Nekromanti KULT: Divinity Lost - "Kult är ett fantastiskt spel. En triumf."

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
En recension av ingen mindre än wrnu:s egen Gorillotaur! https://txt.fyi/+/9fffe69b/

Vi i teamet blev grymt glada av den, och jobbar på med att få ut spelet till alla backers (PDF:er har gått ut, fysiska böcker kommer under augusti). Sedan kommer butiksutgåvan något senare.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Välskrivet!

Kan inte säga annat än att jag håller med om skrivandet - bland det bästa jag någonsin läst. Kan även hålla med om kritiken, jag har fått skriva, börja om, skriva, börja om, ganska många gånger nu i jakt på att hitta ett scenario eller upplägg jag tycker jag kan spelleda och som är "värdigt" Kult. Man vill arbeta med mytoset så gärna och det är SVÅRT att veta var man vill dra gränserna.

Taroticum et. al. tycker jag ser skitbra ut. Har skummat igenom alla scenarier och läst igenom två. Det hjälper om något med att få grepp om vilken sorts historier man kan forma sina tankar runt. Black Madonna är för maffig, inte kommit längre än introt i den. :)

I bilddebatten: Jag DREGLAR för dessa bilder. Återigen säkert ett bevis på hur bra spelet är skrivet, men för Kults värld (som jag inte upplevt förrän nu - inget original i mitt bibliotek) känns dessa illustrationer så rätt och levande.
Och vissa av dem är obehagliga på riktigt, verkar några vänner jag visat de för tycka. Det är pluspoäng från mig.
Fast det är kanske inte för alla. Vissa tycker nog att bröst och köttiga sår blir tråkiga efter ett tag. Förståeligt.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Tack för berömmet och kul att du gillar spelet.

KULT: Divinity Lost (och tidigare utgåvor) har alltid haft utmaningen i att eftersom spelet är så enormt djupt och mångbottnat så kan ingångar in i spelet vara svåra att greppa. I Core Rules Book finns ett kapitel för en mall hur scenarion lämpligen byggs upp. Dock skulle jag nästan säga att det bästa eller enklaste sättet är att snarare skala ned och försöka skapa ett upplägg med tämligen jordnära premisser. När du vet vilka dina RP:er är och deras Mörka hemligheter så kolla vilken av principerna (från Arkonterna och/eller Dödsänglarna) som kan ligga i bakgrunden och influera skeenden i spelet.

Jag tror att det viktiga är som sagt att första bygga RPna och sedan så tar SL på sig tänkar-mössan och funderar kring vilka scenarion eller teman som skulle vara intressanta att utforska för dessa RPer.
 

Basilides

Veteran
Joined
18 Sep 2018
Messages
42
Big Marco;n289331 said:
Dock skulle jag nästan säga att det bästa eller enklaste sättet är att snarare skala ned och försöka skapa ett upplägg med tämligen jordnära premisser. När du vet vilka dina RP:er är och deras Mörka hemligheter så kolla vilken av principerna (från Arkonterna och/eller Dödsänglarna) som kan ligga i bakgrunden och influera skeenden i spelet.
Det är ett bra råd att börja med något som är jordnära. Att det är som att spela i vår värld med bara några få underligheter eller föraningar om det övernaturliga. Sedan eskalera det hela. Öppna inte porten mot Metropolis första spelmötet.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag skulle nog helst aldrig öppna porten fullt ut utan fortsätta antyda att saker inte är som de ska. Oklart hur länge den balansakten håller, men det är den som jag tycker gör det hela spännande.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Snyggt som satan och med stor potential. Håller dock med om att det inte är det enklaste spelet att skapa kampanjer eller äventyr till, de tidigare utgåvorna var dock om möjligt ännu svårare att greppa.

Illustrationerna är passande och självklart är de ”creepy”, men inte värre än vad ett skräckspel som KULT bör ha. Jag är 36 år och det krävs lite mer än bröst och köttiga sår för att jag ska bli puritan, så för mig är illustrationerna bra och passande utan att vara överdrivna.
 
Top