NYHET KULT:DL på svenska!

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Det är inte en förklaring kring varför man valde att inte göra en svensk version.
Vi övervägde att köra dubbelspår, och samtidigt ge ut på engelska och svenska, men insåg snabbt att detta skulle öka arbetsbelastningen från 100% till typ 300%, och det funkade bara inte. Och givet att vi blev ett drygt år sena, så var det rätt beslut. :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,462
Location
Helsingborg
Spelet heter Divinity Lost men på svenska vänder ni på ordföljden?

"Gudomligheten förlorad" hade varit en rakt av översättning men ligger dåligt i munnen om man säger "Kulf, gudomligheten förlorad". Jag gillar ordet lost då det kan innebära både vilse, fallen eller förlorad. "förlorad" ligger närmast, i min mening.

Jag hade kunnat tänka mig "Kult: gudar vi förlorat" för att sätta mer prägel men ändå väcka frågetecken. Vilka är "vi" - kultister eller mänskligheten? Vilka gudar - nutida, dåtida eller okända? Känns också som om spelet är en dödsruna med den titeln. Enda nackdelen är att jag är kass på att namnge saker då namnen blir rätt basala. "Kult: där gudomligheten är förlorad" gillar jag bättre då undertitel och titel hör samman. Jag förstår faktiskt inte varför undertitlar ska kännas som egna/alternativa namn.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
”Divinity Lost” refererar Milton, så skulle man behålla referensen skulle det bli ”Den förlorade gudomligheten”. Men det blir väl långt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
...vilket är originalförslaget och vi har gått hela varvet runt. :D
Deras missbrukar dock stora bokstäver på ett vis mitt inte gör. :) Så där gör man på engelska, inte på svenska. Hoppas att någon redaktör slår ned på det.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
KULT - Syndernas förlåtelse
KULT - Mörka gudars skuld
KULT - Sakta änglarna falla
KULT - Bön i den spruckna verkligheten
KULT - Den förtappade skapelsen
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
KULT - Syndernas förlåtelse
KULT - Mörka gudars skuld
KULT - Sakta änglarna falla
KULT - Bön i den spruckna verkligheten
KULT - Den förtappade skapelsen
Sakta änglarna falla låter mörkt och poetiskt! 👍
 
Top