Nekromanti KULT

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
Nu är det så att jag har dragits in i att spelleda Kult efter jul. Jag har aldrig spelat ett skräckrollspel, och absolut inte spel-lett ett heller. Vad bör jag läsa, tänka på, se för filmer och så vidare... spontantips fillibums!
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Det var mycket på en gång men jag tror att jag kan hjälpa dig på vägen.

Läsa:
Öh, sorry, jag läser för lite skräckliteratur för att vara till hjälp där.

Tänka på:
Skräcken för det som man tror skall hända är oftast bättre än det som faktiskt händer. Överös inte spelarna med gore och blod FRÅN BÖRJAN utan låt detta gradvis dyka upp, gärna som antydningar snarare än faktisk närvaro.

Vår verklighet i Kult är en illusion på väg att rämna. För bästa effekt rekomenderar jag att du låter spelarna göra så vanliga och normala personer som det går. Undvik elitsoldater om du lika gärna kan låta folk spela poliser till exempel. Konflikten mellan den verklighet rollpersonerna lever i och den som bryter fram genom illusionen är själva poängen.

Se filmer:
Hellraiser (1 till åtminstone 4)! Ettan är klart bättre än man kan tro från början och faktum är att konceptet genom alla filmer passar utmärkt in på Kult, eller i alla fall delar av Kult. Mer blod och gore än jag skulle rekomendera i ett rollspelsscenario, men klart värt det.
För stämningens skull passar filmen Jacobs Ladder väldigt bra, framförallt scenerna på sjukhuset.
Mouth of Madness (tror jag i alla fall, skall vara med Sam Neill) baserad på en bok av Dean R. Koontz ligger kanske närmare Call of Cthulhu som helhet, men paranoian och illusionerna är bra inspiration för Kult.
End of Days och Djävulens Advokat. Ok, det är visserligen Gud mot Djävulen-filmer, men de utgör schyssta exempel på vad jag kallar Normal möter Paranormal. (Illusion mot Verklighet)
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Gör detta:

Okej.. Börja med att läsa mitt inlägg om skräcktips, som jag skrivit tidigare. Det finns här.
Läs sedan valda delar ur tråden "En Studie i Skräck", som finns här.

Tänk på att du inte ska dra på för mycket av tipsen på samma gång, börja lungt med det du tycker att du kan behärska och bygg på istället. Allt behöver inte vara perfekt första gången. Undvik också alla saker som känns hindrande; blir det bara jobbigt med ett nedsläckt rum, levande ljus och stämningsmusik i bakgrunden så skit i det.
Sök sedan igenom skräckforumets gamla trådar efter intressant information; tips - sökfunktionen.

Ang. Kult:
Böcker
Clive Barker sägs ju vara en av inspirationskällorna till spelet och även fast jag inte gillar hans historier särskilt mycket kan det vara värt att ta en titt om du läser snabbt. Det finns en speciellt intressant samling "short stories" - Books of Blood vol. 1-6 - som är intressant ur inspirationssynpunkt.
Niel Gaimans Neverwhere kan också vara en intressant bok att läsa, inte för att det direkt har något med stämningen i Kult att göra, utan snarast för att det beskriver hur man kan låta verklighet och "fantasi" glida ihop, vilket det vanligtvis gör i Kult. Det mundana blir extraordinärt.
Filmer
Som tidigare nämnts är Hellraiser-filmerna klart intressanta (men inte nödvändigtvis bra). 4 kan du nästan skippa. Däremot kan den del som egentligen inte alls är bra som film - Hellraiser: Inferno (2000) - vara intressant ur Kultperspektiv. Jag vet inte riktigt varför, men det känns som att plotten skulle kunna passa som nåt bissart Kultäventyr.

[color:red]- §eraphim</font color=red>, som inte alls kom på så mycket som han tänkt. /images/icons/tongue.gif
 

Suhrim

Veteran
Joined
19 Jun 2001
Messages
43
Location
Solna
För mig handlar Kult mycket om undanträngda minnen och dunkelt förflutet. Se därför gärna till att spelarnas karaktärer är till synes normala människor som har någonting hemskt bakom sig som ibland kommer upp till ytan. På det sättet kan man ge skräckupplevelserna en mer personlig prägel.
 
Top