Nekromanti Kullt

Drakan

Veteran
Joined
2 Jan 2003
Messages
10
Location
mölnlycke
Nogon som har ett forslag om vilken upplaga av kullt som man borde kopa for bessta stamnings kansla.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Var hittar du en affär där du kan välja mellan upplagorna?

Annars skulle jag säga den första upplagan, med en fet box och tre häften i lagom stort format. Det är synd att ingen gör rollspel i den storleken längre!

/tobias
 

Cad

Veteran
Joined
14 Jan 2002
Messages
127
Location
Jkpg
Tycker personligen att första upplagan rockade fett jämfört med senare...Grundboxen + mörkrets legioner + svarta madonnan...då är lyckan gjord :gremlaugh:

vet dock inte hur svårt det är att få tag på...

/Cad -tar sin första morgonkopp med kaffe-
 

globbe

Veteran
Joined
24 Jan 2002
Messages
54
Location
Norrköping
Absolut den första. Bilderna i A4-versionen (de som var foton) var snygga o stämningsfulla, men det slår aldrig den första, svenska utgåvan. Personligen tycker jag dessutom att Svarta Madonnan är ett av de bästa äventyren genom tiderna. Välskrivet, stämningsfullt och med en storyline som rockar!

Säg till om du hittar ngnstans där man kan köpa prylarna bara :gremwink:.
 

BIB

Veteran
Joined
4 Dec 2002
Messages
21
Location
Ljungby, Kronoberg
liksom nedanstående inlägg så är det helt klart första utgåvan som gäller, om man får tag på den vill säga.
 

]:)

Veteran
Joined
11 Mar 2001
Messages
51
Location
Borås
Tja de e helt enkelt bara att hålla med första upplagan är helt enkelt bäst :gremsmirk: vi lyckades få tag i en box med äventyren svarta madonnan, fallna änglar och tarotikum i och dessa äventyr var suveräna så lyckas du få tag i dessa så tveka inte köp dom.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Grundboxen + mörkrets legioner + svarta madonnan...då är lyckan gjord"

Vad ska du med Svarta Madonnan till? Tända brasan?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Vad ska du med Svarta Madonnan till? Tända brasan?
Tror du just förverkade din rätt att klaga på omotiverade påhopp på spel för ett tag framöver där... :gremgrin:

Jag blåste iofs min nyss i en annan tråd. :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Tror du just förverkade din rätt att klaga på omotiverade påhopp på spel för ett tag framöver där..."

Ä'lugnt. Jag har motiverat mina påhopp på Svarta Madonnan förr. Fler än en gång, till och med. Att jag inte orkar upprepa argumenten är iofs ett problem...
 

Cad

Veteran
Joined
14 Jan 2002
Messages
127
Location
Jkpg
Tja, tända med kanske inte är nån dum idé, nu när det är grymt kallt...

Annars gillar jag svarta madonnor o tänder hellre brasan med nåt annat speltillbehör..

Smaken är som baken...

/Cad -dricker kaffe på jobbet-
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Har det verkligen så mycket med reglerna att göra? Jag älskar Kult, men måste säga att det är ett spel vars stämning hänger väldigt mycket på spelledarens arbete. Inget annat spel ändrar känsla så mycket beroende på vilken spelgrupp man spelar med och vem som är spelledare, så vad man har för version på själva regelboken kommer nog i andra hand.

Jag har den andra utgåvan och tycker inte att prylarna som fanns i den första riktigt passar in i den Kultkänsla som jag eftersträvar... Nåja, så länge du har NÅGOT Kult så kan du sedan finslipa det till den spelkänsla som du vill åt.

Jag tror att vad som är verkligt avgörande för spelkänslan i Kult beror mer på vad spelledaren har för livserfarenheter och vad han har för världsbild. Det avgör om det blir splatteraction, ångestskräck, konspirationsthriller (eller något annat) av det hela...

/Riz
 

ejectXreject

Veteran
Joined
19 Nov 2002
Messages
67
Location
Katrineholm, Södermanland.
Okey, nu kommer jag få skit i en månad för det här av moderatorerna, men:

Jag har (bland annat) Svarta Madonnan och Tarotikum, båda fortfarande inplastade till försäljning. Jag satte ut en annons om det på legendsspelauktion för några månader sedan, men ingen av de som var intresserade gjorde sedan slag i saken. Skicka ett PM om nån är intresserad..

Och än en gång: förlåt, jag vet att man inte ska sköta köp/sälj-annonser här, men den här gången verkar det i a f efterfrågat :gremcrazy:
 

Netzach

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
71
Location
Malmö
Svår

Förstaupplagan komplett med box tingar mellan 800-1500 spänn (andraupplagan är inte ens i närheten). Vet dock inte var man hittar den, men priset ger en fingervisning om hur sällsynt den är.
 

Netzach

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
71
Location
Malmö
Svarta Madonnan

Låter som du ska hänga spelledaren och inte Madonnan. Det finns ju hur mycket möjligheter att utveckla den som helst. Och det är klart möjligt att dra ner på våldet ordentligt. Men stämningen kommer nog aldrig att infinna sig en i denna utmärkta publikation om man har med en rik oljeschejk i europeisk (västerländsk) miljö. Den figuren har parodierats för mycket.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Svarta Madonnan

"Låter som du ska hänga spelledaren och inte Madonnan. Det finns ju hur mycket möjligheter att utveckla den som helst. Och det är klart möjligt att dra ner på våldet ordentligt."

Tja, jag är inte så mycket för att köpa halvfabrikat. Köper jag något så förväntar jag mig att det är färdigt, eller att det åtminstone framgår tydligt på förpackningen att "viss montering krävs".

Och när våldet framhävs som nödvändigt för att komma förbi vissa punkter i äventyret, då är det svårt att skära ner på just det våldet. Visst, det går väl, om man skriver om det, men som sagt var, jag är inte mycket för saker som måste skrivas om för att det ska funka.
 

Netzach

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
71
Location
Malmö
Re: Svarta Madonnan

*suck* Nåväl, gillar man inte Madonnan, så gillar man inte Madonnan :gremfrown:
Trodde inte det var möjligt.
 
Top