Nekromanti Kult rollformulär andra upplagan

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Efter att ha fått ett morbidt intresse för rollspelet kult så har jag kommit fram till en sak. Jag gillar snyggheten hos andra utgåvans rollformulär, men märkte att MYCKET fattades på det (te.x plats att anteckna ned sin rollpersons förlyttning, bärförmåga, mörka hemligheter etc.). Så jag har själv tagit på mig uppgiften att revidera rollformuläret ifråga (medelst enkla och ödmjuka paint :gremgrin: )

Jag gjorde en checklista på vad jag tyckte fattades i andra upplagans rollforumlär och har lite få grejer kvar. Det som är kvar är:

Nackdelar
Fördelar
Mörka hemligheter
Levnadsnivå
Vapen (har bestämt att tillföra en tredje sida där vapen och utrustning ska vara med, vapnen kommer att ha områden som se ut som vapenlistorna i regelboken)
Hjältepoäng

Det som redan finns med och det jag redan har tillfört är:

Namn
Adress
längd
vikt
hårfärg
ögonfärg
ålder
födelsedatum
födelseort
Personlighet/särsklida kännetecken
Bakgrunshistoria
Arketyp
yrke
arbetsgivare
Bärförmåga
förflyttning
antal handlingar
initiativbonus
skadebonus
uthållighet
Färdigheter
Mental balans/Mental Bonus

Jag tänkte då höra med er som har spelat mycket Kult om det är något mer som regelboken ibland vill att man ska anteckna men som det inte fanns formulär för. Sen så är jag nyfiken på om det skulle vara en olaglig handling eller inte om jag laddade upp dessa formulär någonstans för andra att tanka ned? Jag har ju trots allt scannat rakt ur boken och suttit och pillat på original grafiken på rollformuläret, någon annan kanske har rättigheter till det arbetet och kanske blir sur om jag lägger upp det någonstans (copyrightlagarna är lite konstiga av sig på det sättet).

Tack på förhnad för förhand för feedbakc och svar

//Coffe_Kanon - som är lite av en trollkarl på vanliga ödmjuka paint.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Jag har inte spelat Kult, men kan ge några generella åsikter.

Adress
/.../
födelsedatum
födelseort
/.../
arbetsgivare
Totalt onödigt, men en kul grej. Påminner om Wastelands "Född år" och "Död år". Fick mig att göra en massa fåniga rutor på mina gamla DoD-forumlär på den tiden man använde penna, papper och kopiator. :gremsmile:

längd
vikt
hårfärg
ögonfärg
ålder
Kan du inte slå ihop detta till en ruta för Utseende? Om du inte gör rader i den så kan man alternativt få rita sitt självporträtt, istället för att skriva sitt utseende.

Bakgrunshistoria
Brukar vara för liten ruta för dem som vill skriva bakgrundshistorier. Låt spelare få skriva detta på ett separat papper istället.

Jag har ju trots allt scannat rakt ur boken och suttit och pillat på original grafiken på rollformuläret,
Det brukar sällan bli utskrifter när man gör sådant, fast det var länge sedan som jag satt i Paint och gjorde rollformulär. Har du inget vettigt program att göra det i? Nu vet jag inte hur "tungt belastade" rollformulären är med grafik. Annars kan jag göra ett formulär åt dig om du gav mig lite riktlinjer. Jag behöver träningen i Indesign. :gremsmile: Jag gjorde ett enkelt formulär till ett annat rollspel som presenterades här på forumet.

Sen så är jag nyfiken på om det skulle vara en olaglig handling eller inte om jag laddade upp dessa formulär någonstans för andra att tanka ned? Jag har ju trots allt scannat rakt ur boken...
Om det finns en hel del grafiska element så kan rollformuläret i sig på särprägel, men är det mest kolumner med text så är det inga problem. Detta om särprägel är dock min amatörmässiga gissning. I verkligheten så tror jag knappast att någon bryr sig och det av flera anledningar; fansaker uppskattas; rollformulären brukar ändå finnas för gratis nerladdning; ingen bryr sig om amatörarbeten; spelmakarna kommer aldrig se ditt formulär ändå.

/Han som brukar vilja ha kontakt- eller anteckningsrutor på sina rollformulär
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Drömkunskap kunde vara bra att ha på rollformuläret, antar jag. Men i övrigt så använder jag aldrig rollformulär i Kult, så jag kan inte riktigt svara.

Eller jo; jag kan säga "jag håller med" åt de punkter som Han tagit upp.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Totalt onödigt, men en kul grej. Påminner om Wastelands "Född år" och "Död år". Fick mig att göra en massa fåniga rutor på mina gamla DoD-forumlär på den tiden man använde penna, papper och kopiator.
Jodå onödigt kan jag hålla med om. Anledningen till att jag tog med det var mest för att inte vika av så mycket från originalet. Jag siktade på att tillföra det som fattades mer än att ta bort sånt som är onödigt, för nostaligns skull.

Kan du inte slå ihop detta till en ruta för Utseende? Om du inte gör rader i den så kan man alternativt få rita sitt självporträtt, istället för att skriva sitt utseende.
Det finns en onödigt stor ruta för att anteckna "arketyp" i och den har jag låtit vara kvar. Min gissing är att Kult-makarna från början tänkte att självporträtt ska finnas här, så jag tänkte att man kan använda den till sådant.

Brukar vara för liten ruta för dem som vill skriva bakgrundshistorier. Låt spelare få skriva detta på ett separat papper istället.
Jo det var den också, därför lät jag förstora den så mycket som möjligt. Men den är fortfarande liten, så jag funderar på att lägga till en fjärde sida (ligger nu på tre och har förvisso fått med allt jag ville ha från listan, men perfekt är det ändå inte), som enbart är dedikerad till bakgrundshistorian.

Det brukar sällan bli utskrifter när man gör sådant, fast det var länge sedan som jag satt i Paint och gjorde rollformulär. Har du inget vettigt program att göra det i? Nu vet jag inte hur "tungt belastade" rollformulären är med grafik. Annars kan jag göra ett formulär åt dig om du gav mig lite riktlinjer. Jag behöver träningen i Indesign. Jag gjorde ett enkelt formulär till ett annat rollspel som presenterades här på forumet.
Det finns två anledningar till att jag använder paint:

1. Photoshop och Paint Shop pro (och dess gelikar är för mycket att ta in för mig, jag skulle ändå i princip aldrig använda alla funktionersom finns förutom de mest grundläggande sakerna (som sudd, rektangel, penna etc.). Jag använder ju iofs ett program som heter ultimate paint, som är som en upphottade och framförallt gratis version av vanliga paint med mera photoshop drag. Men detta program använder jag uteslutande för att göra om bilder till gråskala och ställa in kontrast och såndana grejer. Det mesta arbetet sker fortfarande i paint.

2. Jag tar en viss stolthet i att faktiskt kunna göra ganska snygga bildbehandlingar med enkla och ödmjuka lilla paint. Visst kan man göra skitsnygga saker i mer avancerade program, men det är samtidigt mycket lättare också än om man gjorde samma sak i paint. Jag har redan ett ganska stort kunnande med estetiska förkunskaper så jag känner inte att jag behöver "hjälp" med sådant från ett mer avancerat program. Dessutom är det alltid lika kul att visa upp något man gjort och man får reaktionen "Wow, kan du photoshop?" och så svarar man självbelåtet: "Nej, det har jag gjort i paint. :gremgrin: "

Hur som helst formuläret i sig är inte så tungt grafiskt belastad. Den enda visuella grafiken det rör sig om är en bakgrundsbild som håller sig i en kolumn allra längst ut i kanten på formuläret. Det var den jag ville få med för att inte vika av något nämnvärt från hur originalformuläret såg ut.
 
Top