Nekromanti Kult?

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Fast...

okej... då har du två (2) alternativ:

1: skriv ner hela skiten...
2: berätta var vi kan hitta allt...

chrull - intresserad
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
för övrigt kan påpekas att 1ed reglerna verkar vara mindre buggiga än 2ed... och i 2ed missar man massa godbitar...

beträffande de engelska prylarna ... ja... nån annan kanske kan kommentera dem...

chrull
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Fast...

Jag kan rekommendera dig och alla andra intresserade att skutta iväg till närmaste bibliotek och leta efter böcker om gnosticism. Utbudet är inte så värst stort, men det finns ett och annat.
Är man sen intresserad av kristna gnostiker mer specifikt så kan jag definitivt rekommendera Elaine Pagels bok "De gnostiska evangelierna", utgiven av Wahlström & Widstrands förlag. Den ger en väldigt bra inblick i hur kristna gnostiker tyckte och tänkte, och varför de kom på kant med de övriga kristna. Boken ger även en överblick i gnosticism i allmänhet (gnosticismen och dess idéer är ju trots allt extremt mångfacetterad, och bra mycket äldre än kristendomen - och även äldre än judendomen för den delen)
Det finns en bok till som jag på rak arm känner till som behandlar kristna gnostiska evangelier, och det är Bertil Gärtners bok "Ett nytt evangelium? Thomas-evageliets hemliga Jesus-ord". Den boken är med all sannolikhet ganska svår att få tag på, och det är lika bra det eftersom den är riktigt usel - till stor del på grund av att Bertil Gärtner är totalt rabiat och saknar all tillstymmelse till objektivt granskande. På det hela taget anser han alla gnostiska idéer och skrifter vara heretiska, och detta framkommer väldigt tydligt gång på gång i hans bok. Iofs så kan den stundtals vara ganska underhållande att läsa just på grund av detta... Efter att ha tuggat sig igenom boken så insåg jag och en del av mina kurskamrater att Gärtner förmodligen är den elakaste och mest fanatiska mannen på denna jord ;-)

/Tobbe
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Brutala värld

Är det så pass stora skillnader mellan de olika utgåvorna?

Don Kennetho
 

Avenger

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
13
+Rätt skoj "värld".
+Multiworld spel system. Fungerar perfekt till alla typer av nutida rollspels världar.
+Fräcka karaktärer Ärketyper. De har värkligen lyckats hitta de bästa före att skapa ett totalt och långvarigt nöje. Fanns fler i "sinkadus?" tidningarna vill jag minnas, en skoj ärketyp var en Fox Mulder, (occult undersökare någotting???).
++Lätt bästa stridssystem på marknaden med perfekt realism förhållandevis till tärnings slag (trust me).
+Dom ballaste vapnen, SPAS12 och Desert Eagle som inte funnits tillsammans i något rollspel(möjligt de har dykt upp på sisstonde för de som har menings anmärkningar).
+Snabbt Action orienterat skräck i modern fattning (Upp till SL).
+Orginellt system för sinnessjuka.
+-Regler för Allt och för nästan alla tänkbara situationer för Regelhomosexuella, ursäkta mitt förfinade uttryck jag hoppas att ni förstår vad jag menar:)och att ingen tar åt sig.
-Lite för mycket läder, var, blod, klet och spädbarn.
-För många "modifiers" på tärningslag (går att undvika).
-Kunde givit ut flera utrustnings tillbehör bla med fordon och vapen tex.

Sammanlagt 4 äpple av Fem.
Köp det. Jag sålde mitt för några år sedan och ångrar mig fortfarande.
 

Erik_AS

Veteran
Joined
16 May 2000
Messages
11
Location
Uppsala
Skillnader

Det är förhållande vis stor skillnad. Världen är ändrad ganska mycket. Speciellt synen på Demiurgen
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Kults skadesystem är inte realistiskt för fem öre...
jag har dock bara den engelska 2nd edition, och där är det helt omöjligt för en normal person att dö av en 9mm kula, även om det är en perfekt träff!
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,109
Location
Tindalos
Varför ska man dö av en perfekt träff? (Vad är en perfekt träff egentligen? Mitt i Bulls Eye?)

/PAX
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Själva grejen som jag förstår det var själva faktum att man inte kan dö av en 9mm kula, vilket man borde kkunna. Ne pas?

/Anders
 

Avenger

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
13
Krille
Det var en skoj länk du hittade och jag kollade den. Den var mycket underhållande. Dock ser jag en del av tabbarna som diskutabla. De flesta rollspels tillvärkare inte är direkt experter på vissa ämnen, och inget rollspel som finns ute är tabb fritt. Kult ser jag som att det har minimala tabbar gämfört med vissa andra. Dvs att tabbarna är lätta att hoppa över eller att rätta till.
Med lite improvisernig kommer man över dem de var ju inte särskilt skräckinjagande precis, mer än rätt komiska.
När det handlar om realism så lutar jag främst till eldstrid för det är det mest likt vekligheten. Ge mig ett "snöre"(Hint, nudge, var problemet ligger) så skall jag förklara vad jag menar..

Dock vill de(kult red) se en skillnad på mantlad ammo som AP, (pansar brytande)var av vanliga skott, är till pickadoller. Som bara är bly vilket är en vanlig uppfattning om man inte satt in sig i ämnet.

Avenger
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Dock ser jag en del av tabbarna som diskutabla. De flesta rollspels tillvärkare inte är direkt experter på vissa ämnen, och inget rollspel som finns ute är tabb fritt. Kult ser jag som att det har minimala tabbar gämfört med vissa andra. Dvs att tabbarna är lätta att hoppa över eller att rätta till."

Alla tabbar är diskutabla - de bygger ju på att man hårdrar reglerna. Det finns inga tabbar om man ignorerar dem, eller hur?

"När det handlar om realism så lutar jag främst till eldstrid för det är det mest likt vekligheten."

Nu har jag iofs aldrig hamnat i riktig eldstrid, men mina erfarenheter av militärtjänsten gör att jag totalt dömer ut Kult som ett realistiskt stridssystem. Då slår jag hellre ett slag för Neotech (ettan är till och med snabb, och förlorar inte mycket realism) eller Millennium's End, som båda lyckas hantera realism i strid bra mycket bättre än Kult. Till och med GURPS gör bättre ifrån sig.

"Dock vill de(kult red) se en skillnad på mantlad ammo som AP, (pansar brytande)var av vanliga skott, är till pickadoller. Som bara är bly vilket är en vanlig uppfattning om man inte satt in sig i ämnet."

Listar man upp en större kasse militära vapen så antar jag att det är militär ammunition man utgår ifrån. Militär ammunition är helmantlad, punkt. Och om man inte utgår från militär ammunition i fallet pistoler så är det himla bra att man nämner att detta enbart gäller pistoler, inte automatkarbiner och annat jox.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Tegrevan

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
134
Location
Norrland
Gamla versionen av Kult är helt suverän i uppbyggnad av spelvärlden, stämning och allt som hör ett skräckrollspel till. Däremot är ju regelsystemet lite lustigt vad gäller skjutavstånd, kikarsikten med mera, men det påverkar inte spelet så mycket för min del. Det som är det viktiga är känslan i spelet, inte hur mycket ammo man kan vräka iväg i en följd och ändå träffa...

Vet inte hur den nya versionen är, men om det bara är namnbyten i den så är den helt klart köpvärd.

//Tegrevan
 
Top