kulmissförstånd/felhörning

När min dåvarande spelgrupp spelade ett äventyr till DoD91 är rollpersonerna ute i skogen och strosar. Spelledaren läser i äventyret att rollpersonerna kommer till en bro och träffar på något som benämns som en ”bronsväktare”. Han utgår från att det är någon slags magisk varelse som består av metallen brons. Det hela blir rätt konstigt för spelledaren hittar ingen beskrivning av varelsens utseende, dess egenskaper eller vad den vill. Tillslut märker dock spelledaren att han läst fel: Det är brons väktare de träffar.

Inte rollspelsrelaterat, men...

Jag instruerar på en kampsportsklubb, och på ett pass dök det upp en medelålders man med knackig svenska. "Hej, första dan!" sa han till mig och den andra instruktören.

Under resten av passet hade den andra instruktören en ganska oskön attityd mot den här mannen – "Kom igen då, kör då." Medan jag gick och hejade på honom – "Det är lugnt, det är bara att kämpa på så gott det går, det lossnar med tiden!" Efter passet var stackaren helt slutkörd.

Andra instruktören kom fram för att prata med mig efteråt.

Han: "Ja du, det där går ju aldrig..."
Jag: "Vad menar du?"
Han: "Han kunde ju ingenting. Varför höll du på och heja på honom så där?"
Jag: "Nej, så klart inte? Jag ville vara lite välkomnande. Varför hade du så skum attityd mot honom?"
Han: "Han klampade ju in här och det första han säger är 'Jag har svart bälte!' och tror att han är något."
Jag: "Va...? Han sa ju att det var hans första pass!?"
Han: "Nej, 'första dan' – första svarta bält-"
Jag: "Nej, 'första dagen'!"
Han: "..."
Jag: "..."
Han: "Ajdå."

Svårt att förmedla det här rätt, men det är den senaste.

SL-Robert: "Ni ser den kommer fort farande..."
Spelarna: "Vad?"
SL-Robert: "Pilen."
Spelarna: "Men det har inte kommit någon pil?"
SL-Robert: "Va?"
Spelarna: "Du sa fortfarande, men det har inte kommit någon pil innan..."
SL-Robert: *stönar*

Vi var tre spelträffar in i CoC, en av spelarna hade återkommande frågat om hen sett tecken på utomjordiska element - jag tyckte det var lite udda, men tänkte inte jättemycket på det. Vid något tillfälle hittade rollpersonerna en text med märkliga symboler och denna spelare menade att hen rinligtvis borde ges fördel för att kunna förstå den. Jag frågade varför och hen svarade "jag är ju alienist".

Vi var tre spelträffar in i CoC, en av spelarna hade återkommande frågat om hen sett tecken på utomjordiska element - jag tyckte det var lite udda, men tänkte inte jättemycket på det. Vid något tillfälle hittade rollpersonerna en text med märkliga symboler och denna spelare menade att hen rinligtvis borde ges fördel för att kunna förstå den. Jag frågade varför och hen svarade "jag är ju alienist".

Omfg 😂😂😂😂😂😂😂😂

Jag hade en NPC i Changling the Lost som var en antifa aktivist. Det var inte vad spelaren som träffade honom hörde. Hon hörde att han var en anti-fe aktivist. Så när true fe bullshit började hända så blev han kontaktad om ifall han hade kalla järn vapen eller goblin frukt som de kunde få köpa 🤦‍♂️

Last edited:
Inte som att spelaren är ensam om det. Det finns ju en officiell D&D klass där de gjort det misstaget: https://forgottenrealms.fandom.com/wiki/Alienist
Ett annat otroligt minne är när jag pluggade i Lund och jag och några andra i korridoren var bakfulla och kollade på djurdokumentär. Berättarrösten sa något typ "tigerhonan ser sitt byte".

Han: - Vadå "tigerhona??"
Vi: - Va?
H: - Vad menar han med "tigerhona"? Det finns ju Lejon och sen finns det Tigrar??
Vi: - va.

Han trodde alltså att tigrar var honor och lejon hanar i samma art. Till saken hör att han inte alls var en dum person, detta var liksom en föreställning han fått när han var barn och sen har han aldrig mött en situation där han behövt utmana den sanningen.

Back