Nekromanti Kult + "The 4400"

RaskoInikov

Veteran
Joined
2 May 2005
Messages
132
Location
Boden - Norrland.
Jag och några go' vänner satt och strecksåg alla avsnitt av "The 4400" som kommit ut för några dagar sedan och jag fastnade helt. Nu funderar jag lite på om man skulle kunna göra en kampanj till Kult lite löst baserad på serien;

Intrig
Under tidsperioden 1850 – 2000 försvann ett mindre antal människor spårlöst från Elysium. I limbodimensioner nära Metropolis utfördes experiment på offren i syfte att väcka gnistan av gudomlighet i dem. Alla misslyckades. Små genombrott resulterade dock i olika former av paranormala egenskaper, men till kostnad av vansinne eller värre.
För att söka vinna så mycket som möjligt på de misslyckade experimenten skickades de på Malkuths order tillbaka till Elysium i nutid. Deras syfte är att ytterligare riva illusionens murar genom de bieffekter experimenten genererat.
Här börjar spelet. RP är de misslyckade experimenten...

Rollpersonerna
Spelarna bygger sina egna karaktärer men får också ett antal hemliga bieffekter och förmågor som ska visa sig under spelets gång. Effekter till MeB är naturligtvis uppenbara från spelets början. RP har som bäst fragmentaliska och osammanhängande flashbacks av sin tid som försökskaniner. Ingen av RP har åldrats.

Drivkrafter
Överlevnad - RP har förmodligen dödförklarats (eftersom de varit försvunna i minst 5 år). De har inga pengar, få / inga sociala kontakter kvar och befinner sig förmodligen långt ifrån sina forna hem.
Sanningen - Var har de varit ? Vad har hänt dem ? Vem tog dem ? Varför ?
Nära och kära - Vad har hänt med RPs familjer och vänner ?


<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="red">/images/hr.gif</td></tr></table>

Nu kommer kruxet. Jag hade tänkt ge varje RP ett hemligt packet som kostar/ger ett antal EP. Där ska finnas både fördelar och nackdelar (fördelar i form av övernaturliga förmågor av olika slag, nackdelar i form av de men RP fått efter experimenten) men jag vill inte 'förstöra' spelarnas RPs för mycket.
Hur långt kan jag gå ? Kan jag kasta på någon RP mardrömmar på 15 poäng eller göra den jätteparanoid? Skulle det vara roligt ?

Eventuell utveckling av scenariot välkomnas också.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Dilemma?

Egentligen behöver du väl inte lägga en massa nackdelar till rollpersonerna bara för att regelboken säger så?

Om du nu har tänkt dig att RPna ska upptäcka sina nya förmågor efter hand som spelet löper så är det kanske enklast att smyga in dessa förmågor när speciella händelser sker. Dvs att förmågorna kanske lösgörs och RPna inser sin nya potential av en stark händelse. Vill du därefter på samma sätt lägga in diverse nackdelar för RPna så gör på samma sätt. Mardrömmar blir starkare och mer obehagliga. Rollpersonen vaknar flera gånger per natt och ser ut som en drogad person på morgonen efter. Är du riktigt flitig så gör du ett litet soloäventyr till en av RPna som i slutet visar sig vara en mardröm. Fobier och liknande kommer också smygande.

På det här sättet så får du säkert en bättre effekt på det hela och spelarna slipper en hög nackdelar och fördelar i början som de bara läser igenom och inte tar till sig på samma sätt.
 

RaskoInikov

Veteran
Joined
2 May 2005
Messages
132
Location
Boden - Norrland.
Här är dilemmat

Egentligen behöver du väl inte lägga en massa nackdelar till rollpersonerna bara för att regelboken säger så?

Regelboken säger inte så, det är bara jag :gremlaugh:
Tanken är just att de förändringar (både positiva och negativa) som RP utsatts för ska komma smygande. Problemet är att jag inte vill paja någon RPs personlighet med alltför stora nackdelar, och då undrar jag hur långt jag kan gå?

Om jag t.ex. kastar in Mardrömmar 15p som nackdel på någon betyder det potentiellt en hellsikes massa följder. Insomnia, projiceringar, tunga droger etc.
Förstör det den RP som min spelare skapat ? Kan denne fortfarande spela sin RP ungefär såsom spelaren tänkt från början med bara lite ytterligare svårighet ?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Här är dilemmat

Då vill jag nog säga att det där blir en del av själva rollspelet. Gradera inte nackdelarna. Beskriv dem för spelarna. Vad sker med deras rollpersoner? Sen om det motsvarar 5 eller 15 poäng är helt betydelselöst anser jag. Hur graderar man mardrömmar? Kasta i stället några av nackdelarna på Rollpersonerna och låt även spelarna göra något utav det. Som exempelvis att en RP börjar käka sömntabletter varje kväll och sover långt in på lunchtimmarna dagen efter eller är oehört svårväckt i vissa lägen.
 
Top