Nekromanti Kult - Paradiset

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Jag kollade lite på Serafimer i Kult, och jag förstod verkligen ingenting. Vad sjutton är paradiset för något? Hur passar det in i Kults världsbild? Vad hade det med Demiurgen att göra? Ännu en grej i boken (nya utgåvan) jag har lyckats missa, eller ett allmänt frågetecken? Frågorna är många...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Vad sjutton är paradiset för något?
Jag har inte tredje utgåvan här, men om inte ätagelé-mé-träské-klåparna har förstört den delen så är det nog Elysium som avses. Alltså vår värld; det forna paradiset som nu är ett sargat svedjeland som vi inte kan se omkring oss eftersom illusionen ligger ivägen, som en slöja, inför våra sinnen.

Men vad står det egentligen? Det där känner inte jag riktigt igen från boken.
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
When the Demiurge vanished, Angels and Seraphim from the paradise were thrust into our world.
... according to Matthias those that fell when the Demiurge left the Machine... lost without a master to guide them...
Detta är i princip allt som står om paradiset och Seraphims ursprung. Jag vet inte om detta är något konstigt påhitt i tredje utgåvan eller inte, eftersom jag inte har läst andra utgåvor. Men jag byter gärna ut detta mot annan bättre information. Vad har Seraphim för bakgrund den gamla utgåvan?
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
De två ovanstående citaten förekommer även i Kult: Second Edition - alltså den svartvita boken på engelska.

I vad jag brukar referera till som "andra utgåvan" (inte att förväxla med ovanstående), dvs den stora tjocka svarta boken på svenska, så förekommer det andra citatet (fast på svenska givetvis) men inte det första. Det vill säga, det finns ingen referens till något "paradis", eller att Seraphim är "änglar", även om man får känslan av att de innan Demiurgens försvinnande var... tja... rätt "shyssta killar" :gremwink:

Hur det ser ut i första utgåvan vet jag inte... och vad gäller "bättre" information så sitter jag tyvärr inte på någon sådan...
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
eller att Seraphim är "änglar"
Tjaa, det står väl inte riktigt explicit att de är änglar, men de ser verkligen ut som sådana och i nya utgåvan nämns de ju som sagt tillsammans med änglar. Men hur fungerar de i andra utgåvor? Är det lika dåligt med information om dem där också?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
De varelser som man lättast förknippar med änglar är väl just serafimerna, erinyerna och raphaeliterna (pga namnen, alltså). De två senare är starkt förknippade med Metropolis och Citadellet, och därför tror jag att det helt enkelt är detta som menas. Om Inferno är helvetet så skulle man ju kunna mena att Metropolis vore en "himmel" och att några av dessa änglavarelser (=serafimerna) kunde ha förpassatts till vår värld när Demiurgen lämnade maskinen.

Nå, nu är det dock så att det på åtskilliga platser i regelboken talas om andra världar och verkligheter också. Så om man absolut vill så kan man helt klart föreställa sig ett "paradis" som ligger utanför maskinen, och säga att änglarna kommer därifrån. Det som talar mot denna teori är väl mest att änglarna sägs ha haft kontakt med Demiurgen, och att serafimerna nu skall vara underställda liktorerna. Det verkar ju onekligen som att serafimerna skall kunna kategoriseras i samma fack som alla andra varelser på arkonternas sida.

Jag ser det här med "paradiset" mer som en olycklig formulering. Jag gissar att det från början var så att Metropolis var mer av ett uttalat "himmelrike" i kontrast mot Infernos helvete, och att det under arbetets gång blev intressantare när Metropolis istället växte fram som alla städers urmoder. Då föll rollen som "paradis" istället på vår värld; Elysium, och det gjorde det hela så mycket intressantare.

Jag gissar att det är därför som Metropolis känns lite kluvet; dels har man den här bibliska; änglar, gråtande statyer, de dödas stad och liknande, och dels har man den här industriella mytvärlden; tekroner, psilositer, "uteliggarmonster" (såsom zelother och borderliners), och labyrintstaden.

Jag tycker dock att de är häftiga ihop, och ser därför gärna att serafimerna har sitt ursprung just här, i Metropolis, istället för att komma någon helt annansans ifrån.
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Då föll rollen som "paradis" istället på vår värld; Elysium, och det gjorde det hela så mycket intressantare.
Termen Elysium har alltid gjort mig lite förvirrad. Är det Illusionen som avses, eller är det vårt ursprungliga hem (är inte det Metropolis?) man menar? Förmodligen har den nya utgåvan rört till saker igen...

Nå, nu är det dock så att det på åtskilliga platser i regelboken talas om andra världar och verkligheter också. Så om man absolut vill så kan man helt klart föreställa sig ett "paradis" som ligger utanför maskinen, och säga att änglarna kommer därifrån. Det som talar mot denna teori är väl mest att änglarna sägs ha haft kontakt med Demiurgen, och att serafimerna nu skall vara underställda liktorerna. Det verkar ju onekligen som att serafimerna skall kunna kategoriseras i samma fack som alla andra varelser på arkonternas sida.
Dessutom gillar jag inte att slänga in andra verkligheter och världar hur som helst, jag tycker att det finns tillräckligt mycket redan. Det är iof bra att ha som en sista utväg...

I övrigt verkar det du säger väldigt vettigt. Funderar på att bygga upp något sorts paradisland någonstans i Metropolis...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Jag hade en tanke

Hej!

När jag lade till saker i Kult 2 hade jag en massa bra tankar. En sådan var att göra vår värld till det förlorade paradiset. Just för att det känns som Kult, att vi jagar efter ett paradis som redan är tillgängligt, men förstört på grund av våra försök att nå det. Typ.

Formuleringen kring serafimerna kan jag inte kolla upp eftersom boken är nån annanstans. Jag minns inte om de fanns med i ettan, eller om jag lade till dem i tvåan. Men jag har alltid sett det som att hela alltihopet är en stor maskin, som styrdes av demiurgen, och han hade en massa olika tjänare, som fanns i olika världar. Bland dem fanns serafimerna. Men efter att demiurgen försvann har allt vänts på huvet och nu kan man hitta olika varelser med olika motiv på alla olika sidor i striden om maskinen.

Ungefär så som Neil Gaiman gör i Neverwhere, visade det sig av en händelse.

M.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Termen Elysium har alltid gjort mig lite förvirrad. Är det Illusionen som avses, eller är det vårt ursprungliga hem (är inte det Metropolis?) man menar?
Det är lite klurigt. Vi vet att människan en gång i tiden strövade omkring i Metropolis (för det är minnen av den staden som vi försökt återskapa i våra egna städer), men vi gick också omkring på de Elyseeiska fälten. Det står att Demiurgen "reste sina murar runt vårt paradis för att beröva oss våra sanna krafter" om Elysium. Detta gamla paradis kan vi dock inte se, för Illusionen ligger ju som bekant inför våra ansikten. Jag föreställer mig att det inte fanns så tydligt uttalade "väggar" mellan dimensionerna innan fångenskapen, och att vi människor förflyttade oss in och ut ur Metropolis lite som vi själva önskade. Det står ju att vi "vandrade som vi ville i mörka gränder och trädgårdar"; alltså både Metropolis och Elysium.

Dessutom gillar jag inte att slänga in andra verkligheter och världar hur som helst, jag tycker att det finns tillräckligt mycket redan.
Jag håller absolut med.
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Kan man inte låta Elysium ligga någonstans i Metropolis, eftersom Metropolis ändå är så kluvet och förvirrande? Och när man ändå håller på, låta Serafimerna ha sin ursprungliga hemvist där...

Annars tackar jag för att du har rett ut alla frågetecken så gott du kunnat...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Jag kollade lite på Serafimer i Kult, och jag förstod verkligen ingenting. Vad sjutton är paradiset för något? Hur passar det in i Kults världsbild? Vad hade det med Demiurgen att göra? Ännu en grej i boken (nya utgåvan) jag har lyckats missa, eller ett allmänt frågetecken? Frågorna är många...
Nu har jag följt den här tråden ett tag och jag tycker att man missar poängen.

Behöver du paradiset och serafimer?
Om du behöver dem, vilken effekt vill du uppnå?
Hur/var behöver de vara för att uppnå den effekten?

Svara på de frågorna så har du löst problemet. Spelets officiella ståndpunkt har ingenting med problemet att göra, speciellt i ett spel som har en så medvetet förvirrande och omskakande stämning. Ingen märker om du fejkar något i Kult, märker spelarna något så spelar du fel. Kan de världen tillräckligt bra för att märka sådant är det dags att blanda leken igen. Det kan till och med vara bra att avsiktligt lägga in några inkonsekvenser bara för att hålla spelarna nervösa.

Hela konceptet bygger på att världen inte är tydlig och kartlagd. Allt är mörkt, otäckt och okänt. Utforskar du för mycket gör du dig själv en otjänst.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Kan man inte låta Elysium ligga någonstans i Metropolis, eftersom Metropolis ändå är så kluvet och förvirrande?
Det är nog svårt att rita en karta över Metropolis. Vad man vet är att staden är oändlig, men att det ändå finns en mittpunkt, (=Demiurgens citadell). I regelboken står det att vår värld liksom rinner ut i Metropolis på sina håll; att det finns vissa gränder och bakgator som länkar världarna samman. Så visst; världarna är ju åtminstone i nuläget ihopbakade på något vis.

Jag ser det ungefär som att Citadellet är talet noll. Det finns ju oändligt med olika tal, både positiva och negativa, men ändå kan man säga att noll är någon sorts mittpunkt. En logisk mittpunkt. De andra dimensionerna är inte något särskilt tal, utan de är något helt annat istället, typ färger, toner och lukter. Hur långt man än åker från Metropolis i någon riktning så kan man inte förvänta sig att man någonstans skall komma till dess yttre gräns och att man därefter skall träda in i någon av de andra dimensionerna, utan Metropolis bara fortsätter och fortsätter i all oändlighet. Men på olika håll och kanter så tar ändå de olika dimensionerna och överlappar varandra, på samma sätt som att vi kan associera vissa smaker med särskilda färger. På så vis kan både Limbo, Inferno, Metropolis och Elysium vara oändliga, men ändå överlappa varandra på olika platser.

Det är en inställning som passar mig, och som har inspirerat mig till många äventyr (som att låta personer lyckas med att skapa dimensionsportar genom att helt enkelt bygga platser som efterliknar de scenerier de sett framför sig i drömmar/uppenbarelser eller resor till andra världar (det blir inte så magiskt diffust, utan snarare väldigt påtagligt och handbegripligt)). Men, som troberg skriver, om du redan har en idé, då bör du köra på den istället och låta världen anpassa sig efter dig istället.
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Behöver du paradiset och serafimer?
Om du behöver dem, vilken effekt vill du uppnå?
Hur/var behöver de vara för att uppnå den effekten?
Naturligtvis BEHÖVER jag inte ha svar på de här frågorna för att kunna göra det jag har tänkt mig. Men det är sådant som är kul och bra att veta. Även om saker och ting kommer bli precis lika förvirrande för spelarna så vill jag gärna ha dem förklarade för mig själv.

Spelets officiella ståndpunkt har ingenting med problemet att göra, speciellt i ett spel som har en så medvetet förvirrande och omskakande stämning.
Men det vi diskuterar är väl i allra högsta grad inofficiellt? Ok, jag erkänner att jag i mina första frågor faktiskt var ute efter ganska officiell information eftersom jag helt enkelt trodde att jag hade missat något, men sedan handlade det väl mer om mina och Risings (ok då, mest Risings) personliga tolkningar av det hela. Jag tror inte riktigt på att man förstör Kult genom att diskutera och tolka det...

Hela konceptet bygger på att världen inte är tydlig och kartlagd. Allt är mörkt, otäckt och okänt. Utforskar du för mycket gör du dig själv en otjänst.
Jag skulle aldrig drömma om att försöka kartlägga Kult, speciellt inte eftersom mina egna spelvärldar brukar vara precis lika diffusa och okända. Men jag ser inte något fel i att spelledaren vet så mycket som möjligt om världen han spelar i. Fastän den är mörk, otäck och okänd...
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Ok, visst. Det här med placering av platser är högst subjektivt i Kult, så när jag säger att Elysium ligger i Metropolis är det bara för min egen lilla hjärnas skull. För spelarna skulle det lika gärna kunna vara en helt annan dimension. Eller samma, om jag känner för det. Som sagt, placeringen är subjektiv...

Vad man vet är att staden är oändlig, men att det ändå finns en mittpunkt, (=Demiurgens citadell).
Men det är väl en anledning så god som någon att låta Elysium finnas i Metropolis...
 
Top