Nekromanti [KULT Illusionens fångar] Reviderade arketyper

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Nu är de första utkasten till de reviderade spelarböckerna till KULT Illusionens fångar färdiga och jag behöver kritik, förslag och allmänna åsikter som kan göra spelarböckerna och KULT Illusionens fångar bättre.

Ni hittar spelarböckerna här!

Samtidigt som jag låter alla som är intresserade kommentera och kritisera spelarböckerna öppnar jag även möjligheter för förslag till nya spelarböcker.

Alla kommentarer i det här inlägget och på projektbloggen är i förhand grymt uppskattade.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Är inte betvinga och strid samma manöver? Jag tycker också att det är för lite skillnad mellan 10+ och 7-9 på betvinga.
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Ser mycket bra ut. Jag ska ta och kika igenom allt igen, och nästa speltillfälle blir det nog att testa detta. Jag har som mål att köra alla mina spel jag bara har köpt men aldrig använt, och när jag summerade högen blev det ungefär 15. Trots detta hamnar nog KULT - Illusionens fångar högst upp i högen...

Spontant, polis-, agent- och deckar-fantast som jag är, så saknar jag fler varianter av just polisyrket, med dess sidoförgreningar...
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Olav said:
Är inte betvinga och strid samma manöver? Jag tycker också att det är för lite skillnad mellan 10+ och 7-9 på betvinga.
Betvinga och strid används i olika situationer.

Strid är när du slåss mot någon annan som aktivt slåss tillbaka. Syftet med en strid är att stoppa sin motståndare genom att skada denne. I strid blir i regel både du och motståndare skadade, kanske dödade.

Betvinga är när du använder våld för att få någon annan att göra som du vill, t ex avslöja information, ge dig något eller utföra en tjänst. Det är typiskt situationer där du hotar någon med ett vapen eller stryk som själv inte vill eller kan slå tillbaka. Vid 10+ får målet möjlighet att välja mellan att göra som du vill ("ok, jag berättar, bara du inte skadar mig) eller att ta skadan ("dra åt helvete"). På 7-9 finns dessa två alternativ men personen kan också fly eller ge dig något annat du behöver om det verkar rimligt i situationen. Målet med ett betvinga är i första hand att få något av personen inte att skada henne. Till skillnad från att manipulera en person med ett hot som förhandlingsvara måste du genomföra hotet (våld) om personen väljer att ta skadan.

Så den stora skillnaden mellan strid och betvinga är att (1) du vill skada personen i strid men helst inte när du betvingar och (2) vid strid slåss personen aktivt tillbaka.

Exempel:

(Strid) Du och en annan person kastar er över varandra i ett vilt slagsmål.

(Betvinga) Efter att misslyckats övertala personen trycker du upp honom mot en vägg och sätter en kniv mot halsen, "Berätta vad du vet, annars skär jag upp halsen på dig?"

Hade personen i exemplet vid Betvinga varit beväpnad med ett slagträ och redo att slå in huvudet på rollpersonen hade rollpersonen varit tvungen att avväpna denne innan spelaren kunde betvinga personen (t ex genom att lyckas med Strid och välja "Du tar kontroll över någon eller något" där "någon" syftar på personen). Risken hade ju dock funnits att rollpersonen själv blivit nerslagen.

Jag hoppas att det klargör skillnaden mellan dragen. Det är vanligt att spelare blandar ihop dem så de kommer att få en grundlig genomgång i regelboken. :gremsmile:
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Börnmo said:
Spontant, polis-, agent- och deckar-fantast som jag är, så saknar jag fler varianter av just polisyrket, med dess sidoförgreningar...
Agenten kanske skulle bli en bra spelarbok? Annars är Detektiven den enda spelarboken med direkta polisassociationer. Alla spelarböcker kan dock användas för vilka sysselsättningar man vill. Fixaren skulle t ex kunna fungera som en Narkotikaspanare med orent mjöl i påsen och mycket kontakter på gatan, Brottslingen skulle kunna vara en hårdhänt patrullpolis av den gamla skolan och Veteranen en SWAT-polis. :gremsmile:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Så en person som är skitkass på att slåss kan betvinga nån som är skitbra på att slåss så länge den bättre inte är beväpnad? <.<
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Recca said:
Så en person som är skitkass på att slåss kan betvinga nån som är skitbra på att slåss så länge den bättre inte är beväpnad? <.<
Bara om personen är omtöcknad eller helt saknar viljan att slå tillbaka. Det handlar inte om huruvida hon är beväpnad eller inte utan om man har personen i sitt våld när man betvingar. Tänk dig en situation där någon håller en kniv mot någons halspulsåder, trycker en pistol mot någons nacke eller håller någon i armlås och hotar med att slå personen ifall hon inte ger upp. Situationer när du riktar ett laddat skjutvapen mot en obeväpnad person är också godkända men i grund och botten måste spelledaren ställa sig frågan är den här personen oförmögen eller ovillig att slå tillbaka innan hon ber spelaren slå för att betvinga någon. Spelmekaniken utgår ifrån fiktionen så man måste se på varje enskild scen innan man avgör vilket drag som tycks passa. Och spelaren kan alltid ångra sig om draget inte är hennes avsikt

SL: "Så du trycker kniven mot hennes ansikte och ber henne avslöja vart hon gömt Steve. Det känns som om du betvingar henne..?"

Spelaren: "Va? Nej, för fan jag tänker inte skada henne bara låtsas som att jag tänker göra det."

SL: "Ok, du manipulerar henne."
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Arvidos MC said:
Här: http://apocalypse-world.com/forums/index.php?topic=4216.msg22163#msg22163
och här: http://apocalypse-world.com/forums/index.php?topic=4216.msg21636#msg21636
tycker jag det formuleras bra. Men Go aggro är så himla svårtolkad i AW. Mitt förslag för formuleringen av Betvinga:

När du har övertaget på någon och kommer göra denne illa om den inte gör som du vill, slå+hårdhet.
Det är en bra formulering som jag skulle kunna tänka mig att ta. Det här draget kompliceras så mycket av att vi inte kunnat komma på ett självklart verb för draget. Betvinga var det närmaste vi kom men ordet används ju i allmänhet inte särskilt ofta. Fördelen med "betvinga" är att verbet förutsätter ett psykiskt övertag.

Betvinga: övervinna, besegra, kuva, lägga under sig, göra våld på, underkuva, undertrycka, tämja; tygla, behärska, bemästra, få bukt med, lägga band på; hänföra, överväldiga
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Sjunde inseglet said:
Arvidos MC said:
Här: http://apocalypse-world.com/forums/index.php?topic=4216.msg22163#msg22163
och här: http://apocalypse-world.com/forums/index.php?topic=4216.msg21636#msg21636
tycker jag det formuleras bra. Men Go aggro är så himla svårtolkad i AW. Mitt förslag för formuleringen av Betvinga:

När du har övertaget på någon och kommer göra denne illa om den inte gör som du vill, slå+hårdhet.
Det är en bra formulering som jag skulle kunna tänka mig att ta. Det här draget kompliceras så mycket av att vi inte kunnat komma på ett självklart verb för draget. Betvinga var det närmaste vi kom men ordet används ju i allmänhet inte särskilt ofta. Fördelen med "betvinga" är att verbet förutsätter ett psykiskt övertag.

Betvinga: övervinna, besegra, kuva, lägga under sig, göra våld på, underkuva, undertrycka, tämja; tygla, behärska, bemästra, få bukt med, lägga band på; hänföra, överväldiga
Ja, det är klurigt.

Jag tror du gör rätt i att renodla go aggro i AW, som vi pratade om för två spelmöten sedan. Det movet gör alla så förvirrade.

Angående formuleringen: "När du har övertaget på någon och kommer göra denne illa "... Kommer är nyckelordet här, för att skilja det från manipulera, tänker jag.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Jag tycker att uttrycket "Ta skadan" är lite tal-språkig. En variant skulle kunna vara "blir skadad" alt "bli skadad"?
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Den Upplyste Despoten said:
Jag tycker att uttrycket "Ta skadan" är lite tal-språkig. En variant skulle kunna vara "blir skadad" alt "bli skadad"?
"Ta skadan" innebär för mig att de gör ett aktivt val medan "Bli skadad" låter som om det är ´förövaren´ som bestämmer och effekten är mer passiv. Jämför, "Jag tar skadan istället för att ge mig", med, "Jag blir skadad istället för att ge mig."

Men "Ta" i "Ta skadan" är ju en bieffekt av det tidigare "Ta smällen" så jag kanske helt enkelt blivit vaneblind. :gremsmile:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Fast jag tycker inte att scenen där Betvinga används ger offret ett aktivt val som sådant - offret är redan i någons våld och kommer att drabbas negativt hursomhelst. Ett aktivt val hade snarare varit att undkomma effekten. Därför tycker jag att "bli skadad" är bättre - den som har aktiverat Betvinga är den aktive i sammanhanget, och har redan vunnit slaget när beslutet skall fattas av offret.

"Jag tar skadan" är för mig lite kaxigt heroiskt och skär sig mot konceptet kring att slå bra på ett Betvinga-slag. Det låter för positivt helt enkelt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Sjunde inseglet said:
Den Upplyste Despoten said:
Jag tycker att uttrycket "Ta skadan" är lite tal-språkig. En variant skulle kunna vara "blir skadad" alt "bli skadad"?
"Ta skadan" innebär för mig att de gör ett aktivt val medan "Bli skadad" låter som om det är ´förövaren´ som bestämmer och effekten är mer passiv. Jämför, "Jag tar skadan istället för att ge mig", med, "Jag blir skadad istället för att ge mig."

Men "Ta" i "Ta skadan" är ju en bieffekt av det tidigare "Ta smällen" så jag kanske helt enkelt blivit vaneblind. :gremsmile:
För tydlighetens skulle tänker jag att man kan skriva:

Den andre väljer; gör som du vill, eller ta konsekvenserna av ditt hot.

Den andre väljer:
- Hen* gör som du vill
- Du gör verklighet av ditt hot


* Byt ut med ditt favoritneutrala pronomen.

Och kanske en förklaring om att det är försent att backa, du måste göra det du hotat med om den andra tvingar dig.
 
Top