Nekromanti Kult 2004

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Någon som kollat igenom den amerikanska mjukpärmseditionen av det numera franska rollspelet Kult och som har några intressanta synpunkter?

Själv kan jag inte säga annat än att de verkar ha gjort ett bra jobb men att det mesta ändå verkar vara rippat från den andra svenska utgåvan (radikalt utbyggd i förhållande till Johnsons och Petersens originalutgåva från 1991).
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Jag tackar för tipset. Har faktiskt inte sett den recensionen. Men det verkar inte vara många på forumet som har dristat sig att beställa boken, med tanke på antalet svar i tråden.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Jag har inte läst den, men min flickvän i fjärran land hävdar att den är fantastiskt bra. Hon kan dock inte jämföra utgåvorna, eftersom hennes svenska är obefintlig.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Det är ju i princip den andra utgåvan som fanns på engelska, plus de två magiböckerna.
Sedan har de ändrat lite grann i världen för att skrapa bort det som var lite udda förut.
Dessutom har de ju ändrat stridssystemet lite grann, vilket märks när de har bifogat ett rollformulär som använder det första stridssystemet.

Men om man inte har KULT och är sugen på det finns det inget annat råd än KÖP KÖP KÖP. Personligen vill jag dock ha första utgåvan, den med de tre böckerna, för att komma åt magiregler och liknande som finns i den :).
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Jag har köpt boken (Collectors Point i Umeå hade tagit hem ett ex, som jag självklart norpade åt mig - kolla med dem om ni vill handla). Det är inte sådär jättemycket att hurra för.

Som nämnts av andra så är det andra engelska utgåvan rakt av fast med magiböckerna inlagda. Ny layout också (även om de flesta bilderna är gamla). Trist att de inte orkat göra NÅGOT alls med materialet, för till och med fel som fanns i förra utgåvan är med nu också. På något sätt känns det som att de äntligen släppt spelet för att få behålla den internationella licensen.

Men jag hoppas självfallet att jag har fel om och de kommer släppa nytt material. Då kommer i alla fall jag köpa det för att stödja dem. Även om de, som deras hemsida antyder, tänker släppa Inferno som nästa bok - vilket jag inte kan förstå då boken suger ganska friskt. Men, men... Clavis Inferna får de däremot gärna släppa. En ny, redig Kult kampanj vore kul att ha.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Finns det en bok om Inferno till Kult? Alltså till den gamla amerikanska utgåvan?! Har missat den helt. Hurdant är den upplagd,,,
Ungefär som Metropolis eller?
 

Nid

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
116
Location
Landet
Det kom väl ut två svenska upplagor, där den senare var nedtonad (tex var väl de ökända reglerna kring effekterna av våldtäkt borttagna) och magin borttagen. Eller? Vilken anses som den bättre versionen? Finns den första versionen översatt till utrikiska, eller är det mesta kopierat från den andra?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Jag har ju bara den första upplagan, så det är inte mycket jag kan säga, annat än att det måste vara bättre att ha reglerna för magi än att inte ha dem. Reglerna för våldtäkt är inte speciellt spännande, det är bara fyra rader i en tabell.

/tobias
 

Nid

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
116
Location
Landet
Varför anses den första (ej översatta versionen) bättre än den andra?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Varför anses den första (ej översatta versionen) bättre än den andra?
Mer våld, sex och perversioner i den. Need I say more?
 

Nid

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
116
Location
Landet
Det är klart du behöver säga mer. Vad tycker du själv till exempel? Våld sex och perversioner i all ära, men tycker verkligen rollspelarna här att det går före ett förbättrat spelsystem?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Det är klart du behöver säga mer. Vad tycker du själv till exempel? Våld sex och perversioner i all ära, men tycker verkligen rollspelarna här att det går före ett förbättrat spelsystem?
Tja, jag använder aldrig ett regelsystem rakt av som det är skrivet ändå, men våld, sex och perversioner kan man ju aldrig få för mycket av...

Utöver det så tror jag att det är känslan av att det är den ocensurerade versionen. De bitarna togs bort för att de var kontroversiella, alltså vill man ha dem.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Rippat?

Det finns inte en anledning bakom termer som "nyutgivning" tror du? :gremwink:

Om någon gav ut ett nytt D&D utan Armor Class hade det alltså inte varit rippat? ...
 

torb

Veteran
Joined
27 Feb 2003
Messages
13
Location
Tønsberg (N) & Lund (S)
Re: Kult 2004 --- rätt nöjd

Jag tycker det är den bästa utgivningen av Kult så långt, även om det finns ett fel här och var. Innehållet hade jag inte förväntad mig att de skulle ändra mycket på. 7th Circle kallar det inte "third edition" utan ser mer på det som en "third release" - de har alltså inte forsökt göra så vansinnigt mk på innehållsfronten.

Jag har skrivit en mer fullständig recension här: http://www.kult-rpg.com/forum/viewthread.php?tid=358
 

Alearoth_UBBT

Veteran
Joined
4 Jul 2003
Messages
11
Location
Halmstad
Nja,

jag måste säga att jag är väldigt besviken. Efter så här lång tid hade jag förväntat mig mycket mer. Mycket nytt. Istället får vi samma sak en gång till, förutom magiböckerna. Men enligt mig är inte detta nog. Jag vill ha nya saker till KULT, inte samma en gång till. Hade jag velat ha det, hade jag köpt en kopia till av den gamla boken...
 
Top