Nekromanti Kult=Gemini?

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Har precis läst igenom Kult, som jag fick i julklapp, och jag kan inte tänka mig något annat än att CELL hade Kult liggandes framför sig när de skrev reglerna.

Stridssystemet med skråmor, lätta/svåra sår och dödliga sår finns i Kult. Sättet att få ett bestämt antal poäng som bara kan spenderas på grundegenskaper finns i Kult. Och viktigast av allt: Natursystemet (ju högre natur, desto godare och mäktigare, ju lägre natur, desto ondare och mäktigare) visar allt för stora likheter med Kults Mental Balanssystem för att det skall råda någon tvekan om varifrån de fått DEN saken.

/Horus - RIP Blümchen
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Möjligt.

Det är nog stor möjlighet att de har inspirerats åtminstonde delvis av Kult. Finns nog få spelkonstruktörer idag som inte har påverkats åtminstonde i någon grad av de spel de läst/spelat.



/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Natur

Call of Chtulhu har ju ett system som lite liknar natur. Där har man ett antal poäng sanity (mental hälsa), som oftast sjunker lite för varje scenario, tills man blir galen. Ett mycket trevligt system. De svåra med sådana här system är att få spelaren att spela sin natur och dess förändingar.

/Korp
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Re: Natur

De svåra med sådana här system är att få spelaren att spela sin natur och dess förändingar.

Mycket av charmen med dessa spel är just att spela dessa förändringar.


/Jon
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Natur

Jag vet inte om jag skulle jämföra CoC Sanity med Geminis Natur. Att man får låg natur innebär ju inte att man blir galen, däremot mer sjävisk och perverterad.
När man förlorar sanity kan praktiskt taget vad som helst hända.

Only dead fish float with the stream.
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Re: Natur

Det jag menade var nog att Natur och likanade regler har funnits länge.

/Korp
 
Top