Nekromanti KULT

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
skall först säga att jag gillar Kult...

Men...
Spelet har ju en del brister, bland annat så är systemet med Nackdelar och Fördelar lite skevt (vilket säkert diskuterats på forumet ett otal gånger) - men kokar ner till att om man har två exakt likadana rollpersoner fast den ene har en Nackdel så har personen utan nackdel mindre poäng att sätta ut på sina färdigheter och är således inte lika skicklig på det han gör.

Skadesystemet är wack (i alla fall i den engelska utgåvan (Kult 2nd ed.) där det är omöjligt att döda någon med en 9mm pistolkula... inte ens om man träffar i huvudet och gör en perfekt träff.

Spelet är också en salig blandning av maskinstäder, elysium, drömvärldar och en massa varelser, inkarnater, dödsänglar, gnostisk mytologi och Fan och hans monster. Man vet inte riktigt var allt hör hemma. En bättre struktur på spelet (eller riktlinjer för hur man använder allt på bästa sätt) hade ju inte skadat och likaså att författarna hade riktat in sig på en grej och inte skrivit om tusen olika saker.

men i övrigt gillar jag Kult som sagt...
 
Joined
18 Nov 2004
Messages
17
Location
Rimforsa
Jodå... Tycker om det väldigt mycket. Med husreglerna... Sedan beror det lite på hur spelet spelas. Jag gillar inte när det bara handlar om splatter och våld. Om det är mystiken och stämningen som ligger i centrum så blir kult ett fantastiskt roligt spel enligt mig...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Överskattat

Kult har massor av bra innehåll och mängder av bra idéer, men det är inte en av mina favoriter. Och reglerna skiter jag faktiskt helt i när det gäller den analysen.

Varför det inte är en av mina favoriter? För att det helt enkelt inte tilltalar mig. Det är perfekt för kortare historier och jag är övertygad om att kampanjer kan vara riktigt kul också, men i mina ögon är Call of Cthulhu ett bättre spel att använda sig av för skräck, så jag använder det.

Däremot har jag hämtat mängder av idéer från Kult vid tillfällen, så visst... Det är ett ok spel.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kult är kul !

Kult är ett nog så fungerande & "trevligt" spel tycker jag ! Jag ahr haft en hel del (o)trevliga säventyr där sedan skall cyckla hem & man tittar sig både 1 & 2 gånger över axelen... :gremgrin:
Det har det mesta om jag gillar i skräckmiljö, idéer & sådant..
Men som många andra spela så kan amn ju alltid snygga till det lite med en & annan husregel... :gremwink:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag hatar det mesta med Kult, ändå är det mitt favvospel genom tiderna. De bra delarna får en helt enkelt att kämpa med alla de dåliga delarna, och till slut får man ett spel som man känner sig riktigt hemmastadd i. Jag skulle aldrig kunna recensera spelet på "dator-sättet": (Alltså att man bedömer regler, världen, texten osv var och en för sig) Då skulle mina betyg inte spegla mitt helhetsintryck av spelet för fem öre.

Av det drar jag slutsatsen att alla som försöker bedöma spel genom att bara titta på enskilda delar av dem inte fattar någonting, eftersom det ju är helhetsintrycket och ens totala engagemang för spelet som är det viktiga.

Personligen tycker jag att Kult är det enda riktiga skräckrollspelet, eftersom det är det enda spelet som erbjuder en enhetlig setting som också är läskig. Andra spel känns så splittrade, eller ofullständiga (ett bra tecken på att ett skräckrollspel inte är värt ett skit är om de som berömmer spelet inte pratar något om spelet i sig utan om helt andra prylar, såsom böcker eller filmer).
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Jag har mycket blandad erfarenhet av KULT. I ena fallet var min SL mer intresserad av action vilket gjorde att KULT med alla dess vareleser blev någon form av monsterslakt. Den suggestiva och mörka hinnan som finns i KULT existerade inte då. När en annan SL tog över spelet ändrades inriktningen drastiskt och det blev skräck. Inte bara röja runt utan ren skräck. Vanliga människor hade de mest bisarra vanor och inget var som det skulle. Att vara paranoid i det spelet är mycket lätt. Tyvärr så lade den SL KULT på hyllan efter en kort tid.
För drygt 2 år sedan började en annan SL i våran grupp att ta över det och startade en kampanj för folk som inte hade någon kunskap om KULTs värld. Det var som om någon aldrig hade hört talas om Sagan om Ringen och läste boken för första gången. Jag var inte med i den här kampanjen men det jag fick berättat för mig om den gjorde en SL nöjd i hjärtat. Han lyckades få fram en ren genuin KULT stämning. Tyvärr lades kampanjen ner av moraliska skäl.... Tråkigt.. SL hade lovat mig att jag skulle fått göra några gästspel som en upplyst människa (om man nu kan kalla dem det)
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Ja... Det är komplicerat och inget som jag själv står för men han tyckte det var korrekt beslut.
Han ansåg att han kan inte SL:a ett spel med så nära kopplingar till verkligheten som KULT har när han har en 5 årig dotter. De saker som finns i KULT är för hemska och han kan inte försvara KULT om hans dotter frågar om spelet. Det är enklare att spelleda DoD Cronopia för det är en sådan uppenbar fantasi värld... Jag försvarar inte den här inställning och det finns åtskillig dubbelmoral angående saken men då han är en av mina bästa vänner har vi inte diskuterat saken. Jag var i och för sig inte dirket involverad i kampanjen men jag tyckte fortfarande att det var synd att ha la ner den. Han hade jobbat på den i nästan 1års tid innan de spelade första sessionen.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: KULT [lite OT]

Jag har inga problem att förstå hans inställning och jag tycker inte att det verkar särskilt dubbelmoraliskt. Utan att veta någonting om honom eller hans kampanj kan man tänka sig att exempelvis saker som läbbiga barnamord känns mindre kittlande och mer direkt motbjudande när man har egna småbarn hemma.

Det verkar ju som om det var just för att undvika dubbelmoral som han vill kunna hålla hemskheter från sin dotter lite till utan att behöva förklara varför hon måste undvika sådant som han gjorde.

Folk har haft sämre skäl än så för att sluta spela ett visst spel. :gremsmile:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: KULT [lite OT]

På tal om dubbelmoral så har jag som vana att gömma undan min Kult-bok en aning när jag väntar besök av oinvigda (läs: tjejer). Jag är rädd för de obehagliga frågorna: "är det där ett pentagram", "varför skär metallbladen i ängeln" eller "vafan sysslar du med egentligen?!?" - dessutom föreställer jag mig att en förklaring i stil med "ehum, jag sysslar med någonting som kallas rollspel - där tar man rollen som en annan person och..." bara skulle leda till en i bästa fall oförstående blick. Fortsätter jag med "... i vilket fall som helst så tar jag personligen avstånd från allt i den här boken, det är bara det att ibland gillar jag att fantisera..." så blir det nog inge nuppa av för mig. Blir hon istället tänd av det så är det nog jag som inte vill.

Det finns bättre exempelböcker att introducera rollspel med, så min Kult-bok kan inte räkna med någon ordinarie plats på mitt soffbord helt enkelt. :gremgrin:
 

Evert(in_sane)

Veteran
Joined
5 Nov 2004
Messages
66
Location
Kungälv
Jag tycker aldrig att man skall spela dom rollspel som inte personligen känns rätt för en själv. Det spelar liksom ingen större roll om det är moraliskt, eller kanske bara att man tycker att det är på en sådan grad obehagligt att det inte är roligt längre. Kult är som ni säger ett mer "jordnära" rollspel, det utspelar sig i våran tid, vanliga människor, sysslor etc fast med en dold värld bakom. Jag jämför nog kult med en skräckfilm (beroende på hur duktig spelledaren är och hur seriösa spelarna är) Själv har jag inget ont av att spela kult, jag tycker bara att det är spännande och underhållande, men jag förstår dom som av moraliska/personliga själ inte vill spela det p.g.a att det ofta kan komma tätt inpå en i vardagen.
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Re: KULT [lite OT]

Jag förstår dig Bearnie.. Innan jag träffade min flickvän/sambo som jag nu har varit tillsammans med i snart 7 år så var väl knappast det första jag beskrev om mig själv att jag spelade rollspel. KULT är ett laddat spel, ingen tvekan om det. Min spelledare som avbröt sin kampanj hade fler anledningar men jag har väl viss förståelse. Jag ser dock monster och liknande som befolkar DoD världen lika illa som razider, nefariter. När det gäller ritualer så kan DoDs vara lika illa. Allt beror såklart på vilken nivå SL lägger men KULTs versioner har en möjlighet att bli mycket värre.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: KULT [lite OT]

När jag får besök så lägger jag snarare undan alla andra spel förutom Kultboken. (Eller tja, jag lägger inte undan några böcker, men om jag pratar med folk så är det Kult jag börjar med att berätta om utifall de frågar om mitt rollspelsintresse. Det blir ju mycket mindre nuppa av om man börjar jiddra om alver, androider eller ninjor. Åtminstone bland oss som är lite äldre, tror jag. Ni smurfer har kanske lite enklare för det här med fantasygenren då ni i stort sett har vuxit upp med Sagan om Ringen-filmerna och har typ Nemi-omslagspapper på skolbänkarna som är fyllda med luktsuddigum formade som dödskallar och så lyssnar ni på pompösmetal från Finland på lunchrasterna osv.)

/Rising
är ett disso mot forumets svartnissar. Nemi är förstås jättebra, btw, så ni inte tror att jag dissar henne.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: KULT [lite OT]

"Jag förstår dig Bearnie.. Innan jag träffade min flickvän/sambo som jag nu har varit tillsammans med i snart 7 år..."

7 år? Ballt. Anledningen till att jag skrev "tjejer" i pluralis är att sedan jag införskaffade Kult-boken i somras så har jag hunnit med två flickvänner och ett par potentater. Jag tvingas alltså gå och gömma bokfan jämt och ständigt. Jag kanske borde börja kila lite stadigare...

"... så var väl knappast det första jag beskrev om mig själv att jag spelade rollspel."

Det kanske inte är det första jag nämner heller (för rollspel är definitivt inte mitt enda intresse, liksom... dessutom är det tuffare att säga att man lirar fotboll (och sedan mirakulöst glömma nämna att man gör det i en korp-serie)), men det är inte heller någonting jag räds. Det får gärna vara på mina förutsättninger dock, inte att det ligger en mystisk bok i mitt vardagsrum.

"Jag ser dock monster och liknande som befolkar DoD världen lika illa som razider, nefariter. När det gäller ritualer så kan DoDs vara lika illa."

Där är jag benägen att inte hålla med. Kult tar upp ockultism, samlagsmagi, satanism och liknande på ett sätt som är betydligt mycket svårare för en oinsatt att koppla samman med sagan och fantasin. Jag ser mycket av tanken med Kult är att det ligger så nära våran verklighet att man ryggar tillbaka - vi känner igen oss i "lögnen" i spelet men när "verkligheten" dyker upp känner vi obehag.

D&Ds (för det är väl Dungeons & Dragons du menar?) mer skrämmande inslag är inte förankrade i vår världs inslag av satanism och kultism, utan mer i sagomyten av dessa. Jag förväntar mig inte att jag behöver förklara att jag faktiskt inte tror på något i Forgotten Realms i verkligheten, men när det kommer till gnosticismen i Kult blir det svårare (det är ju dessutom en redan existerande myt/religion/livssyn förankrad i flera världsreligioner). En nekromantiker som uppkallar döda är betydligt lättare att känna igen som en ren fantasi (samt satt i den pseudomedeltida settingen med drakar och maffiga svärd), än en av Kults mer verklighetstrogna satanister t ex.

Så jag slipper problemet med att någon skulle missförstå vad boken faktiskt innehåller genom att ha t ex D&D som exempelrollspel. Vad jag däremot inte slipper är kommentarer som "ah, så ni sitter och berättar sagor till varandra... så gulligt!" men det är faktiskt mer charmigt än att de tar mig för ett svartkonstpervo... :gremsmile:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: KULT [lite OT]

"När jag får besök så lägger jag snarare undan alla andra spel förutom Kultboken."

Du verkar vilja få oss att anta att du faktiskt får besök...

"Ni smurfer har kanske lite enklare för det här med fantasygenren då ni i stort sett har vuxit upp med Sagan om Ringen-filmerna och har typ Nemi-omslagspapper på skolbänkarna som är fyllda med luktsuddigum formade som dödskallar och så lyssnar ni på pompösmetal från Finland på lunchrasterna osv."

Det där är ju värsta lunchrasten mot att behöva växa upp på 80-talet. Till och med luktsuddigummi och Kalle Anka-plåster kan jag komma över när man får se bilder av pudelrockare med plastfolie virat runt kroppen. Pompösmetal från Finland är rena barnleken när man väl fått "a, b, c, du är i mina tankar!" i huvudet eller Samantha Fox' urringning på näthinnan.

Nä, jag dizzar allt i kulturväg som 80-talet lyckades krysta fram (däremot inte nödvändigtvis det min mamma lyckades välsigna världen med under den tiden :gremwink:), men mest de 70-talister som växte upp då. Vilka kolhuvuden...

"D, e, f, mitt hjärta det bankar!"
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: KULT [lite OT]

Jag håller med Rising. Jag har den underbara "Torterad ängel"-affishen uppsatt över min soffgrupp i vardagsrummet. När jag får besök lägger jag gärna fram en Gigerbok på bordet.

Kanske lyckas jag lura någon att jag är mystisk och farlig :gremsmile:
 
Joined
18 Nov 2004
Messages
17
Location
Rimforsa
Re: KULT [lite OT]

När jag får besök lägger jag gärna fram en Gigerbok på bordet.
Hehe... När folk är hemma hos mig så vill jag gärna visa dem några schyssta Giger bilder och det slutar nästan alltid med att att folk ifrågasätter min mentala hälsa... Smällar man får ta...
 

Evert(in_sane)

Veteran
Joined
5 Nov 2004
Messages
66
Location
Kungälv
Re: Kult är kul !

Hmmm...regelsystemet ligger inte på min favoritlista tyvärr. Det blir då som du säger att en och en annan husregel får dyka upp och göra sitt. Samtidigt stör jag mig inte alls mycket på det egentligen eftersom att jag tycker att känslan i rollspelet är bra. miljöer, monster mm är väldigt bra upplagt enligt min mening.
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
jag skulle ändå säga precis som till allt annat, det blir vad man gör det till ( ur spelledar synvinkel, ur spelar vinkel ber man bara till gud om att man får en bra spelledare ), jag har dock turen att våran spelledare är snuskbra, men anyways. det är ju helt upp till spelledare vad som blir bra av spelet och vad som blir dåligt. om man kan förutse att spelarna inte vill spela med tärningar och sedan skita i det får ju spelarna en bättre upplevelse och tycker bättre om spelet. eller hur?. men men. Kult i sig har faktiskt riktigt bra stämning, och det är det som är den största pelaren i rollspel. eller hur?. sen är det ju upp till spelledaren att få alla moment och faktorer som han använder sig av att fungera i en symbios
 
Top