Nekromanti Kult - Skillnader på utgåvor

Raistlin

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
56
Location
Umeå
Någon som vet vad det är för skillnader på första och andra utgåvan av Kult? Jag har andra (svenska) utgåvan, och hörde någonstans att det skulle vara en del saker som togs bort till den utgåvan...
Bara undrar...

/Raistlin
 

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Boxen... den 1:a utgåvan innehöll beskrivningar angeånde ritualer som jag tror de tog bort i den 2:a utgåvan... men jag vet inte... 2:an sägs vara censurerad iaf. har aldrig jämfört...

Malakhai
Döden är bara början
 

.nathan

Veteran
Joined
1 Jun 2000
Messages
52
Location
vänersborg
magidelen är borttagen, det finns citat på varannan sida (som för övrigt är -fel- på sida tre, det är inte sisters, utan mission :gremsmile: avsnittet bortom passionerna är lite längre. Annars tycker jag att världen verkar vara lite "bredare" innehållsmässigt i första utgåvan, andra utgåvan är mer nästan uteslutande dark-urban-angst-action-horror och det är ju inte bra
...sen är det några vapen som är borta och en del texter är omskrivna, men om det känns som censur vet jag inte
 

sk8teforfate

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
8
Location
Alingsås, SWEDEN
Skillnaden är ganska stor. Magidelen är borta... tyvärr... dom har också utökat bortom passionerna stycket men annars ar det bättre.

CHANG WALKS THE EARTH... ONCE MORE
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Demiurgen

Såvitt jag vet ändrades inte Demiurgens status mellan de två upplagorna:

"Demiurgen var försvunnen, död eller i landsflykt. Ingen kunde minnas när, eller hur, han försvunnit."
- Kult, upplaga 1, Bok 3, sidan 5

"Demiurgen är försvunnen och illusionerna rämnar."
- Kult, upplaga 2, sidan 7

Däremot ändrades symbolen för Demiurgens frånvaro från ett svart hål till ett tomt citadel.

N.
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Vad som skiljer

Det som främst ändrades i Kult 2nd var porren. Eller rättate sagt sexet. Eller snusket. Kalla det vad du vill. Som en reaktion på attackerna från olika håll i samhället togs detta helt bort, därav en del av omskrivningarna.

Magidelen togs bort av en anledning; det ansågs vara tråkig magi med fokus på ritualer, och Target planerade magiböcker med mer fartfylld action-magi.

Stämningen är i stort sett samma, men med betoning på urban angst i tvåan (som någon sade nedan). Detta gjordes för att man upptäckte att ettan mest tilltalade äldre spelare, som inte köpte äventyren och extrareglerna, utan nöjde sig med en box. Man anpassade då tvåan att mer tilltala den yngre publiken, som även är den som i stort sett lägger pengar på rollspel.

Detta styrde Kult från psykologisk horror till mer action horror (eller vad man nu ska kalla det).

Vidare anpassades mytologin så att man kunde skapa en kampanj som skulle kunna användas till filmatiseringar, dataspel, serietidningar, samlarkortspel och så vidare.

Reglerna ändrades inte, förutom tillägget med Den mörka konsten, som ersatte magin för monstren (lite av en nödlösning).

N.
 
Top