Nekromanti Kult moduler

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är det nån där ute som vet vilka moduler som finns utgivna till svenska Kult. Tacksamm för alla svar."

Enligt Alvione Rollspelsmuseum är det följande:

Kult regelbox
Rollformulär
Den Svarta Madonnan
Fallna Änglar
Mörkrets Legioner
Metropolis
Taroticum
Kult andra upplagan
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
>Och en spelledarskärm.

Som även innehöll ett par scenarior om jag inte minns fel. Har för mig att de t.o.m var ganska bra.

/Anders
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Kult upplagor

Tackar för alla svar!

Har en liten följdfråga, är det någon större skillnad på 1:a och 2:a upplagan. Har hört att den första skulle vara bättre pga att den andra upplagan är censurerad eller nåt sådant.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Kult upplagor

Jag tror ettan har lite mer äckel, plus att jag är rätt säker på att tvåan saknar magiregler.
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Re: Kult upplagor

Jo har läst igenom 2:a upplagan av Kult för ett tag sen och är väldigt säker på att det inte finns någon magi.

Du vet inte om det är någon skillnad på mer regelnivå? För om 2:a upplagan mer är en censurering än en förbättring av orginalet så kanske man ska satsa på att skaffa första upplagan istället för andra?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Kult upplagor

Nja, jag är rädd att det rör sig mer om censur än förbättring (om än i små mängder). Men några jätteskillnader ska inte finnas, och om man jämför tillgänglighet och pris mellan upplagorna kan det vara värt att skaffa 2a upplagan i alla fall.
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Re: Kult upplagor

Tack för all hjälp..

Tror nog att jag klarar mig med 2:a upplagan då (kan ändå fixa det av en kompis för en ganska liten summa pengar) och satsar lite mer på någon modul.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Låt dig inspireras!

Kul att du ska skaffa Kult. Dock, jag tror faktiskt inte att du kommer behöva någon modul. Jag har tittat i några, men ansett dem onödiga och man kan nog säga att inget (eller i vart fall mycket få) rollspel är så kompletta i sig som just Kult. Själv har jag också andra utgåvan och tycker magianvändandet i första utgåvan låter helt whack. Du missar nog inget. Det läskiga i Kult är förresten inte (helst) den sortens skräck som man kan censurera bort. Jag vet inte om ettan är kladdigare än tvåan, men jag kan garantera dig att det finns betydligt intressantare skräckmetoder i Kult än just äckelblodslafs. Du kommer inte sitta och önska dig "tänk om man kunde få lite mer splatter-äta-tarmar-röj..."

Det enda du skulle kunna behöva är nog den fina Sinkadusartikeln "Golabs tjänare i Stockholm", men hur du ska få tag i den, det vete faen. Bra var den iaf.

Du behöver i vart fall inte "Den Svarta Madonnan". Den är mest tokdålig och funkar inte riktigt som man vill att äventyr skall funka i Kult. Det brukar faktiskt bli bäst när man improviserar rätt friskt.

Ett råd till; spela INTE introduktionsäventyret med dina spelare som första äventyr. Det är rejält avtändande och förmodligen kommer de inte vilja spela Kult mer någon enda gång.

Lycka till, och välkommen till Kultfamiljen!

/Rising
som älskar alla Kultspelare
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Re: Låt dig inspireras!

Mången tack.

Jag tror att jag klarar mig utan både super äckel och magi, eftersom jag mer vill bygga lite mer djup skräck känsla, gärna med en lite större intrig i bakgrunden.

Angående introduktions äventyret så har jag för mig att jag läst det. Handlade om någons ganska slafsiga föräldrar och ett hus ute i skogen va? Verkade väl kanske inte så där jätte bra, men gillar inte att köra färdiga äventyr ändå så det löser sig nog.

tackar för hjälp, tips och det varma välkommnadet!
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Glöm ej...

äventyr och artiklar som skrevs för Sinkadus. Du kanske har numren men jag ville bara göra dig uppmärksam.
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Spelledarskärmen

Jag har tyvärr inte haft möjlighet/tid/fått-tummen-ur-engagemang att spela dem, men äventyren som följde med spelledarskärmen tyckte jag verkade rätt (o)trevliga (två av de tre iaf - det första och det sista).
Nu vet jag iofs inte om det är möjligt att få tag på spelledarskärmen, som jag i övrigt tror tillförde rätt lite...

[Adderat ngn minut efter orginalinlägget:] Hepp, verkar ju som om någon redan påpekat de här scenarionas existens. Oh, well... nu fick du en andra rekommendation :gremsmile:
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Re: Spelledarskärmen

Jo, det verkar ju inte direkt som om det är superlätt att få tag på prylar till Kult. På hobbyspel är det enda jag hittat Svarta Madonnan boxen och den verkade ju inte vara så bra så..

Men tack för tipset i alla fall, om man hittar spelledar skärmen till ett hyfsat pris kan den kanske vara värd att köpa då.
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Re: Glöm ej...

Har faktiskt inga nummer till sinkadus. När de var aktuella var jag inte så gammal och en kompis storebror (som för övrigt visade mig in på rollspelets bana) hade de flesta nummren så jag brydde mig aldrig om att köpa några...

Tack för väckt uppmärksamhet.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Spelledarskärmen

Spelledarskärmen är ganska lätt att hitta. Har sett den både på Absolut Spel och Tradition i Stockholm, samt en leksaksbutik i Södertälje.
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Re: Spelledarskärmen

Får väl bli till att leta runt i Göteborgs området och kolla om man kan hitta den där på Tradition eller liknande då. Att åka upp till Stockholm ifrån där jag bor är kanske lite väl drastiskt (tar väl 6timmar)-

Tack för tipset ändå!
 
Top