Nekromanti Kulsprutor och artilleri - eldhastighet och annat

KnightVision

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
140
Location
Uppsala
Så... Jag försöker få ordning på reglerna för detta inför en spelsession där en Hotchkiss revolving cannon (hädanefter HRC) kan komma att användas i en Stor strid.


FRÅGA ETT:

HRC har en eldhastighet (EH) på 2. I texten om pjäsen står det uttryckligen två attacker/skott per handling, så långt, så väl. Riktaren har VS 10, vilket ger 4 attacker under en stridsrunda i den Stora striden.

Jag provslår och den första anfallshandlingen lyckas mot en samling framstormande fiender på öppet fält, trots modifikation för att de rör sig snabbt. Skadeslaget blir kritisk (3) plus garantiskadan (1) + 10 för granatkartesch. 14 fiender slås ut av DEN FÖRSTA granaten (egentligen 9, då de rör sig i lös formation) och jag vet redan att granat två kommer träffa iom det lyckade anfallsslaget. Sen kommer två granater till innan stridsrundan är över. Kvar finns sex granater i magasinet. Rimligen, om nästa attack i stridsrundan också träffar, så kommer HRC tömma slagfältet på 30 personer.

Är detta rimligt? Hur har ni andra gjort? Har jag missförstått reglerna? Räknas den strukturella skadan per bula eller per "attackomgång"? Gatling 1874 har en EH på 20, så något säger mig att bara räkna skadan per salva och i övrigt enbart hålla koll på hur många kulor som går åt.


FRÅGA TVÅ:

När jag sneglar på de andra artilleripjäserna, främst då kanoner, så har de en EH på 1-2, förutsatt att de är fullständigt bemannade (men eldhastigheten kan öka ytterligare med fler eller bättre besättning). Det kan ju omöjligen vara PER HANDLING! Som om en fältkanon skulle kunna spotta ur sig fyra kanonkulor på sex sekunder med en medelbegåvad besättning...


FRÅGA TRE:

Detta gäller Stora strider och tidsåtgången för dessa. Det här känns mest som en common sense/SL-fråga, men känns det inte lite konstigt att låta stridsrundorna i Stora strider vara sex sekunder även de? Strider med hundratals inblandade borde inte avgöras på under en minut...

Min egen lösning blir att abstrahera och dra ut stridsrundan till lämpliga tidsenheter beroende på antal inblandade (on the fly: 1 minut för uppbåd mot banditer, 5 för gerillaförband mot armépostering, 30 för regelrätta fältslag). Lösningen känns bra för truppenheterna, men inte riktigt för rollpersonerna. Antar att de kan få spela upp någon personlig strid eller fler, beroende på slagets storlek enligt ovan.

Hur brukar ni göra? Har jag missat något i reglerna? Åsikter?
 

KnightVision

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
140
Location
Uppsala
EDIT: Tänkte fel rörande att båda attackerna med exemplet HRC ovan lyckas iom ett lyckat färdighetsslag - man slår förstås för båda som vid en fanning.

Är det ingen annan som har använt reglerna för artilleri/kulsprutor?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
1. Jepp, en hotchkisskanon kommer att fullständigt utplåna en grupp om 30 man om de närmar sig i en klump. Kommer de däremot i tre grupper om 10 från olika håll kan du med gott mod som spelledare kräva att kanonen behöver riktas om mellan skotten, något som inte görs lika snabbt som ett gevär.

2. Eldhastigheten är skott per minut, tolkar jag det som.

3. Att stridsrunder är hela sex sekunder långa i vanlig strid är orimligt. Att de bara är sex sekunder i stora strider är lika orimligt.
 

KnightVision

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
140
Location
Uppsala
1. Är helt med på detta. Det som skiter sig är tidsrymden i stora strider kontra eldhastigheten. Hur mycket skada hinner den göra liksom?

2. Är med på detta också, men det borde ha stått nånstans tycker jag. Det blir hur som helst besvärligt om en rollperson får för sig att använda en kanon under vanlig strid...

3. Sex sekunder för vanlig strid stör mig inte alls, men det är helgalet för stora strider. Vi kör husregler där.
 
Top