Nekromanti Kult 2:5

Svartsmurfen

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
121
Location
Handen
En fråga om stridskonster i Kult:

Man har ju skadebonus, som bekant. Denna baseras på grundegenskaperna. Sedan så kan man lära sig karate eller liknande och även få en nivåbonus (+1 för elev, +3 för lärare, et.c.). Sedan kan man, förutsatt att man är tillräckligt bra, lära sig speciella manövrar som te.x. Tigertass villket i sig ger bonus. I falet tigertass +5.
Det finns säkert mer bonus att hämta någonstans, men det är bara exempel på det jag kom ihåg.
Nu är saken den att det har förekommit synd i Svartsmurfens hus, ty denne har ej SL:at Kult på länge! /images/icons/shocked.gif
Detta har medfört att jag har glömt en del och skulle nu vilja ha hjälp med hur man gör med bonusen.
Jag vill minnas att jag sist det begav sig (1994, senast en gubbe skapades med kicker-kunskaper) lade jag ihop bonusarna, men kan det verkligen vara rätt?

Det är ju onekligen lite Cobold att kunna dra en näve GENOM motståndarens skalle!
Det är ju inte helt omöjligt att få en gubbe som levererar +13 med en uppercut eller tigertass.



Svartsmurfen.
- http://www.algonet.se/~johan-ek
 

Allanon

Veteran
Joined
17 Jan 2001
Messages
62
Location
Kramfors
jepp, problemet är ju oftast att dwen stora raziden inte vill att du ska slå honom =) hähä

dock kan sådana där extrema slag vara myyycket effektiva mot männskliga motståndare. (typ über bra)

KoRn
 

Svartsmurfen

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
121
Location
Handen
Hmmm *kliar sig på hakan*....

Jo, då kanske det stämmer trotts allt.
Man har ju inte initiativ mot någon med avståndsvapen
(typ gevär) så någon form av balans kan det kanske klassas som. Jag menar, man måste ju i regel fram till buset också. Beträffande handgemäng med "Monster & Mattanter" (en mindre känd modul till Kult) så har ju oftast elakingarna +mycket i initiativ. Det känns dock lite fel att se en gubbe göra mer skada med nävarna än med .38:an.



Svartsmurfen.
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Tjenare....

Detta med kampsporter i Kult är ganska underligt, som du säger lite undligt att ha en karaktär som gör mr skada med nävarna än en .38, jag har tagit för varan att inte låta karaktärer ha kampsporter till högre kunska än elev i bärjan. Det krävs nämligen väldigt mycket träning för att kunna höja fördigheter i Kult vilket innebär att de inte blir helt övermänskliga.

//
"Det finns inga ateister i skyttegravarna"
 

Svartsmurfen

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
121
Location
Handen
Jo. Konstiga regler. Fast en näve har ju iofs mera massa än en kula (jag försöker desperat finna logiken).

Annars så håller jag med dig. Om de inte tränar så ska dom ner till nästa nivå. Det och att det kostar en del att vara Über-maister i kick o kross brukar räcka för att hålla spelarna borta från kampsporter.

Problem dycker såklart upp när man får spelare som är för rädda. Du vet sådanna som undrar vad som skulle hända när alla 8 extramag har tagit slut och dom har tappat alla knivar :)


Svartsmurfen.
 
Top