Vad som skiljer
Det som främst ändrades i Kult 2nd var porren. Eller rättate sagt sexet. Eller snusket. Kalla det vad du vill. Som en reaktion på attackerna från olika håll i samhället togs detta helt bort, därav en del av omskrivningarna.
Magidelen togs bort av en anledning; det ansågs vara tråkig magi med fokus på ritualer, och Target planerade magiböcker med mer fartfylld action-magi.
Stämningen är i stort sett samma, men med betoning på urban angst i tvåan (som någon sade nedan). Detta gjordes för att man upptäckte att ettan mest tilltalade äldre spelare, som inte köpte äventyren och extrareglerna, utan nöjde sig med en box. Man anpassade då tvåan att mer tilltala den yngre publiken, som även är den som i stort sett lägger pengar på rollspel.
Detta styrde Kult från psykologisk horror till mer action horror (eller vad man nu ska kalla det).
Vidare anpassades mytologin så att man kunde skapa en kampanj som skulle kunna användas till filmatiseringar, dataspel, serietidningar, samlarkortspel och så vidare.
Reglerna ändrades inte, förutom tillägget med Den mörka konsten, som ersatte magin för monstren (lite av en nödlösning).
N.