Nekromanti Kult flashback

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Jag tänkte så här i slutet på veckan fråga om återblickar och främst då hur ni själva kom i kontakt med Kult första gången?

Själv så såg jag lådan (1:a upplagan) hemma hos en polare 1990 efter ett halvlångt uppehåll ifrån rollspel och undrade vad i hela fridens namn det var.

Spelade gjorde jag långt senare och då först med ett äventyr ur SL-skärmen.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Kult köpte jag just då spelet kom ut på Bodens "Lek & Hobby". Hade tidigare läst Sinkadusartiklar om det kommande spelet men när jag köpte boxen blev jag "Blown away".
Satt uppe hela natten och sträckläste de tre böckerna. Det var en helt ny typ av rollspel. För en högstadiekille på 14 vårar var det en stor omställning.

Damn... fina minnen...
Skall ta fram boxen och läsa böckerna igen...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det var ngn gång då jag träffade killen som introducerade mig till rollspel (son till en av mina föräldrars bekant) då han berättade att han hade varit på Tradition och deltagit i någon reklamkampanj för ett nytt skräckrollspel; då det hade varit ett nedsläckt rum med typ ett pentagram, svarta stearinljus, personer i kåpor som mässat och haft sig. Han tyckte det var whack och beslöt sig för att typ det var spiken i kistan på hans rollspelsintresse, medan jag blev rätt nyfiken. Det var dock när Sinkadus körde artikeln "Golabs tjänare i Stockholm" som jag blev frälst och skaffade spelet. Artikeln skulle jag senare återkomma till senare när jag slitit mitt hår över hur svårt det är att skriva kampanjer till spelet.

Jag började alltså med andra utgåvan, och kom in i spelet rätt sent. Vår spelgrupps Kultintresse var som starkast när rollspelsdebatten var i full gång. Jag hade en massa märkliga handouts i mitt skåp (brev som var besudlade med blod (=well, röd färg, åtminstone) och mystiska pergament (nja) med runor och magiska tecken) som drog till sig en del märkliga blickar, inte minst eftersom jag också blev rejvare i samma veva och var den första i mitt bonnegymnasium att blondera håret, och så gick jag omkring i knorrande plastkläder medan alla tyckte att vi var helt galna. Det var en lycklig tid. :^)
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Artikeln skulle jag senare återkomma till senare när jag slitit mitt hår över hur svårt det är att skriva kampanjer till spelet.
Detta var nytt för mig. Personligen tycker jag att Kult är det skräckrollspel som är lättast att skapa äventyr och kampanjer till då det finns så pass många olika fraktioner som interagerar gentemot varandra. Om man hade tilläggsmodulen Mörkrets Legioner fick man än mer informatino och kött på benen.
Dessutom kände jag att Kultäventyren lätt kunde göras mer unika och nyskapande (på grund av en utfylld och flexibel värld) till skillnad från Chock eller CoC där det mest blev underliga händelser på underliga platser, onda kulter och gudar från rymden.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Vårt första äventyr i kult blev en katastrof. Andrej hade köpt spelet när det kom och spelgruppen var ganska så ny. Vi hade tidigare spelat Mutant Rymd med inslag av Kult, efter en artikel i Sinkadus har jag för mig. Därefter kom Mutant Chronicles.. Hur som helst så slutade första äventyret tämligen blodigt i Köpenhamns förorter. Största felet var väl att vi spelade Kult ungefär som vi spelade Mutant Rymd antar jag.

Vårt andra försök till en renodlad Kultkampanj rann dessvärre också ut i sanden. I princip samtidigt som vi började spela första äventyret. Det spelades aldrig klart.

Numera ingår Kults värld lite i vår SF-kampanj som Andrej fortfarande kör och efter mer än tio års kampanj så är det fortfarande lika intressant att stöta på synnerligen märkliga figurer från andra dimensioner och helveten.

Tyvärr så får jag nog säga att det känns svårt att skapa en längre fungerande kampanj med bara Kult som utgångspunkt. De utgivna äventyren känns för specialsydda för just ett tillfälle och blir svåra att inkludera i en existerande kampanj.

När vi spelade Kult första gången? Måste varit under 1992 tror jag.
 

Evert(in_sane)

Veteran
Joined
5 Nov 2004
Messages
66
Location
Kungälv
Haha!!! Första gången man kom i kontakt med kult minns man rätt väl. Förstå gången var aningen flummigt, det var för en massa år sedan. Min polare hade fått ett äventyr ur en gammal rollspelstidning och bestämde sig för att leda det, han kunde vid det tillfället inte reglerna till spelet vilket leda till en och en annan "tabbe" Men va fan gjorde det, vi hade skitskoj och började genom det att spela spelet "ordentligt" (kunna reglerna helt enkelt)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag tänkte så här i slutet på veckan fråga om återblickar och främst då hur ni själva kom i kontakt med Kult första gången?
Som så många andra rollsepl som jag testade för första gången..
Att vi dels hade lirat en hel del andra rollspel & ville testa något anant som verkade kul. Sedan så fanns/finns ju ryktesspridningen & det fria ordet.. Så man hade ju på nått sätt hört talas om Kult.. & på den vägen är det.

/ Johan K, som gillar Kult
 
Top