Kult: Divinity lost, kan det vara nåt för mig?

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Har suttit och sneglat på kult: divinity lost ett tag nu. Jag har spelat apocalypse world och gillar det systemet och jag gillar skräck i rollspel så detta spel borde vara nåt för mig tänker jag. Jag har dock hört lite delade meningar om spelet, vad beror detta på?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Clive Barker - Hellraiser typen.

Sedan finns det en slags mer existentiell skräck i att det bygger på gnosticismen, så allt vi tror oss veta om verkligheten är en lögn, men jag tror väl knappt någon har ett problem med den biten.

Det brukar vara köttkrokarna och body horror man reagerar på.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Kult går "all in" på "Clive Barker"-skräck. Mycket mörkt, mycket body horror, mycket mörka hemligheter och alla ska lida jämt och sen dör man i skräck och fasa ... och man pissar på sig när man dör.

Lite överdrivet, men skräcken i Kult är inte en mysig Hammer Horror-skräck, utan Hellraiser och Jacob's Ladder i ett.

(jag har skrivit för Kult, bara så att ingen får för sig att jag har nått emot spelet som så)

/M
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Sedan... jag vet inte om jag är ute och cyklar här, eftersom jag bara läst den nya utgåvan en gång och kanske missade något, men...

I det gamla Kult fanns det ett sätt att öka sin mentala stabilitet i spel. Det var IOFS också farligt, för man kunde bli galen "i andra riktningen" så att säga. Men i det nya ser det ut som en ofrånkomlig dödsspiral från att du börjar fatta vad som egentligen händer. Det kanske inte faller alla i smaken.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Kult har målet skrämma spelarna, snarare än bara karaktärerna.

Tanken är att utmana spelarna testa (och passera?) sina gränser.

Det här med köttkrokar och maskingevär är bara en del av illusionen.
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Sedan... jag vet inte om jag är ute och cyklar här, eftersom jag bara läst den nya utgåvan en gång och kanske missade något, men...

I det gamla Kult fanns det ett sätt att öka sin mentala stabilitet i spel. Det var IOFS också farligt, för man kunde bli galen "i andra riktningen" så att säga. Men i det nya ser det ut som en ofrånkomlig dödsspiral från att du börjar fatta vad som egentligen händer. Det kanske inte faller alla i smaken.
Hmm, ja den här grejen med ofrånkomlig galenskap a la Call of Cthulu är jag inte jätteförtjust i. Är det någonting man kan komma runt?
 
Last edited:

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Kult: Divinity Lost är bästa regelverket för Kult som är publicerat, men det är inte fantastiskt. Det är ganska meckigt, inte alls så elegant som AW. Det går att ha kul med det, absolut, men reglerna är inte behållningen med spelet. Tipsen för hur man bygger upp ett äventyr eller en kampanj, skapar rollpersoner etc är dock riktigt bra, och spelet är både spelbart och stämningsfullt. Man kan tona ner de skräckdelar man inte tilltalas av och låta spelet bli valfri mängd thriller eller urban fantasy om man trivs bättre med det. Fina böcker är det också.
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Jag lyssnade på en AP av PodCon när de spelade detta som jag gillade. Någon som lyssnat och vet om den var representativ för spelet?
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Jag lyssnade på en AP av PodCon när de spelade detta som jag gillade. Någon som lyssnat och vet om den var representativ för spelet?
Mycket bra kampanj, den. Om jag minns rätt spelade de med en tidigare version av reglerna, som var mer lika AW (t6:or istället för t10:or och färre egenskaper, t.ex.) så det exakta regelflytet kan vara lite annorlunda, men i stort är den ganska representativ.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Det är ganska meckigt, inte alls så elegant som AW.
Du får gärna säga tre saker du skulle förenklat för att minska meckigheten. (Jag är total nybörjare på AW och AW-liknande spel; vet bara tillräckligt för att förstå varför AW passar Kult så mycket bättre än det Drakar-BRP-härkiga originalsystemet.) Så arkiverar jag dina tips till när och om jag nånsin lyckas få min spelgrupp prova :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Gillar du Body horror

Gnosticism

Pbta motorn (powerd by the Apocalypse)


Om du svarar ja på allt det då är kult Divinity Lost nått för dig
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Du får gärna säga tre saker du skulle förenklat för att minska meckigheten. (Jag är total nybörjare på AW och AW-liknande spel; vet bara tillräckligt för att förstå varför AW passar Kult så mycket bättre än det Drakar-BRP-härkiga originalsystemet.) Så arkiverar jag dina tips till när och om jag nånsin lyckas få min spelgrupp prova :)
Det är tyvärr en rätt komplicerad fråga. Jag hade velat ha färre stats så att de gav en tydligare bild av rollpersonen (det är 10 i Kult och 5 i AW). Besläktat med det är färre och spetsigare basic moves, mer anpassade till settingen. Och ett tydligare system för fiender och deras mäktighet, för strid mot kraftfulla motståndare tycker jag inte fungerade något vidare. Sedan finns det hela systemet med mörka hemligheter och nackdelar, och i förlängningen uppvaknandet, som jag inte är riktigt vän med. :)

Men missförstå mig inte nu. Om man är mindre negativt inställd än jag, och mindre inne på att själv modda system till perfektion, är K:DL säkert ett utmärkt system. :)
 
Top