Nekromanti Kult - Svarta Madonnan (spoilers!)

oolaa

Veteran
Joined
13 Mar 2005
Messages
85
Location
Uppsala
Hallå!

Jag har börjat spelleda Svarta Madonnan till Kult och tänkte i och med den här tråden starta en diskussion om kampanjen för er som spellett eller spelat den.

Det första vi kan börja nysta i är spelarmotivation. I början är det ganska uppenbart vad som driver spelarna, de är drabbade av en dödlig sjukdom som endast kan hävas genom att de utför en ritual. Efter det tycker jag att det blir väldigt vagt. Visst, de är fortfarande drabbade av sjukdomen men målet är betydligt svårare att urskilja. När liktorn kommer får de reda på att inkarnaterna finns "nånstans därute" men inte mycket mer.

Hur har ni tacklat det här dilemmat?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,014
Jag, som äger kampanjen men aldrig spelat den, sparar denna tråd och är mycket intresserad av vad ni har att säga, men har litet att själv bidra med (det måste vara över tio år sedan jag läste igenom den!).
 

emil_frojd

Veteran
Joined
1 Feb 2010
Messages
3
Mycket intressant.
Jag ska precis börja med den här kampanjen med mina spelare.

Är det inte så att Liktorn typ hotar med att ha ihjäl spelarna om de inte gör det. Men det är lite av en trickig fråga ja.

Jag skulle nog försöka motivera det genom att låta mina spelare kanske redan innan det hela få lite mera av mardrömmarna så att man har mer krokar att dra i när det kommer till den scenen.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Ja, det är tyvärr ett ganska svårspelat äventyr om jag minns rätt. Men som sagt, om man inte börjar jaga inkarnater blir man ju mosad av liktorn ("jag kan döda er här och nu om ni inte tar uppdraget") så lite motivation har man ju.

De gånger jag försökt spelleda detta tröskverk på räls har rollpersonerna alltid dött i strid med gränspoliser eller ryska torpeder, utan att ens ha kommit förbi kapitel 2.
 

emil_frojd

Veteran
Joined
1 Feb 2010
Messages
3
Jag har inget som helst problem med äventyret. Om de dör så lätt så har du väl kanske satt motståndet lite för hårt?

Man får ju anpassa det till dina spelare.

Men som du säger ja att ha en liktor som hotar att döda dem är väl en bra motivation.
 
Top