Nekromanti Kult som serietidning?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Rock N Roll!
Det vore verkligen trevligt om det hände något på Kult-fronten. Själv har jag aldrig lirat det. En polare köpte det men drog aldrig igång något. Nåväl, har ju mest bara hört gott om det så jag skulle lätt se fram mot att det den här serien skulle bringa nytt blod även vad gäller rollspelet. =)
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Jag ställer mig tveksam till det. Jag tror inte serien kommer sälja eftersom den riktiga fanbasen är så liten.

Men, kanske är den skitbra och kan stå på egna ben?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Jag tror inte att serien kommer att sälja på rollspelets meriter; däremot tror jag att rollspelet kan göra att det får lite extra uppmärksamhet (nördar som äger seriebutiker... kanske också känner till spelet), och om serien bara är bra så tror jag det kan funka.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Undrar om det kan ha nàgon relation ryktena om ett nytt Kult-rollspel. Den här serien verkar ha ett lite annat fokus än rollspelet. En hjälte som kan se igenom illusionen och använder sina krafter för bekämpa monster. Liter mer matrix och action över det hela.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Jag köper gärna nr 1. Har bara läst men aldrig spelat Kult. Men konceptet skulle kunna bli skitbra som serietidning.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
kefka said:
Undrar om det kan ha nàgon relation ryktena om ett nytt Kult-rollspel. Den här serien verkar ha ett lite annat fokus än rollspelet. En hjälte som kan se igenom illusionen och använder sina krafter för bekämpa monster. Liter mer matrix och action över det hela.
Så var det tänkt att rollspelet skulle vara. Sen spelades det annorlunda.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Så var det tänkt att rollspelet skulle vara. Sen spelades det annorlunda
Var det verkligen det? Jag kommer inte ihàg sà bra, men det fanns väl inget egentligt regelstöd för att spela uppvaknade eller nästan uppvaknade?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag menade att det var mycket mer action i hur det var tänkt. Kolla bara de ursprungliga arketypena, och vapenlistorna.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Jag menade att det var mycket mer action i hur det var tänkt. Kolla bara de ursprungliga arketypena, och vapenlistorna.
Ja, det stämmer nog.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Arfert said:
Jag menade att det var mycket mer action i hur det var tänkt. Kolla bara de ursprungliga arketypena, och vapenlistorna.
Det intryck jag fått av Kult är nog annars att grundfluffet verkar beskriva ett annat spel än reglerna; där fluffet ligger närmare det skräck-psyko-spel folk spelade det som, medan regler och vapenlistor visar ungefär samma sak som i Drakar och Demoner; klassiskt "äventyrande" med andra ord, fast i ny miljö.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Arfert said:
psyko-skäck-action, ju!
=)

Alltså, när jag läste Kult så ville jag nog ha ett annat spel, egentligen. Närmare bestämt ville jag nog ha det folk spelade på 90-talet.

Men, såhär i efterhand kan jag absolut se charmen i Matrix+Hellblazer. Synd bara att BRP lånar sig så illa till cinematisk action av det slaget; det lär bli få Matrixslagsmål om man för minus massor så snart man försöker sig på nån form av stunt.

Så jag hoppas som farao på ett nytt Kult. Att de inte bara släpper samma spel igen, utan istället bygger ett system som ANTINGEN fokuserar på det där psyko-horror-grejset med personlig angst, ELLER faktiskt möjliggör och uppmuntrar matrix-style action i en ockult/psyko-miljö och setting.

För båda vore awesome.

Vill man verkligen ha gamla Kult så går det fortfarande att få tag på dels gamla Kultboxar men även nyaste (3rd edition) någorlunda billigt. Inte lätt, men det går.

//Krank, saknar ganska lite i sin samling
 

Jerker Karlsson

Veteran
Joined
25 Aug 2011
Messages
16
Location
Umeå
Spelade Kult när det begav sig, innan det översattes och gavs ut i andra länder. Tror definitivt att settingen passar för en mörk serietidning eller TV-serie. Hoppas det blir verklighet.

Tror som en tidigare postare att det kanske inte får så mycket allmän draghjälp av rollspelet, men lite cred i vissa cirklar om inte annat.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Så var det tänkt att rollspelet skulle vara. Sen spelades det annorlunda.
Så tänkte Nisse att det skulle vara. Så skrev inte Micke och Gunilla världen.

:gremsmile:

/M
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Magnus Seter said:
...spelarna spelar de fyra dödsryttarna coh måste välja mellan Jim Morrison-Jesus eller Monster-Påven på slutet!


KULT för mig innebär att slå fram karaktärer som på ytan kan uppvisa likheter med D&D-äventyrare eller CoC-undersökare, men som undertill är såriga vrak alternativt långt gångna psykopater (längs Ljusets/Mörkrets väg). Vampyrer och varulvar inte som i Vampire the Gathering utan mer som i American Werewolf i London.

Med äventyr som obönhörligen angriper karaktärernas svagheter och brister; alltså där fokus inte ligger i att "lyckas" (döda fiender, loota, vinna) utan på att fortsätta äventyra medan man gör allt värre kompromisser med sin egen (med-)mänsklighet. Visst kan man lyckas lösa gåtorna och förinta monstren, men till vilket pris...?

Minns att spelet "går ut på" att nå plus/minus 500 poäng och nå Nirvana; inget annat.

Ett skräckspel där skräcken kommer ur hur långt ner i sin egen själ man vågar titta. Som en filosofisk rödvinsdiskussion som blivit "truth or dare" och sedan förvandlats till en acid-spetsad mardröm... Som om man spelade Call of Cthulhu fast utan att noll Insanity innebär befrielsen av att få byta karaktär!



Ett i sanning "mature" spel, helt enkelt. Eller som KULT själv sammanfattar det: Döden är bara början...

:gremgrin:
 
Top