi slutade spela Kult. Gradvis, omärkligt och bit för bit, men till slut upptäckte vi att vad det än var vi spelade så var det inte Kult.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Krille

Super Moderator
Re: Är Kult-spelare masochister?

"Provocerande och samtidigt något korkat skrivet tycker jag."

Provocerande, javisst! Det var meningen också. Korkat, det är upp till dig att avgöra, men eftersom du inte verkar hålla med mig om själva poängen så antar jag att du tyckte det var korkat. Men det är väl sånt man får leva med när folk har korkade åsikter... /images/icons/wink.gif

"Kan man utnyttja stora delar av spelet till mycket så ska man väl vara glad och nöjd. Resten kommer med köpet. Har du alltid utnyttjat 100% av alla de rollspel du köpt?"

Nej, Kult blev ju något totalt annat till slut. Annars brukar jag försöka använda rollspelen som de är - det är lättare att ha en gemensam avstampsgrund då. Det rollspel som jag använder just nu och som har lägst "användbarhetskoefficient" är Eon - eftersom jag spelar i en egen värld utgår 64 sidor av regelboken (10 sidor Mundana och 54 sidor magi), vilket gör att jag använder ca 76 procent av Eons regelbok. Men större förändringar än så undviker jag. Det blir bara jobbigt.

- Krille

kragghack

Warrior
Re: Regler och stämning

Håller med dig i allt, världen är någon av de bästa jag läst men reglerna :(

/Anders

dream

Hero

"För min del sätter reglerna en hel del av ett rollspels ton. Om någon hade... som ett exempel, slängt ihop Rolemasters regler med en typisk rymdhjältevärld à la Buck Rogers, Blixt Gordon eller Star Wars, så hade jag inte kallat resultatet för Space Opera. Möjligen hade jag kallat resultatet för "malplacerat".
Regler och värld hur ganska intimt ihop (utom hos friformare och storytellare) och stämningen hos den ena påverkar den andra. Om de båda inte är byggda för att fungera ihop som en enhet så får man ett spel som känns schizofrent om man inte ignorerar reglerna. Och vem sjutton vill slänga ut 350 pengar på en bok där bara hälften går att använda?"

Fasen Krille, ibland säger du geniala saker!

[color:orange] //Dream </font color=orange>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

Vindhand

Myrmidon
Regler och helhet

är verkligen Kult-spelare så masochistiskt lagda att de köper ett spel och kastar bort hälften av det

Det är nog få spel där man kan använda varje sida... Hur mycket av t.ex. EONs grundbok blir det kvar om man slänger ut alla "frivilliga" regler och det överdrivet detaljerade karaktärsskapandet?

Jag håller dock med om att kults regler är... opassande... Reglerna skulle passa bättre i Mutant Cronicles ;)

Don Kennetho

Warrior
Re: Neutral?

Är Krille full av buggar? (Jag kunde inte motstå, jag vet vad du menar)

Det har pratats mycket om att Kults regler (bortsett från buggarna) har fel regler för världen. Vilka regler är det exakt som är problemet egentligen?

Don Kennetho

Krille

Super Moderator
Krille full av buggar

"Är Krille full av buggar?"

Oja! /images/icons/wink.gif

"Det har pratats mycket om att Kults regler (bortsett från buggarna) har fel regler för världen. Vilka regler är det exakt som är problemet egentligen?"

De flesta.

Till att börja med, något är skevt med färdigheterna. Redan här antyds vikten av våld. Det är ca 5 ggr så svårt att bli proffs på att skjuta pistol som det är att bli proffs på brottsplattsundersökning (pga pistolskyttets så kallade vapenmanövrer). Om jag skulle lägga min tolkning av verkligheten så skulle jag snarare säga tvärtom - det är minst 5 ggr svårare att lära sig brottsplatsundersökning, eftersom det är ett större, mer komplext ämne med snabbare utvecklingstakt.

Utrustningslistan verkar mer vara hämtad från Qs verkstad, SÄPOs lager eller Ebbe Carlssons garderob, men inte den slags personer som arketyperna skildrar. Hur många rockmusiker har till exempel mörkerstridsutrustning och avlyssningsprylar i en skokartong under sängen? Och hur många elguror hittar man i utrustningslistan?

Stridssystemet är för komplext och tunggrott för ett skräckrollspel. Möjligen kunde det passa i ett spel som Neotech, men IMHO inte det minsta i skräck. Det finns en massa militära vapen i vapenlistorna, men inte sådana vapen som en civilist förmodligen får tag på lättare. Onej, rollpersonerna verkar antingen vara yrkesmilitärer, hemvärnsmän, vapensmugglare eller personer som gillar att spränga vapenkasuner utanför Borlänge, i alla fall om man tittar på vilka vapen som de kan skaffa. Stridskonstsystemet verkar vara hämtat från nån Hong Kong-ninjarulle i absolut lägsta spektrat av möjliga budgetar. Biljakter och flygstrider... nä. Var det skräck eller Top Gun vi skulle spela?

- Krille

Don Kennetho

Warrior
Re: Krille full av buggar

Angående det där med pistolskyttet måste jag säga att du har helt rätt i.
Att utrustningslistorna ser ut som de gör rättfärdigas i alla fall av författarna att det är ovanlig utrustning som det kan vara svårt att ta reda på för en SL.

Stridssystemet har då inte jag några problem med. Ett slag för att träffa och ett för skadan. Sedan har jag för mig att det nämns någonstans i regelboken att Kult är ett actionskräckspel. Modern skräck i deras tycke innefattar nog mer våld än t ex CoC-skräcken.

Don Kennetho

kefka

Hero
Re: Regler och helhet

Eons grundbok saknar också en riktigt världs beskrivning. Den måste man köpa för sig.

Per

kefka

Hero

Om du tror att blod/gore delen i Kult utgör hälften av grundboken borde du läsa den igen.

Per

kefka

Hero

Håller också med, dessutom tror jag det är fler som är positiva till kult än negativa.

Per

kefka

Hero

Då borde du läsa den en gång till också.

Per

Lasombra

Veteran
Ars Magica

Håller med dig lite grand i ditt resonemang men inte helt vi kör en kampanj nu i Ars som är satt i en egenskapad värld som fortfarande har kvar lite av Ars gamla stämmning, I och med att speltillverkararen till och med tycker i princip om nu inte tycker om Mythic Europe så lägg den någon annanstans då... Men men det är vad jag tycker och i och med att det inte är så stor risk att du läser det här så slutar jag med det...

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Lasombra on 2000-08-15 19:55.</EM></FONT></P>