Nekromanti Kult - när illusionerna rämnar

Soichgombasepp

Veteran
Joined
21 Jan 2001
Messages
1
Location
Onna da island, inna da sun: Öland
Jag har just skrivit ihop ett äventyr till Kult och märkte snart att jag stod inför ett problem...
I äventyret utvecklar sig handlingen så att illusionerna rämnar och RP:na plötsligt befinner sig på andra sidan: i Metropolis/Inferno. Nu fick jag problem: vad kan egentligen hända i Metropolis eller Inferno? För mig verkar förutsättningarna för en fortsatt bra händelseutveckling vara ganska begränsade. Visst kan man låta tio olika hemska monster kasta sig över RP:na och jaga dem genom labyrinter och skärseldar, men hur kul blir det i längden? Och vad händer sen?

Är det någon Kultspelare som har några fina tips på vad som kan drabba rollpersoner som hamnar i Metropolis eller i Inferno? Snälla, rara ni: hjälp!
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Vad sägs om att skapa ihop karaktärernas egna lilla helvete... Plocka ihop bitar av deras bakgrunder (gärna sånt du vet om att spelarna blir illa berörda av) och skapa ett riktigt äckligt, personligt, dubbelmoraliskt helvete. Visa verkligen hur illussionen rämnar.

Låt den incestdrabbade se in i sin förrövarens huvud och genomleva allting omigen som när han var liten, låt den krigsskadade vara tillbaka ute i helvetet och veta om att allting är meningslöst och att kriget egentligen bara är till eftersom hans befäl skiter i hans liv.
You get the picture. Make it personal.

De kommer att må illa /images/icons/smile.gif

Vavva - Den onda kramerskan
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
ajajaj... nu har du ställt till det för dig :)

När jag spelleder så låter jag bara mina spelare få se glimtar av inferno / metropolis. Skulle de hamna på "fel sida" så får de antingen ta sig tillbaka fort som satan eller bereda sig på att stanna i all evighet (och därmed är spelet slut).

Tips, tja Metropolisboken kan ju vara en bra idé att kika i. Och "the maps of hell" och "gaia sourcebook" finns att ladda hem från nätet.

Annars så håller jag med Vavva. Det hon / han (?) beskriver är alltid mycket effektivt i KULT

Må du skrämma dina spelare från vettet
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Vavva är en hona (OT)

Jag är som sagt tjej. Kanske skulle ha skaffat ett nick som var mindre androgynt :)

Vavva - Den onda kramerskan
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Vavva är en hona (OT)

Coolt det behövs fler tjejer som spelar rollspel...

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Re: Vavva är en hona (OT)

Skrev en krönika om det i Sverox. Om hur svårt det är att locka tjejer till rollspel, trots att så många som testat sedan fastnat för det.

Sverox nr 16 tror jag.

Vavva - Den onda kramerskan
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Det är fördomar

kvinnor har fördomar mot Rollspel och det ses som en pojk hobby inte något tjejer gör och det är synd jag anser att rollspels industrin skulle tjäna på att ha fler rollspelande tjejer..

Samma kan sägas om oss män vad gäller ridsport eller exempel viss sy slöjd..

Och för att förklara det så att alla förstå JAG Kan sy men jag gillar inte smärta så jag låter bli...


Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Fortsätter diskussionen i ett annat forum

Hej!

Ämnar öppna det som topic inne på rollspelsforumet istället.

Vavva - Den onda kramerskan
 
G

Guest

Guest
Re: Nefariter och arkonter

Varför inte låta RP:na lockas till någon av arkonternas palats?

De kommer antagligen inte förstå vad de är någonstans och efter att de upplevt palatsets fasor kan de råka på någon portal som leder dem tillbaks till Elysium.

Låt dem dock endast ana de fasor som väntar på dem på Metropolis gator, låt dem komma in på någon gata i Metropolis där verkligheten rämnat - kanske kommer de plötsligt till en del av slummen i Brooklyn i N.Y. - och undvik strider. Låt paranoian bli deras fiende istället och medan du beskriver mörkret på de tomma gatorna och skriken från onda varelser så kan du bygga upp en skön skräckstämning.

Mäster Azazel
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Hnnnng... SÄRSKRIVNING!

SÄRSKRIVNING ÄR EN DÖDSSYND!!!!!

/Horus - RIP Blümchen
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
medhåll

Även om jag är rätt okunnig om Kult (har bara varit spelare) så tycker jag detta är bra tips... Ta inte i med storsläggan direkt utan bygg upp en skrämmande stämning för att sedan låta dem fly tillbaka till illusionen med hjärtat i halsgropen...

I Metropolis bör de hellre vara tvugna att gömma sig eller fly för sitt liv än att slåss... de som slåss (oförberedda och omäktiga) lär stryka med... Försök döda av dem en och en om de envisas så kanske de förstår piken :)
 
G

Guest

Guest
Lägg ner...

...jag börjar, ärligt talat, att tröttna på liknande inlägg. De tillför inte debatten någonting alls utan är där för utfyllnad eller nåt liknande. Om du nu anser att hans särskrivningar är så jobbiga - ta det då privat med honom. Låt oss andra på forumet slippa det, så intresserad är iaf inte jag av att läsa din åsikt om särskrivningar.

Återigen - ta det privat med han men förpesta inte forumen med komplett meningslösa inlägg.


---
Johnny
Redaktör - rollspel.nu
 
Top