Nekromanti Kult är tillbaks ...

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Mmmm varför varför, hatar människor som har för mycket fritid och istället för att ägna den åt nått vettigt som att spela rollspel så lägger dom ner sin tid på att förstöra för andra genom att sänka allt dom anser är fel och omoraliskt.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Jonsson & Petersén

Onekligen är de mycket dugliga författare. Tittade igenom min Äventyrsspelssamling, de båda har gjort mycket mer än jag kunnat tro.

Ett nytt projekt från dem låter väldigt spännande. Undrar vad man kan vänta sig från denna dynamiska duo...

Undrar hur tusan orkar de jobba ihop fortfarande... De har ju skrivit rollspel sedan gudarna lekte med playmo.

//weatherman
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Har tyvärr inte läst någon annan version av Kult än den andra (svart A4 softback). Förutom första boxen lär det finnas en senare engelsk utgåva också. Finns det någon vänlig själ som skulle kunna upplysa mig om vilka ändringar som gjorts i Kult sedan den första versionen?

//weatherman
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Riotminds gör Kult

Men tänk på att Kult ju är ett skräckrollspel :))

Riddaren - kunde inte låta bli

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Re: Riotminds gör Kult

Rollperson 2:(Pilke) Ja jag skulle ju skjuta mot dem om jag kunde, men eftersom jag är konstnär så vet jag inte hur man hanterar en pistol. Jag kastar väl penseln på dem eller nått

Varför skulle en konstnär vara bra på att skjuta pistol? Och om han "måste" ha pistolfärdighet så skulle det gå att köpa. Det skulle vara dyrare bara.

Rollperson 3:(Nanoc) Kulor.. ha ha.. som om de skulle kunna skada mig jag är ju Level 10. Jag rusar mot dem och spränger dem på nära håll med min bazooka.

SL till Rollperson 3: Ja gör det du!

Rollperson nr 3 springer fram till motståndarna bara för att upptäcka att de är level 12 och har 2 bazokas var!

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Riotminds gör Kult

Ja det har du ju helt rätt i...
Det skulle sannerligen vara horribelt om något att spela det med Drakar och Demoners regler (v 6).



Only dead fish float with the stream.
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Tid

Apropå att Demiurgen började försvinna på 1700-talet. Om det egentligen inte finns någon tid, så som det står beskrivet i Kult, hur kan han då ha försvunnit vid en viss tidpunkt? Om han är borta nu, måsta han ju alltid ha varit borta, och borde inte heller ha funnits under medeltiden eller tidigare.

/Horus - RIP Blümchen
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Re: Riotminds gör Kult

Reglerna är väl inte det viktigaste. Handling och stämning.

..och förresten så borde ni inte säga Yn i stället för level när det egentligen heter det i DoD6 :)

"Soylent Green is people!"
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Re: Riotminds gör Kult

..och förresten så borde ni inte säga Yn i stället för level när det egentligen heter det i DoD6 :gremsmile:

Same shit different name...

/Jon
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Nja...

...helt inhouse var det inte. Tilläggstexter, viss redigering och illustrationer sköttes av två frilansare... hamm, vad var det de hette nu igen... ;-)

M.

(som tycker att andra utgåvan blev ganska bra, och närmare det spel som Nisse ursprungligen tänkte sig).



Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Kul men...

...skumt att företaget som köpt det bara har en Hotmail-adress. Borgar inte väl för utgivningstakten.

Jag önskar lycka till... vet inte riktigt hur populärt det blev i staterna, men tror att det får svårt att konkurrera med de tunga titlarna Vampire och Call of Cthulhu.

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Nja...

<I>(som tycker att andra utgåvan blev ganska bra, och närmare det spel som Nisse ursprungligen tänkte sig).</I>

Skilda synsätt mellan stab och frilansare är ju inte <I>helt</I> ovanliga - och att P&J var missnöjda med ändringarna redogjorde de för själva på sitt 'Hata Target'-seminarium på MittCon året därpå.

Det var där Micke fällde den replik jag brukar citera ibland: "Gud är inte död längre, han är bara borta på semester!" (-:

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Gud måste... (OT)

...väl som alla vi andra också ha semester då och då ;-)

Riddaren - lider med gud


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Hmmmm...

...även jag har hört revideringen av Kult sågas av M&G (mest M faktiskt). Vilket kan kännas lite tungt (de som ha haft en diskussion med M vet vad jag menar ;-), men det är ju skönt att kunna skylla på Target i vissa lägen.

Men citatet du nämner gör att jag tar ganska lätt på den kritiken, eftersom Demiurgens status inte har ändrats på något sätt i och med revideringen... han är lika borta i tvåan som han var i ettan, på samma sätt...

"demiurgen var försvunnen, död eller i landsflykt. Ingen kunde minnas när, eller hur, han försvunnit."
- Kult, upplaga 1, Bok 3, sidan 5

"demiurgen är försvunnen och illusionerna rämnar."
- Kult, upplaga 2, sidan 7

Fast med det vill jag inte säga att M&G inte hatar revideringen. Det skulle jag också göra om jag gjorde nått som sedan nån annan gick in och hackade om... läskigt, men det är risken man får ta om man jobbar som frilans...

Magnus



Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Hmmmm...

<I>Fast med det vill jag inte säga att M&G inte hatar revideringen. Det skulle jag också göra om jag gjorde nått som sedan nån annan gick in och hackade om...</I>

Kanske jag med... fast inte per automatik - min enda större erfarenhet på det området var i ett MERP-äventyr som jag ändå inte var speciellt nöjd med. En engelsman gick in och hackade om det rätt rejält, och det var nog klart mer spelbart efteråt.

Fast det är irriterande om de skriver in nåt riktigt <I>uselt</I> i det hela, och sen står man där och anges som Författaren på sidan 3. Jag skulle än idag vilja ha ett snack med det nöt som ändrade "segregerad" till "segt regerad" i min första Khelataarmodul...

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Segt regerar! (OT)

Att "henoteister" blev "hedonister" är en annan höjdare...

Nightowl, som enligt en engelsk spellchecker borde stava sitt namn Iraq Syria

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Svartsmurfen

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
121
Location
Handen
Det var väl samma duo som gjorde Skuggornas mästare en gång i tiden?

Svar ja. Har den. Regelsystemet påminner (underdrift) mycket om Kult. Till och med värden visar tendenser åt Kulthållet, en s.k. Kulting ma.o. /images/icons/tongue.gif.

Rekomenderas bara för att det är kul(t). Billig är den också.


oiNk!

Svartsmurfen.

"Go for the eyes, Boo! GO FOR THE EYES!"
- http://www.algonet.se/~johan-ek
 

Svartsmurfen

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
121
Location
Handen
Re: Tid

Apropå att Demiurgen började försvinna på 1700-talet. Om det egentligen inte finns någon tid, så som det står beskrivet i Kult, hur kan han då ha försvunnit vid en viss tidpunkt? Om han är borta nu, måsta han ju alltid ha varit borta, och borde inte heller ha funnits under medeltiden eller tidigare.

Varför tror du att hans efterträdare mest bara sitter och klurar hela tiden /images/icons/tongue.gif?


OIiink....

Svartsmurfen.

"Go for the eyes, Boo! GO FOR THE EYES!"
- http://www.algonet.se/~johan-ek
 
Top