Nekromanti Kult i cyberrymden and beyond

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Kult: The bronze age

Jag körde Kult i bitande vargavinter under tidig bronsålder en gång. Jag tänkte att jag skulle bort från det urbana och se om det skulle bli läskigare att spela i en tid där illusionen var mycket starkare. Jag sade aldrig till spelarna att vi spelade Kult dock, så de trodde det var ett vanligt medeltida systemlöst spel i största allmänhet. När så illusionerna började brytas så blev det dubbelt läskigt för spelarna, de började ju omedvetet fundera över vad som kunde vänta dem i äventyret med sina Kultkunskaper i bakhuvudet.

Fördelen med medeltiden är många; artefakter känns ballare än besatta maskingevär i nutiden, folk i gemen är rätt skrockfulla vilket gör att man slipper det gamla "jag försöker förklara vad som är ute efter mig men ingen lyssnar" och det är mycket enklare att isolera rollpersonerna än vad det är i dagens mobiltelefonsamhälle.

Dessvärre finns det några nackdelar också; Metropolis blir svårförklarat (hur förklarar man moderna skyskrapor för medeltidsmänniskor?), Limbo saknar kraftfulla drömfurstar, fängelset är så oerhört starkt att ingen rimligtvis kan ha blivit uppvaknad och Inferno får en massa ångerfyllda syndare på den naturliga vägen och behöver inte gå in i Elysium på samma sätt som i vår moderna tid.

Längre kampanjer i bronsåldersKult skulle vara rätt svårt att skriva, misstänker jag.

CyberKult tror jag skulle bli väldigt likt Matrix hur man än gör.

/Rising
 

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
Re: Kult: The bronze age

Jag sade aldrig till spelarna att vi spelade Kult dock, så de trodde det var ett vanligt medeltida systemlöst spel i största allmänhet.
jag tror att det är ganska viktigt att spelarna inte vet att det är ett skräck äventyr som man kommer att köra. jag har uppfattningen av att stämningen kan byggas upp på ett helt annat sätt då...
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Abstrahera mera?

Akta dig för matrixmonstret bara. Rätt vad det är så säger en spelare "det här är som i Matrix!". Vad gör du då? Undvik att blanda in datorer säger jag bara, låt verkligheten vara en konspiration av esoterisk natur.

Det låter som att du trots allt har rätt mycket koll på ett bra upplägg (planka Casablanca och Bladerunner, förlägg handlingen till en rymdstation och släng in en dos kabbalah och gnostisk mystik - låter fint - apropå kabbalah så har du ju alltid myten om Golem att bygga på för att bygga intressanta resonemang kring replikanter). Ingen idétorka där. Jag undrar bara lite över din uppfattning om Kults värld som en där ordning står mot kaos. Hur menar du? Demiurgen som ordning och Astaroth som kaos?
 

.nathan

Veteran
Joined
1 Jun 2000
Messages
52
Location
vänersborg
Re: Abstrahera mera?

Det är i orning-kaos jag går i från kults världsbild mest, för att komma undan mörkret lite mer. Grejen med Arkonterna som relativt onda ordningsmän har ju inte direkt motsatser i Dödsänglarna som faktiskt är ännu ondare, lite mindre ordnade ordningsmän.
Det blir nog snarare någonting i stil med världsskaparens underhuggare mot ett personlighetslöst kaos, som sväljer. Om jag ska hitta en kultparalell så är väl Achlys eller Coatlicue närmast. Skräcken är väl i grunden rätt klassiskt amerikanskt 50tals sci/fi fast i en något mörkare ton, rädsla för det okända, assimilation och indentitetsförlust, det är väl rätt cyberpunk också. Antagligen så frångår jag konceptet med illusionen och flera alternativa sanna världar, gnosticismen får antagligen ett mer symboliskt värde.

Jag är nog mer inne på att inte använda stationerna på livets träd som nästan-varelser utan enbart som... ...något annat, kanske att binda ihop det med rymdfart på något sätt, det skulle vara tufft. Golemmyten var en riktigt bra idé som jag av någon anledning inte tänkt på. Det jag har jag funderat mest på att krydda kampanjvärlden med en hel del alkemi & astrologi, sno lite namn från grekiska myter för att antyda saker på ett o-subtilt sätt, det är något speciellt med himlakroppen Janus t.ex.

Matrixmonster? Jag har inte ens varit i närheten av tanken tror jag, om jag verkade ha vart det så tar jag det bara som ett bevis på att jag uttrycker mig otydligt på Internet (det har jag redan starka misstankar för).
Konspirationen är av esoterisk natur och datorer vill jag helst slippa i så stor utsträckning som möjligt. Jag försöker hitta på en bra ursäkt till att datorer i framtiden är stora, tunga och har små skärmar som lyser grönt, retrofuturism är bättre.
 

.nathan

Veteran
Joined
1 Jun 2000
Messages
52
Location
vänersborg
Re: Kult: The bronze age

Då är jag av ren, ohälsosam nyfikenhet intresserad av vad som hände, rent äventyrsmässigt.

Matrix tror jag inte att det behöver bli överhuvudtaget. Mutant Rymd skulle jag kunna tänka mig att kalla cyberpunk, beroende på humör, det är ju ungefär lika mycket matrix som jag är stark.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Abstrahera mera?

Skräcken är väl i grunden rätt klassiskt amerikanskt 50tals sci/fi fast i en något mörkare ton, rädsla för det okända, assimilation och indentitetsförlust, det är väl rätt cyberpunk också.
En del av skräcken är väl fenomenet "Sanningen finns därute, men du kommer inte att gilla den". Illusionen är trygg, verkligheten är (bokstavligt talat) ett helvete. Att ändå vara tvungen att välja verkligheten, där ligger skräcken.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Framtiden var definitivt bättre förr!

retrofuturism är bättre.

Definitivt. Verkligen. Absolut. Jovisst.

Jag rekommenderar återigen en koll på klippot. Skickade jag inte länken till dig? I annat fall kan jag ge dig en hänvisning till en sida med mycket matnyttigt om kabbalah. Klippot finns i kult eftersom dödsänglarna (fånigt namn trademark) är baserade på dessa negativa aspekter av skapelsen. Jag ser f.ö. inte "arkonterna" - de olika sefirorna (?) - som "nästan-varelser", utan snarare som principer som är aspekter av skapelsen. På det viset borde det vara alldeles förträffligt att koppla dem till stordatorer (en koppling mellan cybernetik (i akademisk mening!) och gnosticism vore asball!) och verklighetens uppbyggnad. Återigen blir "icke-principerna" i klippot jävligt sköna att laborera med som en dualistisk motprincip. På så vis får man in "döden" - Achlys/Coatlique/Vortex/Astaroth/The Void eller vad man nu vill kalla det (även i Kult gäller principen kärt barn har många namn) i det hela.

Jag misstänkte att du inte tänkt på Matrix. Se till att dina spelare inte gör det heller. Matrix är trist i jämförelse med Kult och allt annat som leker "riva illusionen".
 

.nathan

Veteran
Joined
1 Jun 2000
Messages
52
Location
vänersborg
one magical movement from Kether to Malkuth

Jo, du skickade länken till mig och jag tittade på den, tack så mycket. Det verkar som en rätt schysst informativ text utan newage-vibbar. Har inte läst igenom den än iochförsig, klarar inte av att läsa långa texter på skärm, jag försöker skriva ut den på ett bra sätt först.

Förövrigt hoppas jag att alla potentiella spelare till den här kampanjen håller sig borta från tråden, iochförsig vet jag inte om dom hänger här. Jag hade tänkt skriva en trilogi tillsammans med en polare och spelleda det under konventsliknande former här, lokalt. Kan säkert lägga upp den på internet om det skulle bli något bra.

Anyway, det var en liten varning för spoilers bara.

Mot slutet ser jag gärna en längre rymdresa i ett prototypskepp (av deadlus inc. :gremtongue: ) som på något sätt kan röra sig skitsnabbt utan att sci/fi snack om hyperrymd och så. Det är på gränsen till något tekno-magisk. Umberto Eco gör en liknelse mellan en bil och livets träd i Foucaults Pendel (har inte läst den själv, har säkert missat något), det är så jag kan tänka mig att övertolka det bokstavligt i rymdskeppsfallet, en relik eller ett magiskt föremål för framtiden.

Och angående det där med illusion och nedtyngande band till den fysiska världen skulle jag kunna tänka mig något enklare än kults "människorna är gudar". Något i stil med Akira, Tetsuos krafter finns hos alla människor (i egenskap av varelser skapade i guds avbild), men band har lagts på människorna så de står inte fria att utnyttja dem. En del personer har lyckats, men inte kunnat göra något speciellt imponerande (t.ex. Uri Geller). En del replikanter däremot, varelser skapade i människans avbild har i likhet med det magiska barnet i tarotikum aldrig bundits.

Det känns som jag har tre typer av metafysiska fenomen, de gudomliga/demoniska (som iochförsig inte märks), de mänskliga psi-förmågorna (kanske tillsammans med en övertolkning av det kollektiva undermedvetna) och tekniken som i vissa fall gränsar till något annat (kabbalah-aktigt, kanske borde se Pi igen). Jag förstår inte riktigt vad du menar med hur jag kan använda mig av icke-principerna, som motpol till det teknologiska?
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Onward, up to Netzach...

Du borde definitivt läsa Foucaults Pendel. Det borde alla, helst hela tiden. Mycket fin bok.

Vad det gäller tomheten och kaoset - entropin - som du vill ha Achlys/Coatlique till så skulle klippot funka lika bra, kanske bättre. Då slipper du dra in prylar från Kult. Dessutom korresponderar klippot mot sephiroth på ett snyggt och effektivt sätt.

Jag gillar dina idéer om de olika metafysiska fenomenen. Kabbalah är ju i stor utsträckning matematik, logik och språk vilket lätt kan relateras till vetenskap och bygga snygga historier. Vore kul att se hur det går med dina idéer. Om du lyckas få ihop något i skrift skulle jag bli glad om du skulle vilja skicka det till mig. Tekno-magi är lagen.
 
Top