Nekromanti Kult, igen...

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Apropå KULT, är det någon som har spelat Den svarta madonnan och har några kommentarer? Jag planerar att köra igång den snart och skulle gärna vilja veta vad ni tycker om den, om ni har några tips mm...

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jepp, jag spelledde det för ett tag sedan. Jag är dock rädd att jag inte kommer ihåg så mycket det brukar jag inte göra.
Det är ett stort och bra äventyr som nog kan underhålla den kräsnaste grupp ett bra tag.
Spelarna hade gjort ett gäng välbeväpnad tyskar med måttlig begåvning. Jag tror inte att de riktigt förstod alla de bakomliggande intrigerna riktigt och ibland gick det inte som planerat men det är knappast någonting som är ovanligt när det gäller äventyr i allmänhet.
Jag skulle nog rekommendera att spelarna gör rp som är ganska bra på vapen och dylikt då det inte är ett äventyr som är direkt avsett för mer fredliga personer.
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Japp, hade en spelgruppp för nåt år sen. Väldigt uppskattat äventyr men jag häller med föregående talare, trots att jag är emot att RP:na i mina kampanjer är allt för duktiga på vapen så kan det behöva i alla fall ett par killar, eller tjejer för den delen, som åtminstånde vet hur en pislot ser ut. Det är ett ganska stort och krävande äventyr att leda så jag rek. verkligen att du plugga det riktigt noga om du vill att det ska bli bra..... :)

//Palle
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Apropå KULT, är det någon som har spelat Den svarta madonnan och har några kommentarer? Jag planerar att köra igång den snart och skulle gärna vilja veta vad ni tycker om den, om ni har några tips mm..."

Nu kommer jag garanterat att bli utsedd till årets gnällspik, men...

Som tidigare betraktare konstaterat så krävs en kasse vapenkunniga rollpersoner. Faktum är att ett par bitar kan man enbart ta sig förbi medelst en större kasse våld såvida man inte bygger om äventyret ganska radikalt. Det är enligt min ringa åsikt på tok för linjärt och våldsinriktat för att vara bra, och jag fick intrycket att "krävande" inte var i betydelsen "begåvade eller vuxna spelare", utan snarare i betydelsen "höga siffror på rollpersonerna, företrädesvis våldsfärdigheter".

Mitt tips är att luckra upp äventyret. Bygg om intrigen så att den inte blir så linjär, öka friheten för rollpersonerna och minska kravet på vapenhantering. I så fall blir det klart mycket bättre. Men förbered dig på en del jobb.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Håller faktiskt med Krille här, till min förvåning. Tycker själv att Svarta Madonnan suger och har aldrig orkat spelleda det, för dels är det faktiskt rätt dålig handling och sedan är det INGEN skräck. Bara lite ockultism och våld.

Några delar av kampanjen är iofs rätt schyst, men dessa kan man lika gärna plocka ut och använda i något egenkomponerat (som då helst är bättre).

Men som sagt, jag tycker det är på tok för lite skräck i kampanjen för att jag ska vara nöjd.

/Andreas - diggar Kult men inte Svarta Madonnan
 
Top