Nekromanti Kult?

G

Guest

Guest
Hej jag hade tänkt att köpa Kult i helgen och undrar om systemet är bra? Världen vet ja gganska mycket om men reglerna är helt ovetande om
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,118
Location
Tindalos
Var beredd på många frågetecken.

Flera har tidigare klagat på just reglerna i KULT. Men det skulle i princip gå att spela KULT med Neotech 2-reglerna.

/PAX
 

Erik_AS

Veteran
Joined
16 May 2000
Messages
11
Location
Uppsala
Underbara värld

Jag skulle vilja påstå att KULT har den mest underbara genomtänkta spelvärld som jag någonsin träffat på. UNderbart skräckmaterial inspirerat av HP Lovecraft samt Hellraiser filmerna. Mkt välgjort.

DOck kan reglerna diskuteras. Lite flummigt skadesystem, men mentalbalans idéen är mycket spännande!
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Re: Underbara värld

Håller med dig fullt ut, världen är förbannat kul! Däremot avskyr jag verkligen reglerna, eller framförallt, kombinationen av värld och regler. Det känns lite som att köra bulldozer i ett glashus om ni förstår vad jag menar...
Vi skall sätta igång med Den Svarta Madonnan snart, och jag försöker som bäst påverka SL/resten av spelargruppen att byta till UA's regler.
Dock skall det tilläggas att jag med gillar systemet med Mental Balans. Det känns grundläggande för Kult och hänger bra ihop med världen, så det är ett fenomen vi nog får behålla på något sätt (om vi inte helt enkelt kör med UA's sanity istället, men vissa grejer försvinner ju då...). Systemet med Fördelar och Nackdelar kan jag också tänka mig att behålla, även om flera av dem är förbannat löjliga. Till exempel, karaktärsdrag som Chevalersk, Ärlig och Generös köps som Fördelar! Detta är ju faktiskt nedrans löjligt... har man inte licens att spela dessa karaktärsdrag utan att ha köpt Fördelen, eller vad?

-Gaxar, som skall ha en kristen ungdomsledare som rollperson... /images/icons/smile.gif
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Brutala värld

De allra värsta påhoppen var _egentligen_ riktade mot det faktum att Target tog namn på demoner, änglar och liknande rakt av från kristendomen i första utgåvan (enligt bla Livets Ord ger man en demon mer makt när man uttalar dess namn, och eftersom KULT använde sig av de "riktiga" namnen så....). När man sedan i andra utgåvan ändrade på detta klingade den kritiken av.

/Tobbe
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Fast...

Om jag minns rätt var namnen på arkonter och dödsänglar hämtade från kabbalan, en form av judisk mysticism. Misstänker att denna skiljer sig en hel del från kristendomen...

/Rev, hobbyockultist
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Re: Fast...

Jag tycker att den typen av kritik är så förbannat löjlig... det är ju uppenbart att namnen är där bara för att skapa stämning, inget annat. När man läser ett namn som man vagt känner igen från någon obskyr text här eller där är det ju klart att man genast förknippar namnet med mystik och det okända. Datorspel och en mängd andra underhållningsformer använder sig av detta grepp hela tiden utan att Livets Ord bryr sig.

-Gaxar, som är vansinnigt trött på Livets Ord och resten av landets religiösa institutioner
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Re: Fast...

Fast namnen på de mörka apostlarna (eller vad de heter) i Mutant Chronicles är ju helsjuka... Algeroth är ett normalt namn och Muwahajwi (eller vad han heter) var Muhammeds lärjunge enligt Islam, om jag inte minns helt fel.

/Gollum - som inte skulle uppskatta att få en superond demon i ett opopulärt rollspel uppkallad efter sig

Alfa Web Rollspel - http://rollspel.alfaweb.nu/
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Spelvärlden är väldigt genomtänkt, men kräver som allting annat att du har snorkoll. Vad reglerna beträffar så kan jag bara säga så här; vi i vår spelgrupp har än så länge inte träffat på det ULTIMATA systemet, alltid är det någonting som skall ändras på för att vi skall vara tillfreds med det. KULT är inget undantag, men det är helt klart ett köpvärt spel tycker jag.

M.v.h.

Red Dust.
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Fast...

Han är visserligen inte en superond demon, men i Sagan om Ringen har du ju en småond figur vid namn Sméagol uppkallad efter dig.../images/icons/crazy.gif

Ridijeck
på skämthumör
 

Lord Gehenna

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
58
Location
Göteborg
Re: Fast...

Muhawihje heter han visserligen...fast det finns ju fortfarande en nefarit som heter Saladin...

- Lord Gehenna -
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Jaha...

...mycket har jag blivit kallad i mina dar, men hittills har jag aldrig blivit anklagad för att vara Livets Ord-medlem! ;-)

Fast du kanske syftade på någonting annat?

/R
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Fast...

Om jag minns rätt var namnen på arkonter och dödsänglar hämtade från kabbalan, en form av judisk mysticism. Misstänker att denna skiljer sig en hel del från kristendomen...

Det är möjligt att det skiljer endel mellan Judendomen och Kristendomen. Men i grunden tillsammans med Islam så är det ju samma gud man tror på. Fast på olika sätt.

Det syns ju klart på problemen i Jerusalem, som är delad i tre delar. En för judar, en för kristna och en för muslimer...

Riddaren
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Fast...

Nu kan jag inte uttala mig angående KULT 1ed eftersom jag inte har bläddrat i det på _minst_ 5-6 år. Däremot vet att det var just denna upplaga osm Livets Ord med Allan Rubin i spetsen hoppade på just på grund av deras namn-stöld.
Vad det gäller andra upplagan av KULT så har man fortfarande norpat rätt friskt, fast denna gång kommer mycket ifrån Gnosticismen - den som vill kan ju till exempel kolla upp Demiurgen i gnostiska sammanhang (för att det hela ska bli ännu roligare ska man kolla upp Demiurgen i kristna gnostiska texter - mycket intressant :)

/Tobbe - religionsstuderande
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Re: Fast...

den som vill kan ju till exempel kolla upp Demiurgen i gnostiska sammanhang (för att det hela ska bli ännu roligare ska man kolla upp Demiurgen i kristna gnostiska texter - mycket intressant :gremsmile:

Då jag inte har tillfälle att göra detta, kanske du kan skriva en snabb sammanfattining?

/Anders
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Nej, nej... 8)

För sjutton gubbar, jag menade verkligen inte att kalla någon för Livets Ord-medlem!!! /images/icons/laugh.gif Det var mer ett sorts utbrott av frustration mot sekten i fråga snarare än ett direkt svar på ditt inlägg. Jag ber så mycket om ursäkt om det uppfattade annorlunda!

-Gaxar, som har kollat på Evil Dead hela natten
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Re: Fast...

...inte skulle uppskatta att få en superond demon i ett opopulärt rollspel uppkallad efter sig

Jag hade nog tagit det som en komplimang... /images/icons/smile.gif

-Gaxar, som iofs inte tror att det skulle klinga så bra med "Axel, Lord of the Abyss"
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Fast...

I extremt korta drag är det som följer: Enligt gnostikerna är Demiurgen en ond skapargud som vill hålla människan fången i den materiella världen. Då allt materiellt är skapat av Demiurgen så är det följdaktligen också ont till viss del. Motsatsen till Demiurgen är den goda Ljusguden (han har aldrig _någonsin_ namngivits i någon text) som i princip består av ren gnosis - kunskap, vishet.
Det fanns en hel bunt med kristna gnostiker från Kristi födelse och några hundra år framåt. Dom hade en liiiiiten annan syn på Israels gud, alltså den kristne guden, än vad de kristna själva hade. Gnostikerna hävdade att Israels gud egentligen bara var Demiurgen. I en text kallas Israels gud för både Demiurgen, och Samael (som betyder "De blindas gud") Det är ju ganska lätt att räkna ut att detta inte var nåt som de kristna var speciellt förtjusta i, och så fort de fick en tillräckligt stark maktposition så gjorde de sig av med gnostikerna och alla deras texter (bortsett från det lilla fåtal texter som kunde tjäna deras egna syften förstås....)

Det här var bara den extrem-korta varianten. Det blir betydligt mycket mer roande om man läser lite mer

/Tobbe
 
Top