Nekromanti Kult på engelska?

sentab

Veteran
Joined
12 Aug 2005
Messages
1
Hej!

Finns Kult att köpa på engelska?

Vart skulle man i sådana fall kunna köpa den, någon som känner till en butik i London?

Vilka produkter anses vara grundpaketet?


\Sentab
 

Gax

Veteran
Joined
10 May 2003
Messages
12
7th Circle (http://www.7emecercle.com) har för tillfället publiceringsrättigheterna till Kult. Bolaget är franskt, men spelet ges ut på engelska. Så vitt jag minns har 7th Circles version av rollspelet ett jävligt dåligt rykte, då det tydligen inte håller sig speciellt nära originalet. Men det går säkert att få tag på i någon välsorterad spelbutik i London.

Folk i forumen på http://www.kult-rpg.com/ kan utan tvivel ge dig bättre svar än mig på samtliga frågor. =)
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Den senaste versionen (Kult: Beyond the Veil) har fått en hel del kritik, det är sant. Om den är olik originalet beror det på att en del i spelvärlden ändrades till den svenska andra versionen. Det är denna världsbeskrivning som används, och en del regelförändingar från den amerikanska utgåvan.

Vad gäller kritiken har den snarare handlat om att det är *för lite* som ändrats. Nästan ingen text är nyskriven, utan plockad direkt från tidigare utgåvor. För den som aldrig spelat Kult borde inte det vara något problem.

Vill du spela Kult på engelska tror jag den nya boken är det bästa valet. Den är rätt komplett och vad jag vet har inga supplement nytryckts. Det finns tidigare utgåvor på engelska men jag tror inte du vinner så mycket på att leta reda på någon av dem. De riktiga kännarna föredrar den första svenska versionen.

Jag har ingen aning om vad den kan tänkas säljas. Det verkar som om den tagit slut från förlaget (eller sålt dåligt och inte tagits in igen) för många svenska handlare har den inte längre på sina hemsidor.

(Reservationer för fel. Jag äger inte boken, men har läst mycket om den och kollat i den.)

Edit: Forbidden Planet är ju en stor och fin affär i London. Kolla där, www.forbiddenplanet.com
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Om jag inte missminner mig så har jag sett senaste (engelska) utgåvan av Kult på SF-bokhandeln i Göteborg. Tyvärr kan deras site inte bekräfta mina teorier, så jag kan minnas fel.

Vad gäller rollspelsbutiker i London så kan jag bara komma på följande:
Orcs Nest och Playin' Games.

Orcs Nest ligger strax öster om Cambridge Circle, och Playin' Games ungefär vid British Museum. Båda ligger inom promenadavstånd från varandra samt Leicester Square eller Tottenham Court Road-hållplatserna.
 

kingsix

Veteran
Joined
15 Nov 2001
Messages
12
Det som skiljer 7Cs utgåva från den andra engelska är att det finns mycket mer magiregler i den. 7C beslöt sig för att inkludera de två magiexpansioner som kom till den andra utgåvan.

Det som skiljer den andra engelska och den andra svenska åt är att i den senare finns det inte några regler för magi alls samt att skadesystemet i den svenska är identiskt med den första utgåvan. I de senare engelska systemen använder man ett annat system, som i min mening är något sämre då dödligheten minskat drastiskt.

Did that make sense? :p

-King Six-

www.kult-rpg.com
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Hur är det med arketyperna och så? 7C's utgåva har inte alls lika många av de vanliga arketyperna som den andra svenska utgåvan (Hämnaren, Storstadssamurajen, Muckrakern och Papparazzon är bland annat borttagna, om jag inte minns fel).

Jag hade lite dålig koll annars över när skillnaden i regelsystem egentligen skedde, så det var bra att du skänkte klarhet i den frågan.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Forbidden Planet i London säljer inte så mycket rollspel längre, det är mest D20 och White Wolf. Orc's Nest, Playin' Games och Leisure Games har alla bättre sortiment. Av de tre är det Leisure Games som har i särklass trevligast och mest hjälpsam personal, men tyvärr också den av butikerna som ligger längst bort från centrala London.

hälsar
Örnie
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Dessutom fann jag till min fasa att samtliga av de många vapenillustrationerna saknades och hade ersatts av en töntig kalibertabell! När jag först började spela Kult så var vapenbilderna något av det coolaste med hela spelet. :gremsmile:
 

sacrilege

Veteran
Joined
19 Jul 2005
Messages
34
Engelska kult fanns på tradition (EB Games) i GBG och även i SF bokhandeln sist jag tog en sväng om.
 
Top